• امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
3

تغییرات قوانین ثبت اختراع فناوری چین برای کاستن فاصله بین آزمایشگاه و بازار

  • کد خبر : 6998
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
تغییرات قوانین ثبت اختراع فناوری چین برای کاستن فاصله بین آزمایشگاه و بازار
چین در تلاش است تا با ترسیم طرح‌های دقیق در زمینه درخواست‌های ثبت اختراع، فاصله‌ طولانی بین پیشرفت‌های علمی و پذیرش بازار را پر کند و محدودیت‌های تکنولوژیکی واشنگتن را کاهش دهد و در عین حال رشد اقتصادی پایدار را ایجاد کند. بر این اساس دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی چین باید صدور پتنت‌های با ارزش بالا که با تقاضاهای صنعتی همسو هستند را تسریع کنند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در چین، خدمات آکادمیک عمدتاً با خروجی‌های منتشر شده و انگیزه برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی آنها سنجیده می‌شود.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که پکن با چالش افزایش بهره‌برداری صنعتی از بخش فناوری پیشرفته خود دست و پنجه نرم می‌کند، تا مسیر جدیدی برای رشد در بحبوحه کاهش شتاب اقتصادی بیابد و در تلاش‌ مستمر برای جلوگیری از تشدید جنگ فناوری با ایالات متحده است.

از آنجایی که پتنت‌های مبتنی بر نوآوری‌های فناوری از رقابت شرکت‌ها، مناطق یا حتی کشورها حکایت دارند، این امر مستلزم آن است که دستاوردهای علمی بیشتری از آزمایشگاه به بازار آورده شود.

این امر به دنبال صدور دستورالعمل‌های جامع پکن در مورد موجودی سهام ثبت اختراع برای دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی بود که درخواست داشت پتنت‌های جمع آوری شده تا پایان سال برای ارزیابی توسط شرکت‌ها اعلام شود. بر اساس این دستورالعمل‌، از مؤسسات تحقیقاتی خواسته شد تا پتنت‌های با ظرفیت بیشتر برای تقاضای بازار، ارزش اقتصادی بالاتر و همسو با نیازهای صنایع کلیدی را شناسایی کنند و آنها را در پایگاه داده‌ای که توسط اداره ملی مالکیت معنوی چین مدیریت می‌شود، قرار دهند. پتنت‌ها به شرکت‌هایی مانند تولیدکنندگان پیشرفته و شرکت‌های فناوری پیشرفته برای ارزیابی در مورد امکان‌پذیری پذیرش بازار ارائه می‌شوند و ارزیابی‌ و تقاضا از طریق بستر داده به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی ابلاغ می‌شود.

دولت چین همچنین اعلام کرد درخواست‌های مالی برای پتنت‌ها را متوقف می‌کند و انگیزه‌های اعطای حق اختراع را به شدت کاهش می‌دهد و به تدریج لغو می‌کند و در عوض به افراد یا تیم‌هایی که نتایج پتنت را به ورودی‌های بازار تبدیل کرده و سود به دست آورده‌اند، اعطا می‌کند.

ایجاد مشوق برای برآورده کردن برنامه‌های کاربردی بازار می‌تواند به کاهش این شکاف‌ها کمک کند، اما پکن همچنین باید اصلاحات گسترده‌تری را برای دانشگاه‌ها مانند ارزیابی مجدد شیوه ارزشیابی اساتید بر اساس خروجی‌های منتشر شده آنها اجرا کند.

در چین، بین اولویت‌های محققان دانشگاه و شرکت‌ها در مورد پتنت عده تطابق وجود دارد، محققان انتشار مقالات را برای تضمین درآمد و موقعیت‌های بالاتر خود در اولویت قرار می‌دهند، در حالی که شرکت‌ها از پتنت در صنعت برای به حداکثر رساندن سود استفاده می‌کنند. این بدین معنی است که چین دارای بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع در جهان است، اما تعداد بسیار کمی از آنها را می‌توان به ورودی بازار تبدیل کرد.

پکن باید تلاش‌های خود را برای رسیدگی به چالش‌های مربوط به تبدیل پتنت افزایش بخشد، به‌ویژه آنکه هدفش صعود به زنجیره‌های ارزش فناوری پیشرفته و کاهش خطرات تحت استراتژی جداسازی فناوری واشنگتن است.

بر اساس گزارش بررسی پتنت چین در سال ۲۰۲۲ که توسط اداره ملی مالکیت معنوی چین منتشر شد، نرخ صنعتی شدن اختراعات در چین ۳۶٫۷ درصد بود که ۳٫۹ درصد از دانشگاه‌ها و ۱۳٫۳ درصد از موسسات تحقیقاتی بود.

اگرچه هیچ نظرسنجی آماری در این زمینه در ایالات متحده وجود ندارد، بر اساس داده‌های جامع ارائه شده توسط چندین دانشگاه، تخمین زده می‌شود نرخ تبدیل اختراعات علمی و فناوری در سال ۲۰۲۰ در آمریکا حدود ۵۰ درصد بوده باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6998

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.