• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
2

تیک‌تاک مدل‌های ارزان‌قیمت Doubao AI را برای شرکت‌ها راه‌اندازی می‌کند

  • کد خبر : 7042
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
تیک‌تاک مدل‌های ارزان‌قیمت Doubao AI را برای شرکت‌ها راه‌اندازی می‌کند
شرکت بایت دنس، مالک تیک‌تاک دسته‌ای از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) را به‌صورت تجاری راه‌اندازی کرده که هزینه کمتری نسبت به رقبای صنعتی خود دارد. این اقدام می‌تواند جرقه جنگ قیمتی جدیدی را در جهان ایجاد کند.

به گزارش ساوت چاینامورنینگ پست، خانواده Doubao LLM نامی مشابه چت بات Doubao دارد که بایت دنس سال گذشته معرفی کرد، و حداقل از ۸ نسخه تشکیل شده و می‌تواند ورودی تا ۱۲۸ هزار توکن را مدیریت کند، همچنین نسخه اولیه Doubao Lite و سایر نسخه‌هایی که به طور خاص بر تشخیص صدا یا ایجاد شخصیت‌های مجازی متمرکز شده‌اند، نیز منتشر شد.

استفاده از Doubao Pro LLM به ازای هر هزار`درخواست توکن، ۰٫۰۰۰۸ یوان (۰٫۰۱۱ سنت) هزینه دارد. در هوش مصنوعی، یک توکن یک واحد اساسی از داده است که توسط الگوریتم‌ها پردازش می‌شود و هزار توکن معادل حدود ۷۵۰ کلمه انگلیسی است. استفاده از Doubao LLM ، ۹۹٫۸ درصد کمتر از مدل GPT-4 OpenAI است که ۰٫۴۲ یوان به ازای هر هزار درخواست توکن قیمت دارد.

در همین حال، LLM بیدو و علی‌بابا هر کدام ۰٫۱۲ یوان برای هر هزار درخواست توکن دریافت می‌کنند.

قیمت‌گذاری غول رسانه‌های اجتماعی بایت دنس برای Doubao LLM های خود نشان‌دهنده فرصت‌های فزاینده در بازار هوش مصنوعی در سرزمین اصلی چین است، جایی که تعداد زیادی از شرکت‌ها – از جمله استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های فناوری بزرگ و شرکت‌های دولتی – در تلاش برای استفاده از ابزارهای GenAI برای کمک به تقویت بهره‌وری و کارایی خود هستند.

مدل‌های زبان بزرگ که بر حجم وسیعی از داده‌ها آموزش می‌بینند، در برنامه‌های GenAI مانند چت بات‌ها، دستیاران مجازی و ابزارهای پیشرفته تولید محتوا مانند Sora کاربرد دارند. GenAI الگوریتم‌هایی هستند که برای ایجاد محتوای جدید از جمله صدا، کد، تصاویر، متن، شبیه‌سازی و ویدئو استفاده می‌شوند.

تعداد LLM های تائید شده توسط دولت و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مرتبط در چین بیش از ۴۰ مورد است. اما در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ LLM توسعه‌یافته توسط چین در بازار وجود دارد که می‌تواند سایر ارائه‌دهندگان سرزمین اصلی را در جنگ قیمت به رقابت با بیدو سوق دهد.

بایت دنس خانواده Doubao LLM خود را که قبلاً با نام رمز Skylark شناخته می‌شد، در داخل و با شرکای منتخب برای حدود یک سال آزمایش کرده بود. جدای از ابتکار کم‌هزینه LLM، بایت دنس همچنین سایر تلاش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، از جمله نسخه سازمانی پلتفرم Coze خود را معرفی کرد که کاربران را قادر می‌سازد تا ربات‌های گفتگو را سفارشی کنند.

این شرکت تک‌شاخ فناوری مستقر در پکن همچنین از «اتحاد LLM دستگاه‌های هوشمند» با غول‌های گوشی‌های هوشمند سامسونگ الکترونیک، شیائومی و آنر و همچنین «اتحاد اکوسیستم LLM خودرو» با خودروسازان محلی جیلی و گریت وال موتور رونمایی کرد.

اپلیکیشن Doubao بایت دنس بیش از ۲۶ میلیون کاربر فعال ماهانه جمع‌آوری کرده است. با این حال، این شرکت هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در بخش بازار LLM چین دارد.

علی‌بابا اخیراً اعلام کرد خانواده LLM Tongyi Qianwen، که با نام Qwen نیز شناخته می‌شود، توسط بیش از ۹۰ هزار مشتری شرکتی در صنایع مختلف از لوازم الکترونیکی مصرفی گرفته تا خودرو و بازی‌های آنلاین پذیرفته شده است. بیش از ۲٫۲ میلیون کاربر شرکتی نیز از طریق DingTalk، پلتفرم همکاری دفتر علی‌بابا، به خدمات هوش مصنوعی مبتنی بر Qwen دسترسی دارند.

شرکت OpenAI نیز اعلام کرد که یک LLM جدید به نام GPT-4o را منتشر خواهد کرد که قادر به مکالمه صوتی واقع‌گرایانه و تعامل بین متون و تصاویر است، این آخرین اقدام برای پیشروی در رقابت برای تسلط بر فناوری هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7042

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.