• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

دانشمندان چینی فتوسنتز را به سلول حیوانی می‌آورند

  • کد خبر : 3819
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۹
دانشمندان چینی فتوسنتز را به سلول حیوانی می‌آورند
گروهی از دانشمندان چینی با تبدیل سلول‌های پستانداران به یک مهارت منحصربه‌فرد متعلق به گیاهان سبز سلول‌های آسیب دیده پستانداران را احیا کردند.

گروهی از دانشمندان چینی با تبدیل سلول‌های پستانداران به یک مهارت منحصربه‌فرد متعلق به گیاهان سبز (فتوسنتز) – تبدیل آب و دی اکسید کربن به اکسیژن و غذا از طریق نور خورشید – سلول‌های آسیب دیده پستانداران را احیا کردند.

فتوسنتز فرآیندی زیست‌شیمیایی است که در آن، انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتری‌‌ها به انرژی شیمیایی ذخیره‌شده در مواد غذایی آن‌ها تبدیل می‌شود. در عمل فتوسنتز، اندام‌هایی مانند برگ که دارای سبزینه هستند، کربن دی‌اکسید، آب و نور را جذب کرده و طی واکنش‌هایی که درون سلول گیاهان انجام می‌گیرد، این مواد به اکسیژن و کربوهیدرات‌‌ها تبدیل می‌شوند. همه اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فراوردهی فتوسنتز است.

بر اساس این مطالعه که در مجله Nature منتشر شد، محققان دانشگاه ژجیانگ یک سیستم فتوسنتزی مستقل و قابل کنترل را توسعه دادند که از دستگاهی در برگ‌های جوان اسفناج به دست می‌آید. سپس، آن‌ها این سیستم گیاهی را در سلول‌های غضروفی تخریب شده موش‌های مبتلا به آرتریت، که سلول‌های موجود در غضروف هستند، ادغام کردند و نشان دادند که سلول‌های اصلاح‌شده، پس از قرار گرفتن در معرض نور، به بهبود فرآیند متابولیک کمک می‌کنند که در آن مولکول‌های پیچیده از مولکول‌های ساده‌تر با ذخیره‌سازی انرژی سنتز می‌شوند. محققان این ساختار با انرژی نور را در یک پوشش غشای سلولی حیوانی در ابعاد نانو به عنوان پوششی محصور کردند تا از رد سیستم ایمنی جوندگان به عنوان یک جسم خارجی جلوگیری شود.

به گفته محققان، در بیماری آرتریت، دستگاه‌های مولد انرژی در سلول‌ها تمایل به از دست دادن بخار دارند، اما فتوسنتز گیاهان می‌تواند مولکول‌های حامل انرژی مورد نیاز را تولید کند. بر اساس این مطالعه، سیستم مشتق شده از گیاه برای اصلاح عدم تعادل انرژی، بازیابی متابولیسم سلولی و محافظت در برابر التهاب مزمن مفاصل نشان داده شده است.

استفاده از سیستم فتوسنتزی طبیعی به عنوان یک استراتژی درمانی برای بیماری‌های دژنراتیو، یک دستاورد هیجان انگیز است که امکان مهندسی متابولیسم را باز می‌کند. مهندسی متابولیک عمل بهینه سازی ژنتیکی درسلولهاست که به منظور افزایش تولید سلولی یک ماده خاص انجام می‌شود، مهندسی متابولیک بطور معمول در جهت کاهش انرژی سلولی و کاهش تولید ضایعات عمل می‌کند.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3819

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.