به گزارش دان اینساید، میانگین قیمت این خودروهای ساخت چین ۱۹ هزار دلار و کمتر از نصف میانگین قیمت یک خودروی جدید در آمریکا و اروپا است. سیل ناگهانی خودروهای چینی چندین دهه سهم و سود پایدار بازار را از بین میبرد.
به عنوان مثال تایلند را در نظر بگیرید. تایلند در در دهههای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به عنوان حیاط خلوت ژاپن شناخته میشد چراکه برندهای ژاپنی بر این بازار تسلط کامل داشتند و بیش از ۹۰ درصد بازار را به خود اختصاص میدادند.
در نیمه اول سال ۲۰۲۴، سهم بازار بیوایدی در این کشور به ۵ درصد افزایش یافت. همه برندهای ژاپنی، از جمله تویوتا، شاهد کاهش فروش بودند. هوندا مجبور شد یک کارخانه را تعطیل کند و موقعیت سوزوکی متزلزل شده است.
تایلند تنها یک نمونه است. دیگری برزیل، ششمین بازار بزرگ خودرو در جهان است. خودروسازان چینی در نیمه اول سال ۱۷۵ هزار خودرو به این کشور فرستادند که ۴۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است. دولتهای چین و برزیل در حال همکاری نزدیک تر با یکدیگر هستند.
دستاوردهای چین به معنای معضل تازهای برای خودروسازان فعلی است. شورلت، جیپ و فیات از آن جملهاند، آنها بیش از ۱۲۵ هزار مشتری برزیلی را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل برندهای چینی از دست دادند.
در حال حاضر بیوایدی، پیشرو صنعت خودروسازی است. این شرکت اخیراً پیشبینی فروش کل سال خود را به ۴ میلیون افزایش داده و فقط چند قدم عقب تر از فورد است. اما بیوایدی، صادرکننده برتر چین نیست. در عوض، سه صادرکننده بزرگ خودروی آن شرکتهای دولتی چین هستند.
۵ صادرکننده خودرو برتر چین در سال ۲۰۲۴ عبارتند از:
- چری: ۱٫۲۵ میلیون دستگاه
- سایت: ۱٫۱ میلیون دستگاه
- چانگان: ۶۲۰ هزار دستگاه
- جیلی: ۵۰۰ هزار دستگاه
- بیوایدی: ۵۰۰ هزار دستگاه
در حالی که خودروسازان چینی بخشهایی از سهم بازار را در اختیار دارند، به نظر میرسد رقبای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی هنوز پاسخی نسبت به این شرایط ندارند و از سرعت و قدرت تهاجم چینیها گیج شدهاند. قیمت کالاهای صادراتی چین به ویژه آنها را شوکه میکند. چه کسی میتواند با قیمت ۱۹ هزار دلار رقابت کند؟
قیمت خودروهای چینی محصول یک زرادخانه قدرتمند ملی است. چین در زمینه مقیاس، سرعت، زنجیره تامین و انواع یارانهها بی بدیل است. بیوایدی و سایک و کشتیهای مخصوص به خود را برای انتقال اتومبیلها در اقیانوسها دارند.
ایلان ماسک از مزایای مهم تولید چین آگاه است. تصادفی نیست که کارخانه بزرگ شانگهای او در حال حاضر نیمی از کل تولید جهانی تسلا را تشکیل میدهد. حال سوال اینجاست: اگر چین بتواند از ۱ میلیون صادرات در سال ۲۰۲۰ به ۶ میلیون در سال ۲۰۲۴ جهش کند، چه چیزی مانع از صادرات ۱۲ میلیون سالانه چین تا سال ۲۰۲۸ میشود؟
منبع: dunneinsights