• امروز : پنج شنبه - ۱۴ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 3 April - 2025
1

خودرو برقی جی۶ اکسپنگ و مقایسه با تسلا مدل Y

  • کد خبر : 9588
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
خودرو برقی جی۶ اکسپنگ و مقایسه با تسلا مدل Y
از بین 3 شرکت نوپای معروف سازنده خودروهای برقی (EV) چینی، اکسپنگ در بازار داخلی از همه ناامیدکننده‌تر ظاهر شده و در مقایسه با لی آتو و نیو خودروهای کمتری می‌فروشد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، اما این شرکت در بازار بین‌المللی عملکرد بهتری داشته و خودروی شاسی‌بلند جی۶ آن که در ژوئن ۲۰۲۳ رونمایی شد، در کنار برادر بزرگ‌ترش یعنی ایکس۹ خط مقدم ورود اکسپنگ به بازار راست فرمان (right-hand drive) هنگ کنگ را تشکیل داده‌اند.

چندی پیش جی۶، تسلا مدل وای و ب‌ام‌و آی‌ایکس۳ در پیست بین‌المللی گوانگ‌دونگ مورد آزمایش قرار گرفتند.

جی۶ و مدل وای در پیست عملکرد بهتری داشتند که طبیعی هم هست، چون آی‌ایکس۳ در واقع خودرویی بنزینی بوده که فقط یک موتور الکتریکی به آن اضافه کرده‌اند (جی۶ آزمایش شده و مدل وای هر کدام دو موتور دارند).

راننده‌ای که این آزمایش را انجام داد می‌گوید حس کردم که جی۶ کمی از خودرو تسلا بهتر است. اما با توجه به این که هیچ‌کدام به عنوان خودرو «پرفورمنس» طراحی نشده‌اند، مقایسه آنها در پیست اهمیت زیادی ندارد و باید دید که عملکردشان در خیابان‌های داخل شهر چگونه است.

اکسپنگ که ۱۰ سال پیش تاسیس شده، پیشتاز فناوری سامانه‌های کمک‌راننده در چین است و اولین خودروساز جهان بود که محصولی مجهز به لیدار (مدل پی۵) را در مقیاس انبوه تولید و روانه بازار نمود. لیدار از لیزر برای تعیین فاصله و هدایت خودرو استفاده می‌کند.

ایلان ماسک استفاده از لیدار را با «رفتن به دنبال نخود سیاه» مقایسه کرده بود. حالا پس از چندین تصادف مرگبار، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا مشغول تحقیق درباره سامانه هدایت مبتنی بر دوربین اف‌اس‌دی تسلا است، در حالی که جی۶ با سامانه ایکس‌ان‌جی‌پی خود به بهترین نحو کار می‌کند.

اکسپنگ در سال ۲۰۲۰ درگیر یک دعوی قضایی با تسلا در مورد سرقت کدهای نرم‌افزاری رانندگی خودکار هم شد که در نهایت خواهان از ادامه آن انصراف داد.

ایکس‌ان‌جی‌پی جی۶ دو حالت «بزرگراه» برای رانندگی در مسافت‌های طولانی و «درون‌شهری» برای برخی شهرهای خاص چین دارد؛ و به گفته مدیران اکسپنگ، در حال حاضر از اتکا به نقشه‌های با وضوح بالا فاصله گرفته و در بیشتر شهرهای چین (به استثنای مناطق ممنوعه، مثلا نزدیک پایگاه‌های نظامی) هم قابل استفاده است.

این سامانه اخیرا در بزرگراهی ۹۸ کیلومتری آزمایش شد و حتی هنگام مواجهه با راه‌بندان یا تعمیرات جاده، عملکردی بی‌عیب و نقص داشت.

ولی ترافیک درون‌شهری در گوانگ‌ژو (با ۱۸ میلیون نفر جمعیت) چالشی بزرگ‌تر بود. خیابان‌های تمام شهرهای چین پر از وسایل نقلیه دو، سه و چهار چرخه هستند، اما گوانگ‌ژو با بقیه فرق دارد. ایکس‌ان‌جی‌پی در آنجا قدری سردرگم شد و به دخالت بیشتر راننده نیاز داشت.

اکسپنگ به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را مرتبا ارائه می‌دهد و به گفته مدیرانش، ایکس‌ان‌جی‌پی حالا می‌تواند خودروی ساکنی که مسیر را مسدود کرده است را تشخیص دهد که پیشرفت بزرگی به شمار می‌رود.

جی۶ دو موتوره در ۳٫۹ ثانیه و نسخه تک‌موتوره آن در ۵٫۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. تمام نسخه‌های مبتنی بر معماری ۸۰۰ ولتی این خودرو تنها قادر به شارژ نوع ۳سی (۳C) هستند و با ۱۰ دقیقه شارژ، مسافتی ۳۰۰ کیلومتری را طی می‌کنند. نسخه‌های بهتری با باتری ۸۷٫۵ کیلووات ساعتی هم وجود دارند (یعنی تا ۷۵۵ کیلومتر برای تک‌موتوره و تا ۷۰۰ کیلومتر برای دو موتوره). نسخه ارزان‌تری با یک باتری لیتیم آهن فسفات کوچک‌تر (معادل ۵۸۰ کیلومتر) هم هست. بسیاری از رقبا هم‌اکنون از قابلیت شارژ ۵سی برخوردارند.

در جی۶ خبری از صفحه‌نمایش جلوسری نیست و فقط یک نمایشگر سرگرمی رسانه‌ای )infotainment screen( 15 اینچی وجود دارد که داده‌ها را با یک پنل باریک ۱۰ اینچی نمایش می‌دهد.

دستیار هوش مصنوعی خودرو موسوم به شیائو پی (Xiao P)، یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌ها در نوع خود است و می‌تواند چندین فرمان صوتی متوالی به زبان چینی ماندارین یا انگلیسی را تشخیص داده و اجرا کند.

اکسپنگ در ماه مه عرضه جی۶ برای بازار هنگ کنگ را شروع و طی دو ماه ۵۰۰ سفارش دریافت کرد که به‌زودی تحویل داده خواهند شد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9588

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.