• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8

تلاش‌های چین برای بهبود میزان بهره برداری از زمین‌های کشاورزی

  • کد خبر : 5967
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۲۶
تلاش‌های چین برای بهبود میزان بهره برداری از زمین‌های کشاورزی
برنج غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان است. چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده برنج در سرتاسر جهان است که تقریباً 28 درصد از تولید جهانی برنج را در سهم 19 درصد از کل سطح برداشت برنج جهانی و 27 درصد از مصرف جهانی برنج را به خود اختصاص داده است.

در چهار دهه گذشته، کل تولید برنج در چین از ۱۳۷ به ۲۱۰ میلیون تن افزایش یافته است.

تولید برنج در چین به دلیل کمبود نیروی کار، کمبود آب، اثرات منفی زیست محیطی و بازده اقتصادی کمتر محدود شده است و نیاز فوری به توسعه روش‌های تولید برنج اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای کاهش مصرف منابع و بهبود کارایی استفاده از منابع وجود دارد.

رتون کردن برنج، روشی برای به دست آوردن محصول دوم از خوشه‌‌های احیا شده محصول اول، یک روش امیدوارکننده برای افزایش تولید برنج و کارایی استفاده از منابع است. رتونینگ روشی عملی برای افزایش تولید برنج در واحد سطح و در واحد زمان با توانایی تولید خوشه و پانیکول جدید بعد از برداشت محصول اصلی و اولیه می‌باشد.

اخیراً این فناوری به دلیل نیاز به نیروی کار کمتر و عملکرد بهتر دانه به طور فزاینده‌ای برای کشاورزان جذاب شده است. بهبود عملکرد برنج راتون از انتخاب ارقام پرمحصول، بهبود مدیریت محصول و پیشرفت در کنترل آفات و بیماری‌ها حاصل شد. سطح کاشت برنج راتون به سرعت افزایش یافته است و به عنوان مثال، از ۷٫۳ × ۱۰۳ هکتار در سال ۲۰۱۰ به ۲٫۲ × ۱۰۵ هکتار در سال ۲۰۱۸ در استان هوبی افزایش یافته است.

برنج راتون در حال تبدیل شدن به یک جزء مهم از سیستم کشت مبتنی بر برنج در مرکز چین است و در سال‌های اخیر یک موضوع تحقیقاتی مهم بوده است. مطالعات قبلی نشان داد که در مقایسه با سیستم‌های کاشت برنج غالب، برنج راتون به دلیل ورودی‌های زراعی پایین‌تر نسبت به برنج دوفصلی و عملکرد سالانه بالاتر نسبت به برنج یک‌فصل، کارایی مصرف انرژی و سود اقتصادی بسیار بیشتری را نشان می‌دهد.

شن و همکاران  نشان داد که عملکرد دانه و درآمد ناخالص برنج راتون به ترتیب ۵۴٫۸ درصد و ۶۱٫۶ درصد بیشتر از برنج تک فصلی بود. تأثیرات زیست‌محیطی نیز بین برنج راتون و سایر سیستم‌های کشت برنج مقایسه شد. یوان و همکارانش گزارش دادند که برنج راتون به ترتیب ۱۰ درصد و ۵۶٫۷ درصد کمتر از برنج یک و دو فصل ورودی سموم دریافت کرد.

منبع: globaltimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5967

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.