• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
0

تبدیل دی اکسید کربن به آنتی اکسیدانی قوی برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان

  • کد خبر : 7937
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
تبدیل دی اکسید کربن به آنتی اکسیدانی قوی برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان
دانشمندان چینی راه‌هایی برای تبدیل دی اکسید کربن به لیکوپن آنتی اکسیدانی قوی پیدا کردند، محققان این فناوری را برای انعکاس فرآیندهای بیولوژیکی برای تولید ترکیباتی توسعه می‌دهند که می‌تواند به محافظت در برابر بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، گروهی از دانشمندان چینی فناوری برای جذب دی اکسید کربن ابداع کرده‌اند که امیدوارند بتوان از آن برای تبدیل این گاز به لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی استفاده کرد.

لیکوپن یک ترکیب طبیعی است که در بسیاری از غذاها از سس پیتزا و سس کچاپ گرفته تا هندوانه و گریپ فروت یافت می‌شود. این ماده شیمیایی به نام کاروتنوئید است که رنگدانه‌های طبیعی هستند که به گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات رنگ می‌دهند.

لیکوپن به عنوان یک کاروتنوئید قرمز به طور گسترده در میوه‌ها و سبزیجات قرمز و صورتی یافت می‌شود و به عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های طبیعی شناخته می‌شود، و از آنجایی که وقتی حرارت داده می‌شود هنوز هم موثر است، به راحتی می‌توان آن را از طریق غذاهای تازه و فرآوری شده به رژیم غذایی خود اضافه کرد.

در گیاهان، جلبک‌ها و دیگر موجودات فتوسنتزی، لیکوپن یک واسطه در بیوسنتز بسیاری از کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن است که مسئول رنگدانه‌های زرد، نارنجی یا قرمز، فتوسنتز و محافظت از نور است. مانند همه کاروتنوئیدها، لیکوپن یک تتراترپن است. لیکوپن در آب نامحلول است. به دلیل رنگ قوی، لیکوپن به عنوان رنگ خوراکی مفید است و برای استفاده در ایالات متحده، استرالیا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا تایید شده است.

روش‌های جداسازی لیکوپن برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ گزارش شد و ساختار مولکول تا سال ۱۹۳۱ تعیین شد.

لیکوپین برای سلامت استخوان‌ها مفید است و ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، انواع خاصی از سرطان و قند خون بالا کمک کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان مولکول‌های محافظ در برابر آسیب‌های اکسیداتیو عمل می‌کنند که می‌تواند ناشی از رادیکال‌های آزاد باشد. این آسیب‌ها نقش مهمی در بروز بیماری‌های قلبی و سرطان دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند که به نوبه خود می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

اکسیداسیون LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت از LDL در برابر اکسیداسیون کمک می‌کنند. برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند عملکرد رگ‌های خونی را بهبود بخشند و در نتیجه به سلامتی قلب کمک کنند.

آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند به محافظت از DNA در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک کنند، که این آسیب‌ها می‌توانند باعث جهش‌های سرطانی شوند. و با کاهش میزان رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو که عامل بروز سرطان‌ها می‌باشد، کاهش می‌یابد.

آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند و در نتیجه بدن را در برابر رشد سلول‌های سرطانی محافظت کنند.

منابع غذایی آنتی‌اکسیدان

میوه‌ها و سبزیجات (مانند توت‌ها، سبزیجات برگدار، بروکلی)، مغزها و دانه‌ها، چای سبز و قهوه، ادویه‌ها و گیاهان معطر (مانند زردچوبه و دارچین) دارای آنتی اکسیدان هستند.

لیکوپن به طور گسترده در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی استفاده می‌شود، اما روش‌های تولید موجود معایب مختلفی دارد. به عنوان مثال استخراج آن از گیاهان طبیعی زمان‌بر است، از مواد اولیه زیادی استفاده می‌شود و محصول دارای ناخالصی است. در همین حال سنتز شیمیایی یک فرآیند پرزحمت و سخت است.

تیم دانشگاه کشاورزی چینگدائو در استان شاندونگ یک فناوری زیست شناسی مصنوعی را توسعه داد که هدف آن رفع این مشکلات است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7937

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.