• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

رسانه‌های چینی در حال رقابت برای بهره‌برداری از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی

  • کد خبر : 7454
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۲
رسانه‌های چینی در حال رقابت برای بهره‌برداری از فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی
صنعت رسانه چین در حال رقابت برای پذیرش فناوری جدید و تغییرات و تحولات ضروری نوین هستند و در کنار پایداری مالی تلاش‌های راستی‌آزمایی خود را نیز افزایش خواهند داد.

به گزارش ساوت چاینامورنینگ پست، این تجربه‌ای است که توسط تقریباً ۱۰۰ رهبر رسانه‌های سنتی و جدید از هنگ کنگ، ماکائو، سرزمین اصلی چین و تایوان به اشتراک گذاشته شد. این رهبران به تازگی در یک انجمن گردهم آمدند و برای  نخستین بار در هفت سال گذشته بود که مدیران این چهار نقطه در کنار هم جمع شدند.

متخصصان رسانه در سوژو، استان جیانگ سو، گردهم آمدند تا تجربیات خود را از تأثیر آخرین روندهای فناوری بر صنعت رسانه و نحوه کنار آمدن با آنها به اشتراک بگذارند.

برخی از شرکت کنندگان از هنگ کنگ، تایوان و ماکائو گفتند به دنبال ایجاد توازن بین استفاده از فرصت‌های پیشرفت‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و رفع خطرات آن هستند.

اما نمایندگان سرزمین اصلی چین بر این نظر بودند که از طریق آزمون و خطا بر چنین موانعی غلبه کرده‌اند و مشتاق هستند مدل‌های تجاری را توسعه دهند تا استفاده از چنین فناوری از نظر مالی پایدار باشد.

تکنولوژی یک شمشیر دولبه است که نه تنها رسانه‌ها را متحول کرده، بلکه گسترش اطلاعات نادرست و در نتیجه تشخیص اطلاعات نادرست را دشوار کرده است. اهالی رسانه نباید بیش از حد به فناوری‌ها تکیه کنند. در عوض باید به ارزش اصلی رسانه یعنی هدایت اندیشه و تفکرات بازگردند.

فناوری در حال تکامل، هم جنبه‌های مثبت و هم منفی دارد. برخی از مردم می‌گویند که این بدترین دوران است زیرا اخبار از سوی بسیاری از فناوری‌های جدید آسیب دیده است. اما در عین حال بهترین دوره نیز هست زیرا شرکت‌های خبری می‌توانند از فناوری‌های جدید برای احیای فعالیت‌ها و گسترش مخاطبان خود استفاده کنند.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هم با دنیای مجازی و هم با واقعیت در هم تنیده شده است. محتوا، فناوری و کانال‌های توزیع عناصر کلیدی هستند. اما عنصر اصلی همکاری عمیق همه اینها است.

رئیس انجمن شبکه‌های اینترنتی چینی مستقر در تایوان در این مجمع گفت ماهیت سیاسی جزیره خودمختار تایوان اطلاعات نادرست را چنان شایع کرده که حتی تکذیب‌های رسمی نیز در بسیاری از موارد جعلی تلقی می‌شود.

رئیس انجمن خبری هنگ کنگ نیز اعلام داشت که شهرت و اعتبار یک نشریه از اهمیت بالایی برخوردار است. معتبر بودن به معنای امکان دریافت قیمت بالاتر برای تبلیغات نیز است. وی همچنین تاکید کرد پذیرش فناوری همیشه در حال تحول برای بقا و توسعه صنعت رسانه و در عین حال حفظ یکپارچگی و حرفه‌ای بودن روزنامه‌نگاری حیاتی است.

در این نشست از خبرنگاران خواسته شد تا از فناوری‌های جدید استقبال کنند و شهروندان نسبت به اطلاعات نادرست هوشیارتر باشند، و شرکت‌های رسانه‌ای و جامعه برای ایجاد ابزارهای بیشتر بررسی حقایق بازسازی شوند.

خبرگزاری‌های خصوصی نیز گفتند در میان حجم عظیمی از اطلاعات رایگان که به راحتی در رسانه‌های اجتماعی در دسترس است، نبردی برای سودآوری در پیش دارند.

نشریه ماکائو دیلی نیوز مجموعه‌ای از ابتکارات را برای حفظ خوانندگان و استفاده از منابع جدید درآمد به کار گرفته است. این رسانه میزان محتوای تولیدی خود را افزایش داده، یک اپلیکیشن تلفن همراه و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی راه اندازی کرده و برای برخی از محتوا هزینه‌ای دریافت می‌کند و به منطقه خلیج بزرگ گسترش یافته است. منطقه خلیج طرح پکن برای ترکیب هنگ کنگ، ماکائو و ۹ شهر در استان گوانگدونگ به یک نیروگاه اقتصادی است.

با اینکه منابع جدید درآمدی به اندازه اشکال سنتی تبلیغات مثمرثمر نیستند، اما مسیر درستی برای تحول است. اگرچه اکثر رسانه‌های سرزمین اصلی متعلق به دولت هستند اما باید از نظر مالی پایدار باشند و مدل کسب و کار خود را ایجاد کنند.

برای مثال، سیستم پخش سوژو، در میان اولین دسته از شرکت‌های سرزمین اصلی بود که بازیگران محلی کوچک‌تر را جذب کرد و به تنها شرکت رسانه‌ای در شهر اصلی خود تبدیل شد و همچنین سیستم عامل خود را طراحی کرده که شامل استفاده از هوش مصنوعی برای تولید مطالب پخش، ایجاد گرافیک و انتشار محتوای خبری می‌شود. این شرکت ابتدا سال‌ها را صرف استخدام مهندسان برای ایجاد یک پلتفرم کرد که مورد استفاده قرار نگرفت. در نهایت پلتفرم خود را بر اساس نرم‌افزارهای هوش مصنوعی موجود، مانند ابزارهای ChatGPT و OpenAI ایجاد کرد، که حجم کاری کارکنان را کاهش می‌دهد و کارمندان را قادر می‌سازد تا در کارهای دیگر مانند ایده‌پردازی و تأیید حقایق و محتوا متمرکز شوند. مدیران شرکت گمان نمی‌کنند که هوش مصنوعی جایگزین خبرنگاران شود بلکه می‌تواند توانایی کارکنان و نیروی انسانی را برای مشاغل سطح بالاتر بیشتر کند.

به گفته مدیران، این شرکت هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده، به جز اینکه محلی در کنار دفتر مرکزی به آن اعطا شد تا به آن اجازه دهد برخی از فعالیت‌های تجاری را برای درآمدزایی و تامین مالی تجارت رسانه‌ای خود انجام دهد.

نمونه دیگر گروه رسانه‌ای Nan Fang مستقر در گوانگژو بود که نه تنها نرم افزار و سیستم عامل خود را طراحی کرد، بلکه از این سیستم‌ها برای ایجاد وب سایت‌ها، برنامه‌های کاربردی و رسانه‌های اجتماعی دولتی استفاده کرد. این خدمات دولتی ۲۳۶ میلیون یوان (۳۲٫۵ میلیون دلار) یا ۹۰ درصد از کل درآمد گروه در سال گذشته را در بر گرفته است.

دولت چین می‌داند شرکت‌های رسانه‌ای در توضیح سیاست‌ها یا اخبار عمومی برای مخاطبان کار بهتری انجام می‌دهند و برون‌سپاری خدمات به آنها مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7454

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.