• امروز : پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
2

تمرکز پکن بر خودروهای هیدروژنی برای انتقال انرژی سبز

  • کد خبر : 7087
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تمرکز پکن بر خودروهای هیدروژنی برای انتقال انرژی سبز
به دنبال رشد چشمگیر خودروهای برقی چین، پکن تمرکز زیادی بر خودروهای هیدروژنی داشته و به دنبال جایگاه رهبری در این منبع جدید انرژی پاک است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سیاستگذاران مرکزی و محلی چین، مشوق‌های مختلفی را ایجاد و تلاش کرده‌اند تا با استفاده از بازار بزرگ داخلی، برنامه‌های کاربردی تجاری جدیدی به کار گیرند.

مقامات استان سیچوان در جنوب غربی چین در حال بررسی لغو عوارض بزرگراهی برای خودروهای هیدروژنی هستند و همچنین در نظر دارند محدودیت‌های دسترسی درون شهری برای کامیون‌های هیدروژنی را لغو کند. همچنین ایستگاه‌های سوختگیری هیدروژن خواهند ساخت و یارانه‌هایی را بر اساس استاندارد ایستگاه‌های شارژ ارائه می‌کنند. این تصمیم سیچوان، استفاده از وسایل نقلیه هیدروژنی را به یک انتخاب اقتصادی تبدیل خواهد کرد. پیش از آن نیز استان شاندونگ شرقی عوارض خودروهای هیدروژنی در بزرگراه‌های خود برای دو سال آینده را لغو کرده بود.

چین به تازگی اولین آزمایش مسافت طولانی را از دو کامیون سنگین هیدروژنی انجام داد که طی دو روز از پکن به شانگهای سفر می‌کردند. این عملیات ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۳۲ مایل) را طی و از ۶ استان و شهر عبور کرد و در هفت ایستگاه سوختگیری هیدروژن انجام دادند. سینوپک، بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز چین ۱۱ مرکز تامین سوخت هیدروژنی و ۱۲۸ ایستگاه سوختگیری هیدروژن در این کشور ساخته است.

هیدروژن یک منبع انرژی کربن خنثی است که از مزایای آن سوختگیری سریع است و آن را برای وسایل نقلیه تجاری بزرگ مناسب می‌کند.

پیش بینی می‌شود، فروش خودروهای سلول سوختی که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، در چین در سال ۲۰۲۴ از ۱۰هزار دستگاه فراتر خواهد رفت، این عدد در سال ۲۰۲۳ با ۷۲ درصد افزایش سالانه به ۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده بود.

چین در حال حاضر به تولیدکننده اصلی خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیومی و سلول‌های خورشیدی تبدیل شده و پکن انرژی هیدروژنی را راهی جدید برای پرورش فناوری‌ها و صنایع نوظهور می‌داند که می‌تواند به عنوان یک موتور رشد اقتصادی قوی عمل کند و در عین حال به اتکای چین به واردات نفت در میان عدم اطمینان ژئوپلیتیکی و همچنین اهداف انتشار کربن نیز توجه دارد.

با این حال، چین نسبت به برخی کشورها در این حوزه عقب‌تر است، کره جنوبی اولین خودروی هیدروژنی خود را تا سال ۲۰۰۰ توسعه داد و ژاپن تولید انبوه اولین خودروی پیل سوختی هیدروژنی خود را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد.

جاه طلبی پکن تا حدی به دلیل موفقیت آن در بخش خودروهای الکتریکی و همچنین رهبری جهانی در انتقال انرژی سبز، همراه شده است.

مقامات چین اولین طرح توسعه انرژی هیدروژنی در سطح ملی را در سال ۲۰۲۲ رونمایی کردند که استفاده گسترده‌تر از قطارها، اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و کشتی‌ها را تا سال ۲۰۲۵ و همچنین تولید سالانه بین ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار تن انرژی هیدروژن سبز از منابع تجدیدپذیر را پیش بینی می‌کند.

چین اولین قطار مسافربری هیدروژنی خود را آزمایش کرده که گفته می‌شود می‌تواند حداقل هزار کیلومتر را طی کند. قطارهای مسافرتی با نیروی هیدروژن که با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در روز حرکت می‌کنند می‌توانند انتشار دی اکسید کربن را بیش از ۱۰هزار کیلوگرم (۲۲۰۰۰ پوند) در سال کاهش دهند.

بر اساس اعلام اتحادیه انرژی هیدروژن چین، انتظار می‌رود که صنعت انرژی هیدروژنی چین تا سال ۲۰۲۵ به ارزش تولید ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۳٫۸ میلیارد دلار) با نزدیک به ۶۰ میلیون تن تقاضا برسد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7087

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.