• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

توسعه همکاری چین با کشورهای عربی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 7460
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۲
توسعه همکاری چین با کشورهای عربی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر
چین آماده همکاری با طرف‌های عربی جهت برقراری «پنج چارچوب همکاری» است تا مجمعی چینی- عربی با آینده‌ای مشترک شکل بگیرد.

به گزارش روزنامه رسمی وزارت علم و فناوری چین، پنج چارچوب مذکور شامل چارچوبی پویاتر برای نوآوری، چارچوبی وسیع‌تر برای سرمایه‌گذاری و همکاری مالی، چارچوبی جامع‌تر برای همکاری در زمینه انرژی، چارچوبی متعادل‌تر برای پیوندهای اقتصادی و تجاری سودمند برای طرفین، و چارچوبی گسترده‌تر برای تعاملات مردمی بین این کشورهاست.

امسال بیستمین سالگرد تاسیس مجمع همکاری چین و کشورهای عربی است. طی ۲۰ سال اخیر چین و کشورهای عربی با انجام فعالیت‌های مشترک، مبنای استواری برای همکاری در موضوع گذار انرژی (energy transition) و توسعه سبز ایجاد کرده‌اند.

در شرایطی که مساله انرژی در راس برنامه‌های توسعه پایدار جهانی قرار دارد، چین نقش مهمی در کمک به کشورهای عربی جهت دستیابی به هدف گذار سبز ایفا می‌کند.

شرکت‌های چینی نیروگاه‌های فتوولتائیک بیشتری را در کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و مصر ساخته‌اند و به این ترتیب انرژی‌های نو به‌تدریج جایگزین استفاده از منابع انرژی سنتی در جوامع محلی گردیده است.

به عنوان مثال ساخت نیروگاه خورشیدی PV2 الظفره در امارات متحده عربی درقالب قراردادی با یک شرکت چینی در نوامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید. در این نیروگاه از جدیدترین فناوری دو رویه کریستالی استفاده شده است که نور خورشید را هم از جلو و هم از پشت پنل‌های خورشیدی جذب نموده و امکان تولید الکتریسیته بیشتر با کارآیی بالا را فراهم می‌سازد.

نیروگاه الظفره می‌تواند برق مورد نیاز حدود ۲۰۰ هزار خانوار را تامین کند، انتشار کربن را به میزان ۴/۲ میلیون تن در سال کاهش دهد و نسبت انرژی پاک در سبد کلی انرژی امارات متحده عربی را به بیش از ۱۳ درصد برساند. حدود چهار میلیون پنل خورشیدی در مساحت ۲۱ کیلومتر مربع، یک «واحه انرژی» در صحرای ابوظبی پدید آورده‌اند.

طبق اعلام مجمع جهانی اقتصاد، احداث نیروگاه الظفره گواهی بر تعهد امارات به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و هدف کربن‌خنثی در این کشور است.

نیروگاه فتوولتائیک الشعیبه عربستان سعودی در منطقه‌ای بیابانی قرار دارد. ساخت این پروژه خورشیدی به دست سه شرکت چینی در سال ۲۰۲۲ آغاز شد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد. این نیروگاه با مجموع ظرفیت تولید ۶/۲ گیگاوات، برای ۴۵۰ هزار خانوار در منطقه انرژی پاک تامین خواهد کرد و در رسیدن عربستان به هدف تولید ۵۰ درصد برق مورد نیاز کشور از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ موثر خواهد بود.

گذشته از همکاری در حوزه زیرساخت‌های کلان انرژی‌های تجدیدپذیر، چین و کشورهای عربی در حال تقویت همکاری‌ها در صنعت خودروهای الکتریکی نیز هستند که نقش فزاینده‌ای در گذار انرژی جهت مقابله با چالش تغییر اقلیم ایفا می‌کند.

با توجه به این که چین و کشورهای عربی انرژی پایدار را در سیاست‌های توسعه ملی خود گنجانده‌اند، انتظار می‌رود که دو طرف در راستای همکاری‌های بیشتر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور ساختن جهانی سبزتر اقدام کنند.

منبع: stdaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7460

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.