تونل باد به محفظه بزرگی میگویند که برای بررسی تعامل میان جسم و هوای متحرک اطراف آن استفاده میشود و یکی از کاربردهای این ابزار شبیهسازی وضعیت پرواز است.
ساخت این تونل باد به نام JF-22 را آکادمی علوم چین (CAS) از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است. پژوهشگران کمیتهای مربوط به عملکرد JF-22 مانند زمان آزمایش موثر، دمای کل، فشار کل و اندازه میدان جریان نازل را در سطوح جهانی ارزیابی کردهاند. این تونل باد با خروجی نازل ۲.۵ متری، ۱۶۷ متر طول دارد و قطر محفظه آن ۴ متر است.
تونل باد JF-22 میتواند جریان هوا را بین ۳ تا ۱۰ کیلومتر در ثانیه آزمایش کند که معادل سرعت ۳۰ ماخ است. JF-22 با این قابلیت خود به عنوان ابزاری قدرتمند در توسعه سامانههای هایپرسونیک برای چین شناخته میشود.
JF-22 با استفاده از یک فناوری عملیاتی منحصر به فرد از نمونههای مشابه غربی متمایز میشود. این ابزار از انفجارهای شیمیایی برای تولید جریان هوای با سرعت بالا استفاده میکند، در حالی که تونلهای باد در کشورهای دیگر برای این منظور از کمپرسورهای مکانیکی بهره میبرند.
سوخت مورد استفاده در این فرآیند با سرعت بسیار بالایی در حدود ۱۰۰ میلیون برابر سریعتر از یک اجاق گاز معمولی میسوزد که منجر به تولید امواج شوک میشود. این امواج مشابه امواجی هستند که وسایل نقلیه هایپرسونیک در طول پرواز ایجاد میکنند. موج شوک یا موج ضربهای زمانی ایجاد میشود که یک موج در محیطهای سیال با سرعتی سریعتر از سرعت صوت حرکت کند.
بنابر ادعای سازندگان این ابزار، ترکیب تونلهای باد JF-22 و JF-12 که پیشتر ساخته شده بود، تنها پلتفرم آزمایشی زمینی محسوب میشود که میتواند تمام بردهای پروازی برای وسایل نقلیه هایپرسونیک در محیط فضای نزدیک زمین را پوشش دهد. فضای نزدیک زمین جایی است بر فراز مسیرهای پروازی اغلب هواپیماهای تجاری و نظامی و پایینتر از محل استقرار ماهوارهها.
چین اکنون در فکر توسعه هواپیماهای هایپرسونیک است. این هواپیماها زمان سفر را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند، به طوری که پرواز نیویورک به لندن توسط آنها ظرف کمتر از ۹۰ دقیقه انجام میشود. این فناوری علاوه بر پیشبرد حوزه حمل و نقل هوایی میتواند قابلیتهای نظامی چین شامل موشکهای هایپرسونیک را نیز افزایش دهد.
منبع: eurasiantimes