• امروز : دوشنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 21 April - 2025
1

رشد مجدد بازار ابزارهای ناوبری هوایی و فضایی در چین

  • کد خبر : 9832
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۸:۳۰
رشد مجدد بازار ابزارهای ناوبری هوایی و فضایی در چین
 پس از یک دهه افت محسوس، بازار ابزارهای ناوبری هوایی و فضایی در چین، به‌ویژه GPS، در مسیر رشد مجدد قرار گرفته است.

طبق پیش‌بینی‌ها، از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۵، میانگین نرخ رشد سالانه بازار از نظر حجم +۲.۱% و از نظر ارزش +۱.۱% خواهد بود. انتظار می‌رود تا پایان این دوره، حجم مصرف به ۵۶۲ هزار دستگاه و ارزش بازار به. ۲.۱ میلیارد دلار برسد.

افت ۱۰.۷ درصدی مصرف GPS در سال ۲۰۲۴

در سال ۲۰۲۴، مصرف خدمات GPS در چین به ۴۴۸ هزار دستگاه کاهش یافت که نسبت به سال قبل ۱۰.۷٪ افت نشان می‌دهد. این کاهش، ادامه روندی نزولی از سال ۲۰۱۳ بوده است، زمانی که مصرف GPS به اوج ۱.۲ میلیون دستگاه رسید. ارزش بازار نیز در سال ۲۰۲۴ با ۱۰.۶٪ کاهش به ۱.۹ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ این رقم ۴.۳ میلیارد دلار بود.

تولید ابزارهای ناوبری هوایی و فضایی در چین نیز تحت تاثیر افت تقاضا قرار گرفت و در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۹.۴٪ به ۴۳۵ هزار دستگاه رسید. ارزش تولید نیز به ۱.۸ میلیارد دلار کاهش یافت، درحالی‌که در سال ۲۰۱۳ تولید به اوج ۴.۳ میلیارددلاری خود رسیده بود.

واردات از تایوان و آمریکا در صدر

واردات محصولات مرتبط با GPS در سال ۲۰۲۴ به چین با کاهش چشمگیر ۳۲.۵٪ به ۲۰ هزار دستگاه رسید. این در حالی است که از نظر ارزش، واردات به ۱۲۳ میلیون دلار رسید که رشدی قابل‌توجه نسبت به سال‌های گذشته داشت. تایوان با سهم ۵۷٪ و آمریکا با ۲۶٪ از نظر حجم، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان GPS برای چین هستند. همچنین از نظر ارزش دلاری، آمریکا با ۱۰۳ میلیون دلار (۸۴٪ از کل واردات) بزرگ‌ترین صادرکننده GPS به چین است.

تغییر روند ارزش بازار ناوبری

صادرات GPS چین؛ افت حجم اما ثبات نسبی ارزش

در سال ۲۰۲۴، چین ۶.۶ هزار دستگاه GPS صادر کرد که نسبت به سال قبل ۱۳٪ کاهش داشت. اما از نظر ارزش، صادرات به ۲۲ میلیون دلار رسید و همچنان ثبات نسبی خود را حفظ کرد. بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی چین عبارت‌اند از: آمریکا (۳.۴ هزار دستگاه)، روسیه (۲.۵ هزار دستگاه) و آفریقای جنوبی (۸۲۹ دستگاه). ضمن اینکه از نظر ارزش دلاری، روسیه (۱۹ میلیون دلار)، آمریکا (۱۵ میلیون دلار) و هنگ‌کنگ در صدر قرار دارند.

پس از یک دوره افت شدید در تولید و مصرف، بازار GPS چین وارد مرحله‌ای از بازیابی آهسته اما پایدار شده است. افزایش قیمت‌ها، تنوع مبادی وارداتی، و تمرکز بر بازارهای باارزش بالا مانند آمریکا و روسیه، نشان‌دهنده تغییر در راهبردهای تجاری چین در حوزه فناوری‌های ناوبری هوایی و فضایی است.

منبع: indexbox

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9832

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.