• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

تعهد چین به مقررات جدید برای بهینه‌سازی صنعت انرژی‌های نوین

  • کد خبر : 7237
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
تعهد چین به مقررات جدید برای بهینه‌سازی صنعت انرژی‌های نوین
از آنجایی که بخش انرژی جدید چین با موانع تجاری زیادی در بازار جهانی مواجه است، مقامات این کشور متعهد شده‌اند که ظرفیت عظیم این صنعت را بهینه سازند و در عین حال نگرانی‌های مربوط به مازاد ظرفیت که توسط سیاستمداران غربی و خود پکن ابراز شده را رد می‌کنند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، برخی مقامات پکن بر این نظرند که از نظر ظرفیت تولید، ناکارآمدی یا عقب ماندگی در حال حاضر در بخش سبز چین وجود دارد که به تدریج از طریق رقابت در بازار از بین خواهد رفت. در واقع، صنعت تولید انرژی جدید چین اساساً تحت تسلط شرکت‌های خصوصی است و این شرکت‌ها بر اساس توسعه و تغییرات بازار تصمیم‌گیری خواهند کرد.

پکن در کنفرانس کار اقتصادی مرکزی سالانه چین در ماه دسامبر، «مازاد ظرفیت در برخی صنایع» را به عنوان یکی از چالش‌های اصلی اقتصادی برای مقابله در سال جاری معرفی کرد. اما در ماه‌های اخیر، مقامات از ادعاهای مازاد ظرفیت عقب‌نشینی کرده‌اند.

دولت چین با اصلاح مقررات مربوط به کیفیت محصول، فناوری و حفاظت از محیط زیست، راهنمایی‌هایی را برای صنعت انرژی‌های نو ارائه می‌دهد، بنابراین آستانه ورود به بازار را بالا می‌برد.

در همین حال، دولت ارتقای صنعتی را گسترش خواهد داد، مانند یافتن راه‌هایی برای استفاده بهتر از باتری‌های لیتیومی برای ذخیره انرژی جمع‌آوری‌شده از پنل‌های خورشیدی، که به نوبه خود به رفع مشکلات نوسانات شبکه الکتریکی که از تولید برق فتوولتائیک نشات می‌گیرد، کمک می‌کند. از طریق این اقدامات می‌توان به گسترش فضای بازار برای این ظرفیت‌های انرژی جدید ادامه داد.

مقامات پکن همچنین با انجمن‌های صنعتی برای تقویت نظارت بر عملیات صنعتی و انتشار منظم اطلاعات کلیدی در مورد ظرفیت تولید و خروجی برای کاهش بی‌نظمی بازار همکاری خواهند کرد. چین همچنین همکاری‌های بین‌المللی در حوزه انرژی‌های جدید را برای گسترش سناریوهای کاربردی تعمیق خواهد داد.

اکنون تقاضای جهانی برای برق سبز در حال افزایش است، و همه به انرژی سبز بیشتری مانند فتوولتائیک امیدوارند. تقاضای عظیم بازار آینده، پایه‌ای برای توسعه در مقیاس بزرگ خواهد بود.

پانل‌های خورشیدی ساخت چین در سال ۲۰۲۳، بیش از ۸۰ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص دادند. هفت مورد از ۱۰ تولیدکننده برتر فتوولتائیک جهان از چین بودند. این کشور همچنین در سال گذشته به ترتیب ۷۵ و ۶۰ درصد باتری‌های لیتیومی و خودروهای الکتریکی جهان را تولید کرد.

چنین سلطه‌ای باعث نگرانی روزافزون ایالات متحده و اتحادیه اروپا شده است که چین را به محدود کردن بخش‌های تولیدی از طریق مازاد ظرفیت در صنایع انرژی نو متهم کرده‌اند.

اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرد پس از بررسی ۷ ماهه در مورد یارانه‌ها در بخش خودروهای برقی چین، تعرفه اضافی ۲۱ درصدی را بر واردات اکثر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال خواهد کرد.

ایالات متحده نیز اخیرا افزایش شدید تعرفه‌ها را بر روی مجموعه‌ای از واردات انرژی جدید چین اعلام کرد، از جمله تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی – حتی با وجود اینکه ایالات متحده خودروهای برقی چینی بسیار کمی وارد می‌کند.

در نشست سه جانبه چین، فرانسه و اتحادیه اروپا در پاریس، رئیس جمهور شی جین پینگ تاکید کرد که چیزی به نام “مشکل مازاد ظرفیت چین” وجود ندارد.

پکن استدلال می‌کند که اساس تجارت بین‌المللی مزیت نسبی هر کشور است و از منظر جهانی، در واقع کمبود ظرفیت در بخش انرژی‌های نو وجود دارد. بنابراین، چین به کاهش فشار تورم جهانی کمک کرده و کمک‌های گسترده‌ای به گذار سبز جهان کرده است.

مقامات چین معتقدند کشورهایی مانند ایالات متحده و آنهایی که در اتحادیه اروپا هستند، نمی‌توانند پرچم رسیدگی به تغییرات آب و هوا را بالا نگه دارند و از چین می‌خواهند که مسئولیت رسیدگی به تغییرات اقلیمی را به عهده بگیرد و در عین حال از اهرم حمایت گرایی برای جلوگیری از تجارت آزاد محصولات سبز چین استفاده می‌کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7237

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.