به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، لی پس از پایان سفر دو روزه خود به عربستان سعودی به امارات متحده عربی سفر کرد. او روز بعد با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات در ابوظبی، پایتخت امارات، ملاقات کرد و هر دو رهبر متعهد شدند که مشارکت استراتژیک جامع بین کشورهای خود را تقویت کنند.
بر اساس گزارشی از وزارت خارجه چین، لی خواستار همکاری عمیقتر در انرژیهای جدید، خودروهای برقی، تولید پیشرفته، زیست پزشکی، اقتصاد دیجیتال و سایر زمینهها و تقویت همکاری در سرمایهگذاری و بخشهای سنتی مانند نفت و گاز شد. لی در اولین سفرش به امارات از زمان تصدی این پست گفت: «دو کشور باید مشترکاً یک طرح آیندهنگر از صنایع نوظهور و صنایع آینده ایجاد کنند و نقاط رشد اقتصادی بیشتری را پرورش دهند.»
سفر او سه ماه پس از سفر دولتی شیخ محمد به چین و دیدار با رئیس جمهور شی جین پینگ انجام شد، در آن سفر هر دو طرف وعده همکاری نزدیکتر از جمله در زمینه فناوریهای پیشرفته را دادند.
همکاری بین چین و امارات متحده عربی، متحد ایالاتمتحده، علیرغم بررسیهای فزاینده واشنگتن، در زمینههای مختلف از تجارت و سرمایهگذاری گرفته تا فناوری حساس و دفاعی، افزایش بی سابقهای دارد. بر اساس دادههای وزارت خارجه چین، حجم تجارت دوجانبه این دو در نیمه اول سال جاری به رکورد ۵۰ میلیارد دلار آمریکا رسیده است.
لی سفر خاورمیانهای خود را با سفر به عربستان سعودی آغاز کرد و در ریاض با ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کرد.او خواستار همکاری نزدیکتر در بخشهای سنتی مانند پتروشیمی و ساختوساز زیرساختها و در عین حال گسترش همکاری در زمینههای نوظهور مانند انرژیهای نو، اطلاعات و ارتباطات، و اقتصاد دیجیتال و سبز شد.
دیدار لی بر تقویت روابط اقتصادی با دو کشور ثروتمند خلیجفارس متمرکز بود. چین امیدوار است که همکاریهای اقتصادی عمیقتر بین آن و این دو کشور خلیجفارس بتواند این همکاریها را بین چین و منطقه خاورمیانه تسریع و هدایت کند.
گسترش همکاری در زمینه خودروهای برقی (EVs) بر نقاط قوت تولید چین تکیه خواهد کرد و زنجیره در حال رشد صنعت خودروهای برقی این کشور را بیشتر به خاورمیانه گسترش میدهد.
شرکتهای پیشرو خودروهای برقی چین مانند بیوایدی و نیو در حال حاضر وارد بازار امارات شدهاند و سال گذشته، امارات متحده عربی بزرگترین نیروگاه خورشیدی تک سایتی جهان را راهاندازی کرد – پروژهای شاخص تحت ابتکار کمربند و جاده پکن.
چین مازاد تجاری قابل توجهی با امارات دارد، اما سرمایهگذاریهای فزاینده چینی این شکاف را کاهش میدهد. سال گذشته، سرمایهگذاری چین در امارات متحده عربی بیش از ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۱٫۳ میلیارد دلار رسید. این در حالی رخ داد که امارات متحده عربی شاهد رشد ۱۲۰ درصدی سرمایهگذاری در چین بود که ۹۰ درصد از سرمایهگذاری کشورهای عربی در این کشور را تشکیل میداد. امارات متحده عربی به عنوان اولین مقصد در خاورمیانه برای بازار انرژی جدید چین در نظر گرفته شده است – صنعتی پررونق که به «مازاد ظرفیت» متهم شده و غرب برای آن تعرفههای مختلفی تعریف کرده است.
سفر لی به عربستان سعودی همچنین به همکاری در زمینه انرژیهای جدید اشاره کرد، حوزهای امیدوارکننده که آن را باید برای اقتصاد منطقه مهم دانست.
همکاری در زمینه انرژیهای نو و سبز، بهویژه برای توسعه پایدار و انتقال انرژی کشورهای خاورمیانه بسیار اهمیت دارد. چین که در بخش انرژی سبز با زنجیره صنعتی گسترده پیشرو است، مزایای قابلتوجهی برای منطقه به همراه خواهد داشت.
چین به طور فعال برای تقویت نفوذ خود و تحکیم روابط در شورای همکاری خلیج (GCC) – متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی – تلاش کرده و در عین حال به دنبال تضمین جایگاه خود از طریق توافق تجارت آزاد است که سالها در حال مذاکره برای آم بوده است.
سفر لی به عربستان سعودی شامل دیدار با جاسم محمد البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیجفارس نیز بود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، البودایوی گفت که مشتاقانه منتظر است تا «در اسرع وقت» به توافقی درباره توافقنامه تجارت آزاد چین و شورای همکاری خلیجفارس دست یابد.
انگیزههای مهمی برای چین و کشورهای خلیجفارس برای انعقاد قرارداد وجود دارد.کشورهای حوزه خلیجفارس به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود فراتر از اتکا به سوختهای فسیلی هستند، درحالیکه توافق تجارت آزاد با چین میتواند پروژهای نمونه برای نشان دادن کیفیت بالای استراتژی کمربند و جاده چین باشد. با توجه به این مشوقها، احتمالاً مذاکرات تجاری به زودی سرعت بیشتری خواهد گرفت.
شرکتهای هر دو کشور با تعهد قوی و متقابل به همکاریهای دوجانبه با مشارکت در فرصتهای جدیدی که ساخت پروژههای باکیفیت [کمربند و جاده] ایجاد میکند، سرمایهگذاری کنند. این امر باعث ادغام هر دو کشور در زنجیرههای صنعتی و تأمین جهانی میشود. علاوه بر این، با استفاده از همسویی نزدیک استراتژیهای توسعه دوجانبه، کسبوکارها میتوانند زمینههایی برای همکاریهای آینده را شناسایی کنند.
منبع: scmp