• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
0

تقویت همکاری چین و اعراب در زمینه نوآوری‌های علمی و فناوری

  • کد خبر : 7090
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تقویت همکاری چین و اعراب در زمینه نوآوری‌های علمی و فناوری
مشارکت چین با جهان عرب تاکنون بیش از 200 پروژه بزرگ را به همراه و تأثیر مثبتی بر نزدیک به 2 میلیارد نفر داشته است. پیشرفت‌های تکنولوژیکی نیز می‌تواند همکاری چین و اعراب را در سال‌های آینده بیشتر تقویت کند.

به گزارش CGTN، چین به تازگی پنج چارچوب همکاری را برای تقویت ساخت جامعه چینی-عربی با آینده مشترک پیشنهاد کرد. این کشور متعهد شد که با طرف عربی یک مرکز مشترک رصد زباله‌های فضایی، اپلیکیشن بیدو و یک مرکز همکاری و توسعه بسازد و همکاری در مأموریت‌های فضایی سرنشین دار و هواپیماهای مسافربری را در تلاش برای تقویت همکاری‌های نوآوری افزایش دهد.

چین همچنین قصد دارد همکاری در زمینه هوش مصنوعی (AI) را برای توانمندسازی اقتصاد و ترویج سیستم حکمرانی جهانی هوش مصنوعی گسترش دهد. پکن به منظور ارتقای روابط اقتصادی و تجاری، مذاکرات در مورد توافقنامه‌های تجارت آزاد دوجانبه و منطقه‌ای را تسریع خواهد کرد و مکانیسم گفتگو برای همکاری تجارت الکترونیک را پیش خواهد برد.

همکاری در زمینه فناوری پیشرفته

هوش مصنوعی، ۵G، واقعیت مجازی و ناوبری فضایی محصولات پیشرفته‌ای بودند که در نمایشگاه ۲۰۱۹ چین و کشورهای عربی مورد توجه قرار گرفتند. CNKI کتابخانه آکادمیک آنلاین چین، یک پلتفرم کلان داده برای همکاری نوآوری فناوری کمربند و جاده ایجاد کرده است. این پلتفرم به موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از ۲۳ کشور امضاکننده خدماتی در ۸ صنعت بزرگ مانند هوش مصنوعی، حمل‌ونقل هوشمند و اینترنت اشیا ارائه کرده است.

ورزشگاه لوسیل، محل اصلی برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، توسط شرکت ساخت و ساز راه آهن چین به عنوان پیمانکار اصلی ساخته شد. این ورزشگاه که شکلی شبیه کاسه خرما یا فانوس مینا داشت، میزبان فینال جام جهانی بود. این اولین بار بود که یک شرکت چینی محل برگزاری جام جهانی را می‌ساخت که تصویر آن بر روی اسکناس ۱۰ ریالی جدید قطر نیز نقش بسته است. استادیوم لوسیل بزرگترین، پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین استادیوم فوتبال حرفه‌ای جهان است که مطابق با استانداردهای فیفا ساخته شده است. این ورزشگاه که می‌تواند میزبان ۸۰ هزار تماشاگر باشد، توانایی‌های فنی و سطح خدمات شرکت‌های چینی را نشان می‌دهد.

همکاری فضایی

چین در حال پیشبرد همکاری فضایی با کشورهای شرکت کننده در طرح کمربند و جاده (BRI) است. چین و عربستان سعودی در ۱۶ مارس ۲۰۱۷ یادداشت تفاهمی امضا کردند که داده‌های علمی در همکاری فضایی را به اشتراک می‌گذارد. به گفته اداره ملی فضایی چین، این دو سپس به طور مشترک از سه تصویر ماه که از طریق همکاری در مأموریت کاوشگر ماه Chang’e-4 به دست آمده بودند، رونمایی کردند.

در سال ۲۰۱۸، مرکز BDS/GNSS کشورهای عربی چین، اولین مرکز خارج از چین برای سیستم ماهواره‌ای ناوبری بیدو (BDS)، در تونس افتتاح شد. همکاری‌های مرتبط با BDS در سال ۲۰۲۱ به کشورهای عربی بیشتری گسترش یافت زیرا آنها برای اجرای پروژه‌های آزمایشی بیشتری موافقت کردند.

علاوه بر این، مرکز ملی ماهواره کویت مشتاقانه منتظر همکاری با چین است.

پروژه‌های مشترک واکسن

امارات متحده عربی به چین در آزمایش بالینی واکسن کووید-۱۹ کمک کرد و سپس خطوط تولید محلی این واکسن را ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۰، امارات ثبت واکسن غیرفعال تولید شده توسط سینوفارم چین را تایید کرد.

همکاری‌های انرژی‌های نو

خاورمیانه بیش از هر جای دیگری در جهان در معرض نور خورشید قرار دارد و عربستان سعودی بزرگترین پایگاه فتوولتائیک بادی در جهان است. بر اساس گزارش وزارت خارجه چین، تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ۸۷٫۳۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۳۰٫۱ درصد رشد داشته است.

قطر با حمایت چین ۱۵ مخزن ذخیره آب فوق العاده بزرگ در سراسر کشورش ساخت تا از ایمنی آب در طول جام جهانی اطمینان حاصل کند. نیروگاه خورشیدی ۸۰۰ مگاواتی الخرسه قطر که توسط یک شرکت چینی ساخته شده، یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خاورمیانه است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در ترکیب انرژی قطر افزایش داده و به برگزاری «جام جهانی سبز»کمک کرده است.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است. غول انرژی چینی سینوپک و شرکت قطر انرژی قرارداد ۲۷ ساله LNG امضا کردند که از طریق آن قطر انرژی، سالانه ۴ میلیون تن LNG برای سینوپک فراهم می‌کند. این قرارداد به چین کمک می‌کند تا نیاز گاز طبیعی خود را برآورده کند. طرف قطری نیز از این قرارداد بلندمدت راضی است.

نقشه راه آینده

چین و کشورهای عربی بیانیه پکن، برنامه اجرایی مجمع همکاری چین و کشورهای عربی (CASCF) برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۶، و بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی در مورد مسئله فلسطین در دهمین کنفرانس وزیران CASCF در پکن را تصویب کردند.

بیانیه پکن تأکید می‌کند که چین و کشورهای عربی به حمایت از یکدیگر در مورد منافع اصلی، تعمیق همکاری‌های عملی و بیان مواضع مشترک خود در مورد مسائل مهم منطقه‌ای، گفتگو بین تمدن‌ها، حکمرانی جهانی، هوش مصنوعی و تغییرات آب و هوایی ادامه خواهند داد. طرح اجرایی، مسیر تقویت سازوکار مجمع را در دو سال آینده و ارتقای همکاری‌های دو و چندجانبه در زمینه‌هایی مانند زیرساخت‌ها، منابع و محیط زیست، تبادل فرهنگی، هوافضا، آموزش و بهداشت ترسیم می‌کند.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7090

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.