گزارشی از تلویزیون دولتی CCTV نشان داد که یک J-15 در آشیانه شرکت هواپیماسازی Shenyang (SAC) پارک شده و در حال کالیبراسیون برای پروازهای آزمایشی است. این فیلم به وضوح نشان داد که جت به جای AL-31Fهای روسی اصلی، به موتورهای WS-10 مجهز بود.
J-15 که “کوسه پرنده” نیز نامیده میشود، تنها جت جنگنده ارتش آزادیبخش خلق است که به مدت ۱۰ سال پس از برخاستن در پروازهای آزمایشی از لیائونینگ – اولین ناو هواپیمابر چین در ارتش به کار گرفته شده است.
موتور شنیانگ WS-10 بر روی تعدادی از هواپیماهای جنگی ارتش از جمله جتهای جنگنده J-10، J-11، J-16 و J-20 مستقر شده و کاربرد آن در J-15 به این معنی است که تمام هواپیماهای نسل چهارم داخلی اکنون به موتورهای ساخت چین مجهز شدهاند.
بنا بر نظر کارشناسان موتورهای جدید از نظر قابلیت اطمینان و ایمنی بهتر از موتورهای استاندارد روسی عمل میکنند.
بزرگترین عیب موتورهای روسی عمر مفید نسبتاً کوتاه آنهاست، در حالی که موتورهای چینی عملکرد کلی خود را به ویژه از نظر طول عمر بهبود بخشیدهاند. این امر قابلیتهای جنگی پایدار را برای J-15 تضمین میکند و همچنین طول عمر بیشتر آن باعث صرفه جویی در هزینههای تعمیر و نگهداری و تضمین توانایی جنگی میشود.
ایمنی و قابلیت اطمینان موتور مستقیماً بر قابلیت عملیاتی تأثیر میگذارد، به خصوص که J-15 یک جت مبتنی بر حامل است. از آنجایی که فضای آشیانه یک ناو هواپیمابر محدود است، تعویض مکرر موتور بسیار مشکل ساز است.
سالها طول کشید تا سرانجام موتورهای J-15 با WS-10 جایگزین شوند، زیرا عملیات مبتنی بر حامل به سرعت موتور بسیار بالاتری در مقایسه با جتهای زمینی نیاز دارد و انتظار میرود پس از تکمیل پروازهای آزمایشی بیشتر، همه J-15 های جدید به موتورهای WS-10 مجهز شوند.
J-15 ساخت داخل بر اساس نمونه اولیه Su-33 روسیه ساخته شده و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۳، J-15 در هر دو ناو هواپیمابر فعال نیروی دریایی ارتش – لیائونینگ و شاندونگ – استفاده شده است.
منبع: scmp