• امروز : سه شنبه - ۱۹ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 8 April - 2025
0

خودروی میلیون دلاری چین تهدید بعدی صنعت خودروسازی اروپا

  • کد خبر : 9429
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
خودروی میلیون دلاری چین تهدید بعدی صنعت خودروسازی اروپا
خودروی مدل L5 هونگچی (Hongqi ) شاید خطر آشکاری برای صنعت خودروسازی اروپا نباشد.

به گزارش بلومبرگ، تنها خودروی میلیون دلاری جهان با وزنی بیش از سه تن، طول سپر به سپر به اندازه یک کمپ ون ۴ نفره، ساخته شده و در دسترس مشتریانی دقیق و خاص قرار می‌گیرد، این تنها خودروی میلیون دلاری جهان با فضای داخلی سبز و بنفش عرضه می‌شود و نوعی تهدید اقتصادی برای اروپا محسوب می‌شود.

این محصول شرکت هونگچی نشان دهنده مفاهیم قدرت سیاسی و تجمل در چین است و شبیه لینکلن در ایالات متحده یا رولز رویس در بریتانیا است.

در حال حاضر، بازارهای خودرو در چین و اتحادیه اروپا در آستانه یک جنگ تجاری همه جانبه هستند. دولت‌های اتحادیه اروپا به تازگی به وضع تعرفه‌های ۴۵ درصدی بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین رأی دادند که در ایالات متحده به سطح ۱۰۰ درصد نزدیک می‌شود. پکن اعلام کرد در حال بررسی تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر خودروهای اروپایی با موتورهای بزرگ بنزینی و همچنین اعمال مالیات ۳۹ درصدی بر برخی نوشیدنی‌ها است.

در چنین تصمیماتی قاعده منافع ملی وجود دارد. برندهای فرانسوی و ایتالیایی به ندرت در چین دیده می‌شوند، بنابراین پاریس و رم به شدت طرفدار تعرفه خودرو بودند. مالیات واردات توسط برلین – که برندهای آن تا همین اواخر تقریباً از هر چهار خودروی چینی یک عدد را به خود اختصاص می‌دادند – در کنار مجارستان و اسلواکی که مرکز چندین کارخانه خودروسازی آلمان هستند، مطرح شد. محدودیت‌های بروکسل بر خودروهای برقی چینی ممکن است فضای تنفسی را برای رقبای اروپایی فراهم کند، در حالی که مجازات پکن برای خودروهای موتور بزرگ می‌تواند به صادرات آلمان ضربه سختی بزند.

خودروهای اروپایی هنوز در بازار چین حضور دارند. سهم بازار خودروسازان آلمانی در سرزمین اصلی اخیراً کاهش یافته و از ۲۵ درصد ژانویه گذشته به ۱۷ درصد در ماه اوت رسیده است. در هشت ماه اول سال، تنها ۱٫۷ میلیون دستگاه از برندهای کلیدی فولکس واگن AG به چین آمدند که بدترین عملکرد فروش آنها از زمان ریاست شی جین پینگ در سال ۲۰۱۲ است.

در حالی که فروش خودروهای دارای نشان فولکس‌واگن امسال بیش از یک سوم نسبت به هشت ماهه اول سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است، خودروهای دارای نشان‌های آئودی و BMW AG به ترتیب ۳٫۹ و ۱٫۹ درصد رشد داشته‌اند و بنز تنها ۲٫۲ درصد کاهش داشته است.

به همین دلیل است که بازگشت هونگچی باید مدیران آلمانی را نگران کند.همه چیز با سرعت در حال تغییر است. FAW، یکی از شرکای سرمایه گذاری مشترک فولکس واگن در چین، در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که قصد دارد میلیاردها دلار برای احیای برند هونگچی هزینه کند.

با این حال، چشمگیرترین تغییر هونگچی در بازار داخلی است. حجم فروش آن افزایش یافته است، تا جایی که برندی که چند سال پیش کاملاً منقرض شده بود، اکنون از بیوک پیشی گرفته است، بیوک سال‌ها یکی از پرفروش‌ترین برندها و پیوسته با مفاهیم قدرت و ثروت در بازار سرزمین اصلی بود. جذابیت پرفروش‌ترین خودروهای آن مانند H5، HS5 و E-QM5 در این است که راهی ارزان به فضای لوکس در چین ارائه می‌کنند. قیمت‌های پیشنهادی با قیمتی در حدود ۱۵۰ هزار یوان یا کمتر، تقریباً نصف قیمتی است که برای یک خودروی اروپایی درجه یک باید پرداخت.

هونگچی سال‌ها برای جلب وفاداری خریداران تلاش کرده است. با این حال، اگر تعرفه‌های تلافی جویانه به حفظ و بقای آن کمک کند، می‌تواند سنگر باقی مانده خودروسازان اروپایی در چین را تهدید کند.

مقامات چینی به خود می‌بالند یک سازنده دولتی لیموزین‌ها، جایگاه مدل‌های فانتزی و لوکس اروپایی را کسب کرده اما در عین حال باید مراقب باشند. در حال حاضر، چین به فروش صادراتی خود برای وارد کردن پول نقد به اقتصاد نیازمند و تحرک اقتصادی نیاز دارد. یک صنعت خودروسازی ناراضی که موانع تجاری را بیشتر می‌کند، به این هدف کمک نمی‌کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9429

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.