• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
0

رشد ۴۰ درصدی تولید ناخالص داخلی چین به واسطه‌ فناوری پاک

  • کد خبر : 7084
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
رشد ۴۰ درصدی تولید ناخالص داخلی چین به واسطه‌ فناوری پاک
ما شاهد تغییرات قابل توجهی در ترکیب تولید ناخالص داخلی چین، از کشاورزی و صنایع سنگین به سوی بخش‌‌های سوم اقتصادی یعنی خدمات هستیم. و در نتیجه، تغییر موضع از تکیه به ساخت و ساز املاک به صنایع جدید بدون آلایندگی در آینده به منظور حمایت از رشد اقتصادی پایدارتر و همراه با انتشار آلایندگی کمتر.

به گزارش carbonbrief، طبق تخمین‌‌ها، ۴۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳، از انرژی خورشیدی، باتری‌‌ها و خودروهای برقی تامین شده است. و چین با سرمایه‌گذاری ۸۹۰ میلیارد دلاری در فناوری پاک در جهان پیشتاز‌ می‌باشد، زیرا این رقم حدود دو برابر بیشتر از ایالات متحده یا اتحادیه اروپا است.

مطابق با تحلیل لوری میلی‌ویرتا از مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، تخمین زده‌ می‌شود که ۴۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته به واسطه‌ گسترش فناوری پاک بوده است. در سال ۲۰۲۳، انرژی پاک مبلغی در حدود ۱۱٫۴ تریلیون یوان (۱٫۶ تریلیون دلار) به اقتصاد چین کمک کرده است.

شکل ۱. رشد سرمایهگذاری (چپ) و رشد تولید ناخالص داخلی (راست) مطابق با بخش، تریلیون یوان

این امر ناشی از کل رشد سرمایه‌گذاری چین روی انرژی پاک در سال گذشته‌ می‌باشد. همانگونه که در شکل ۱ می‌توان مشاهده کرد، در سال ۲۰۲۳، چین شاهد افزایش سالانه ۱٫۷ تریلیون یوان (۲۴۰ میلیارد دلار) در سرمایه‌گذاری بر روی انرژی پاک بود، در صورتی که کل رشد سرمایه‌گذاری چین تنها ۱٫۵ تریلیون یوان (۲۱۰ میلیارد دلار) بود.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) عنوان‌ می‌کند که در سال ۲۰۲۳، چین حدود ۶٫۳ تریلیون یوان (۸۹۰ میلیارد دلار) در بخش انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرده که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته است. بیشترین رشد سرمایه‌گذاری در انرژی پاک را‌ می‌توان در انرژی خورشیدی، ذخیره‌سازی انرژی و خودروهای برقی، با مجموع سرمایه‌گذاری در ظرفیت تولید برای این سه بخش به مبلغ ۲.۵ تریلیون یوان (۳۴۸ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ مشاهده نمود. سرمایه‌گذاری در تولید انرژی پاک و ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی به ۱٫۷ تریلیون یوان (۲۳۶ میلیارد دلار) رسید.

از طرف دیگر، چین بر «نیروهای تولیدی با کیفیت جدید» به عنوان یک هدف استراتژیک نوین در جهت احیای ثروت اقتصادی خود تأکید دارد. همانگونه که رانگشو وانگ، بنیانگذار شرکت Guangdong Yangshuo Green Technology (فناوری سبز وانگشو در گوانگ‌دونگ)، اظهار‌ می‌کند که «پیشرفت‌‌های غیرمنتظره فناوری در انرژی‌‌های جدید برای امنیت ملی چین بسیار حائز اهمیت است.» تصور بر این است که پیشرفت‌های تحول‌آفرین به چین کمک می‌کند تا بر فناوری‌های آینده تسلط پیدا کرده، رشد و بهره‌وری را در سرتاسر اقتصاد تقویت کند و امنیت ملی انرژی و رشد پایدار را نیز بهبود بخشد.

نگرانی‌‌ها درباره سرمایه‌گذاری عظیم چین در انرژی پاک دارای وسعتی در سطح جهانی‌ می‌باشد. شرکت تحلیل اطلاعات انرژی Woodmac خاطرنشان‌ می‌کند که چین میلیاردها دلار را صرف انرژی سبز کرده و بر زنجیره تامین خورشیدی جهان سلطه دارد. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در دیداری در آوریل ۲۰۲۴، سرمایه‌گذاری بی‌رویه رهبری جهانی چین در این صنایع بدون آلایندگی آینده را موجب افزایش خطر واکنش ژئوپلیتیکی (جغرافیای سیاسی) دانست.

از سوی دیگر، نیویورک تایمز در آوریل ۲۰۲۴ اذعان کرد که برای ایالات متحده بسیار مهم است که تشخیص دهد «جهش سبز به جلو» چین (برنامه‌های چین در حوزه انرژی پاک و کم کربن) طبق برنامه و به صورت حساب شده در حال پیشرفت است، خبر خوب اینکه: اگر سیاستمداران، سرمایه‌گذاران و مشاغل آمریکایی بدانند که تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید علیه بشریت است، این مسئله می‌تواند مسیرهایی در جهت دیپلماسی، همکاری و رقابت سازنده با چین باز کند که برای همه ما سودمند‌ می‌باشد.» و بلومبرگ یادآور شد که جنگ‌های تجاری همیشه سبب مقابله به مثل می‌شوند و بهتر است از پیامدهای ناخواسته اجتناب گردد، به خصوص به این دلیل که فناوری چینی به صورت روزافزونی در جهان پیشتاز است.

دولت چین باید از حمایت مالی هدفمند استفاده کند تا از ظرفیت تولید مازادی که در این بخش‌ها ایجاد شده است استفاده کند تا هم تحول سیستم انرژی چین و هم امنیت انرژی را تسریع بخشد.

منبع: carbonbrief

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7084

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.