• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
2

درخواست چین از کشورها برای پرکردن شکاف اطلاعاتی در هوش مصنوعی

  • کد خبر : 7457
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۲
درخواست چین از کشورها برای پرکردن شکاف اطلاعاتی در هوش مصنوعی
لی کیانگ، نخست‌وزیر چین خواستار توسعه فراگیرتر هوش مصنوعی شد و گفت بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه در این حوزه عقب مانده‌اند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، او در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی در شانگهای گفت «شکاف هوش مصنوعی» باید پر شود و کشورها باید برای ایجاد یک محیط عادلانه و باز برای توسعه هوش مصنوعی با یکدیگر همکاری کنند تا کشورهای بیشتری بتوانند از این فناوری در حال ظهور بهره‌مند شوند.

لی به داده‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد حدود ۲٫۵ میلیارد نفر در جهان هنوز آفلاین هستند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از توسعه هوش مصنوعی بهره‌ای نبرده‌اند. هوش مصنوعی ثروت مشترک بشریت است. مردم چین همیشه بر این باور بوده‌اند که توسعه واقعی زمانی است که همه با هم توسعه پیدا کنند.

درخواست لی تنها چند روز پس از تصویب قطعنامه‌ای تحت حمایت چین توسط مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد که از جامعه بین‌المللی می‌خواست اطمینان حاصل کنند کشورهای در حال توسعه از فرصت‌های برابر برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی برخوردار هستند و خواستار ایجاد یک محیط تجاری «رایگان، باز، فراگیر و بدون تبعیض» برای توسعه هوش مصنوعی شد.

این قطعنامه غیر الزام‌آور که توسط بیش از ۱۴۰ کشور از جمله ایالات‌متحده حمایت می‌شود همچنین خواستار همکاری جهانی برای کمک به کشورهای در حال توسعه شد که با «چالش‌های منحصر به فرد» روبرو هستند.

لی این قطعنامه را منعکس‌کننده نگرش مسئولانه چین در قبال توسعه و مدیریت هوش مصنوعی توصیف کرد.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در سخنانی در مجمع عمومی گفت رویکرد تکه تکه‌شده نسبت به هوش مصنوعی و فناوری دیجیتال، به نفع کسی نخواهد بود. تصویب یکپارچه این قطعنامه حاکی از توافق گسترده بین کشورهای عضو برای تقویت حکمرانی جهانی هوش مصنوعی از طریق گفتگو و همکاری است که نشان‌دهنده نگرش مسئولانه و نقش پیشرو چین در توسعه و مدیریت هوش مصنوعی است.

لی همچنین نسبت به چالش‌های ناشی از هوش مصنوعی هشدار داد و از کشورها خواست همکاری‌های خود را در زمینه حکمرانی هوش مصنوعی تعمیق بخشند و ایجاد یک «مکانیسم بین‌المللی با مشارکت جهانی» و «هنجارهای استاندارد با اجماع گسترده» را ترویج کنند. خطرات ناشی از هوش مصنوعی چالش‌های مشترک هستند و هیچ کشوری نمی‌تواند از آن دور بماند.

با توجه به توسعه سریع فناوری در حال ظهور، کشورها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که این فناوری «ایمن، قابل اعتماد و قابل کنترل» باقی می‌ماند. چین «نیروی مهم» در توسعه جهانی هوش مصنوعی بوده و «تجربه عملی» را برای حاکمیت جهانی هوش مصنوعی ارائه کرده است.

توسعه هوش مصنوعی هم یک فرصت بزرگ و هم یک چالش بزرگ جهانی است. برای همه کشورها ضروری است که گفتگوهای عمیق انجام دهند، اجماع ایجاد کنند، فرصت‌ها را غنیمت بشمارند و با هم بر چالش‌ها غلبه کنند.

چین مایل به همکاری با همه کشورها برای ارتقای هوش مصنوعی است تا به توسعه جهانی، ارتقای رفاه انسان و حرکت به سمت آینده هوشمند کمک کند. توسعه هوش مصنوعی مانند حرکت در یک اقیانوس وسیع است. مناظر پیش رو هیجان‌انگیز است، اما به ناچار طوفان‌هایی در این مسیر وجود خواهد داشت.

قطعنامه سازمان ملل به دنبال قطعنامه قبلی به رهبری ایالات‌متحده در ماه مارس تصویب شد و کشورها را تشویق کرد تا از حقوق بشر محافظت کنند، از داده‌های شخصی محافظت کنند و هوش مصنوعی را برای خطرات احتمالی زیر نظر بگیرند.

پکن به دنبال ایفای نقشی پیشرو در حکمرانی جهانی هوش مصنوعی است. در ماه اکتبر، چین چارچوب خود را – معروف به ابتکار جهانی مدیریت هوش مصنوعی – پیشنهاد کرد که خواستار حقوق برابر در زمینه توسعه هوش مصنوعی برای همه کشورها و تلاش‌های مشترک برای مقابله با سوءاستفاده تروریست‌ها از فناوری‌ها بود.

چین از سازمان ملل در ایفای نقش پیشرو در حکمرانی جهانی هوش مصنوعی حمایت می‌کند و خواستار نمایندگی بیشتر برای کشورهای در حال توسعه است. همچنین مایل است همکاری با سازمان‌های بین‌المللی را برای اطمینان از ایمنی، قابل‌کنترل و قابل‌اعتماد بودن فناوری هوش مصنوعی افزایش دهد.

پکن از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تضمین کند که همه کشورها از حقوق و فرصت‌های برابر برای توسعه و استفاده از فناوری هوش مصنوعی برخوردار هستند.

توسعه سریع فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر خطرات و چالش‌های زیادی و همچنین مزایای اجتماعی و اقتصادی عظیمی را به همراه دارد. حکمرانی جهانی هوش مصنوعی به یک وظیفه اصلی برای همه کشورها تبدیل شده است. چین از اصول مشارکت گسترده و تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع در حکمرانی جهانی هوش مصنوعی حمایت می‌کند و اجماع بین‌المللی گسترده را بر اساس احترام کامل به تفاوت‌ها در سیاست‌ها و عملکرد همه کشورها ترویج می‌کند.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7457

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.