به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، نکسپریا که مقر آن در نایمیخن هلند است، نمونهای از یک شرکت چندملیتی معمول محسوب میشود؛ این شرکت دارای کارخانههای تولید فرانتاند در هامبورگ آلمان و منچستر بریتانیا و همچنین تأسیسات مونتاژ (بکاند) در نقاط مختلف آسیا – از جمله دونگگوان چین، لاگونا در فیلیپین و نگری سمبیلان مالزی – است.
این شرکت همچنین از یک شبکه جهانی شامل دفاتر فروش و آزمایشگاههای تحقیق و توسعه پشتیبانی میشود. نکسپریا به لطف گستره فعالیت جهانی خود، سالانه بیش از ۱۱۰ میلیارد قطعه به مجموعهای متنوع از مشتریان شامل اپل، تسلا و سامسونگ الکترونیکس ارسال میکند.
اما این زنجیره تأمین ماه گذشته زمانی دچار عدماطمینان شد که مقامات هلندی کنترل مدیریتی نکسپریا را در دست گرفتند و مدیرعامل چینی شرکت را برکنار کردند.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که اداره صنعت و امنیت آمریکا دامنه محدودیتهای صادراتی خود را به شرکتهایی گسترش داد که حداقل ۵۰ درصد مالکیت آنها متعلق به شرکتهای قرارگرفته در فهرست سیاه تجاری واشنگتن باشد. از آنجا که نکسپریا بهطور کامل در مالکیت Wingtech قرار دارد، تحت محدودیتهای تحریمی آمریکا قرار گرفت.
در پی این تحولات، پکن بهسرعت واکنش نشان داد. وزارت بازرگانی چین در ۴ اکتبر اطلاعیهای صادر کرد که در آن نکسپریا چاینا و پیمانکاران آن از صادرات قطعات نهایی تولیدشده در کشور منع شدند.
نکسپریا به کارکنان خود دستور داده است که به دستورات دفتر مرکزی هلند توجه نکنند و صرفاً از دستورالعملهای مدیریت محلی پیروی کنند.
این شکاف ظاهراً ناشی از اختلافات مدیریتی در سطح شرکت است، اما موضوع بسیار گستردهتر از این است.
این رویداد بازتابی از تشدید تنشهای ژئوپولیتیک و روند جهانی حرکت بهسوی جداسازی در صنعت فناوری و زنجیرههای تأمین است. مدل تجاری نکسپریا با عنوان «توسعه در اروپا، تولید در چین» اکنون «تحت مقررات جدید غیرقابلدوام شده است.»
کارخانه مونتاژ نکسپریا در دونگگوان – که حدود ۷۰ درصد تولید شرکت را انجام میدهد – اکنون با مشکلاتی مواجه شده است زیرا عرضه ویفر از کارخانههای اروپایی کاهش یافته است. این کارخانه خروجی تولید را کاهش داده، ارسالها را محدود کرده و از برخی کارکنان خواسته است که این هفته ساعات کاری خود را کاهش دهند.
یک کارگر انبار گفته است که تولید ادامه دارد اما موجودی محصولات نهایی در حال افزایش است.
یک کارگر دیگر که مسئول بهرهوری تولید است گزارش داده که با وجود پر بودن دفتر سفارشها، کمبود مواد اولیه همچنان ادامه دارد.
جدا کردن کارخانه چین از سایر بخشهای زنجیره تأمین نکسپریا پیچیده خواهد بود و احتمالاً چندین ماه طول خواهد کشید؛ دورهای که میتواند روابط شرکت با مشتریان را به خطر اندازد.
با افزایش ریسکهای ژئوپولیتیک، شرکتهای چندملیتی فناوری باید تحقیقات، توسعه و سازوکارهای تطبیق مقررات را در سطح محلی تقویت کنند تا استقلال قانونی سیستمهای تحقیقاتیشان در چین، آمریکا و اروپا حفظ شود.
شرکتها باید استراتژیهای جداسازی زنجیره تأمین را بازطراحی کنند تا در نقاط حساس به خوداتکایی و کنترل دست یابند و در این راستا، بسیاری از شرکتها به سمت مدل «چند دفتر مرکزی + عملیات مستقل» حرکت خواهند کرد.
تصمیم دولت هلند ناشی از نگرانیهایی بود مبنی بر اینکه مالک چینی نکسپریا قصد دارد فعالیتهای تولیدی اروپایی را به چین منتقل کند.
شرکت وابسته Wingtech با نام WingSkySemi تاکنون ۱۲ میلیارد یوان (معادل ۱.۷ میلیارد دلار) در یک کارخانه تراشه در شانگهای سرمایهگذاری کرده است؛ کارخانهای که توانایی تولید تراشههای خودرویی با ویفرهای ۱۲ اینچی را دارد.
اخیرا، Wingtech گروهی از سهامداران را برای بازدید از این کارخانه دعوت کرد و این تأسیسات را «نقطه محوری در راهبرد ظرفیت تولید این شرکت برای بازار چین» توصیف کرد.
این شرکت همچنین در ۲۹ سپتامبر اعلام کرد که قصد دارد از این ماه ارسال تراشه به «یک خودروساز پیشرو چینی» را آغاز کند؛ تراشههایی که بر اساس «نسل جدید نیمهرساناهای اکسید فلزی» این کارخانه تولید شدهاند.
منبع: scmp




