• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
0

راه‌اندازی نخستین پروژه تولید بخار صنعتی با انرژی هسته‌ای در چین

  • کد خبر : 7236
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
راه‌اندازی نخستین پروژه تولید بخار صنعتی با انرژی هسته‌ای در چین
اولین پروژه تولید بخار با انرژی هسته‌ای چین برای استفاده صنعتی، عملیاتی شده است. پکن به کاربردهای انرژی هسته‌ای خود تنوع می‌بخشد و انرژی کم کربن را ترویج می‌کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC)، که یک شرکت دولتی با چارچوب صنعتی فناوری هسته‌ای است، این پروژه که Heqi شماره ۱ نام دارد را رسماً به بهره‌برداری رسانیده است.

این پروژه از طریق یک خط لوله ۲۳٫۳ کیلومتری (۱۴٫۵ مایلی) از سطح زمین، می‌تواند سالانه ۴٫۸ میلیون تن بخار را از نیروگاه هسته‌ای تیانوان به پایگاه صنعت پتروشیمی لیان یونگانگ که هر دو در استان جیانگ سو هستند، برساند. در فرآیندی که به عنوان “آب جوش” توصیف می‌شود، این پروژه از بخار تولید شده از دو سیستم توربین ایستگاه تیانوان به عنوان منبع گرما استفاده می‌کند.

واکنش هسته‌ای، آب خنک کننده در گردش را به بخار در ژنراتور پرفشار تبدیل می‌کند که آب کارخانه نمک زدایی آب دریا را به جوش می‌آورد و بخار حاصل از طریق خط لوله به پایگاه پتروشیمی ارسال می‌شود.

برای اطمینان از ایمنی، این پروژه چندین نقطه نظارت تشعشع را برای تشخیص رادیواکتیویته بخار در زمان واقعی ایجاد کرده است. در صورت بروز حادثه غیرعادی، پروژه بلافاصله تعطیل می‌شود.

این پروژه راه حل جدیدی برای ارتقای سبز انرژی در صنعت پتروشیمی ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود این پروژه سالانه ۴۰۰هزار تن زغال سنگ را کاهش دهد که معادل کاهش انتشار ۱٫۰۷ میلیون تن دی اکسید کربن، ۱۸۴ تن دی اکسید گوگرد و ۲۶۳ تن اکسید نیتروژن است.

پروژه با کاشت ۲۹۰۰ هکتار درخت در سال و صرفه جویی سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن از انتشار کربن برای پایگاه پتروشیمی قابل مقایسه است. البته هزینه این پروژه فاش نشده است.

پروژه Heqi شماره ۱ نشان دهنده تلاش‌های چین برای تسریع در استفاده متنوع از انرژی هسته‌ای برای انجام تعهدات خود برای دستیابی به انتشار “اوج کربن” تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به وضعیت “کربن خنثی” تا سال ۲۰۶۰ است.

در حالی که بسیاری از کشورهای غربی برای تأمین انرژی سبزتر به انرژی‌های تجدیدپذیر روی می‌آورند، چین در حال حاضر یک رهبر جهانی در تولیدات انرژی هسته‌ای است.

چین در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از فناوری‌های هسته‌ای در تمام جنبه‌های زندگی مردم – از جمله صنعت، کشاورزی، پزشکی، حفاظت از محیط زیست و امنیت استفاده می‌کند.

در نوامبر ۲۰۲۲، یک پروژه نمایش گرمایش منطقه‌ای در استان لیائونینگ به عنوان نخستین پروژه گرمایش هسته‌ای شمال شرق چین مورد استفاده قرار گرفت.

دولت چین به تازگی برنامه اقدامی برای صرفه جویی در انرژی و کاهش کربن صادر و خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۴، مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی به ترتیب حدود ۲٫۵ درصد و ۳٫۹ درصد کاهش می‌یابد. پکن همچنین کارخانه‌های پتروشیمی را تشویق کرده تا استفاده از انرژی هسته‌ای را برای تأمین بخار و گرما مورد بررسی قرار دهند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7236

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.