• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

تاکید آرامکو عربستان بر پیوندهای نفتی با چین و پشتیبانی از طرح‌های انرژی پاک

  • کد خبر : 7573
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
تاکید آرامکو عربستان بر پیوندهای نفتی با چین و پشتیبانی از طرح‌های انرژی پاک
آرامکو عربستان که بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز جهان بر اساس ارزش بازار است، از روابط خود (به عنوان تامین کننده نفت) با چین برای توسعه مشترک فناوری‌های انرژی پاک و کمک به پکن جهت دستیابی به هدف کربن‌خنثی تا سال 2060 استفاده خواهد کرد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، طبق داده‌های موجود در وب‌سایت آرامکو، این شرکت از سال ۱۹۹۱ به چین نفت خام صادر می‌کند. بر اساس اطلاعات گمرک چین، این کشور در سال گذشته ۸۶ میلیون تن نفت خام از عربستان وارد کرده که معادل ۲/۱۵ درصد از کل واردات ۵۶۴ میلیون تنی‌اش بوده است.

محمد القحطانی، مدیر بخش پایین‌دستی آرامکو می‌گوید «ما در حال توسعه فناوری‌های نوآورانه‌ای مانند هیدروژن آبی، سوخت الکتریکی و جداسازی و ذخیره‌سازی کربن هستیم که می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و ظرفیت فعلی نفت و گازمان را هم تقویت کنند.»

هیدروژن «آبی» از گاز طبیعی تهیه می‌شود و کربن حاصل از این فرایند نیز در همان محل تولید، استحصال و ذخیره می‌گردد. این روش در مقایسه با اکثر قریب به اتفاق روش‌های موجود تولید هیدروژن از سوخت‌های فسیلی (که فاقد مکانیسمی برای کاهش انتشار کربن هستند) سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد.

سوخت‌های الکتریکی یا «ای- سوخت‌ها» (e-fuels) از طریق واکنش بین دی‌اکسید کربنی که در کارخانه‌ها جداسازی می‌شود با هیدروژن «سبز» (که با تجزیه آب به اکسیژن و هیدروژن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آید) تولید می‌گردند.

این غول انرژی وابسته به دولت عربستان، فناوری‌های تولید انرژی کم‌کربن مختلفی را توسعه داده است که به گفته القحطانی بر اساس راهبردی که «در آینده نتیجه می‌دهد»، به پکن ارائه خواهند شد.

القحطانی خاطرنشان می‌کند که آرامکو با سرمایه‌گذاری مشترک در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی سرزمین اصلی چین، که حدود ۴۰ درصد از محصولات پتروشیمی جهان را تامین می‌کنند، به توسعه اقتصادی چین کمک کرده است.

آرامکو از طریق مشارکت با شرکت‌هایی مانند رونگ‌شنگ پتروشیمی (Rongsheng Petrochemicals)، روزانه صدها هزار بشکه نفت را برای تبدیل به مواد شیمیایی مورد استفاده در طیف گسترده‌ای از صنایع تولیدی مانند خودرو، پوشاک و مصالح ساختمانی تحویل می‌دهد.

در ماه مارس سال گذشته یک سرمایه‌گذاری مشترک تحت عنوان خواجین- آرامکو پتروکمیکال (Huajin Aramco Petrochemical) که ۳۰ درصد سهامش به آرامکو، ۵۱ درصد به گروه نورینکو و ۱۹ درصد آن به گروه صنعتی پانجین شین‌چنگ تعلق دارد، احداث یک مرکز بزرگ در پانجین (واقع در شمال شرق چین) را آغاز کرد.

این مرکز شامل پالایشگاهی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و یک مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۶۵/۱ میلیون تن اتیلن و ۲ میلیون تن پارا- زایلین خواهد بود.

در فوریه سال گذشته نیز با سرمایه‌گذاری مشترکی بین سابک (از زیرمجموعه‌های آرامکو) و گروه انرژی و پتروشیمی فوجیان، کار احداث مجتمعی ۴/۶ میلیارد دلاری آغاز شد که در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ با ظرفیت سالانه ۸/۱ میلیون تن اتیلن راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین آرامکو در سال ۲۰۲۲ با آکادمی مصالح ساختمانی چین یک قرارداد همکاری برای تاسیس مرکز تعالی و نوآوری مصالح غیرفلزی به نام نکسل (Nexcel) منعقد نمود که هدف آن کمک به کاربرد مواد غیرفلزی در بخش ساختمان است. این کار می‌تواند در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت ساخت و ساز موثر باشد.

القحطانی می‌گوید «این طرح پیشگامانه می‌تواند مسیر را برای همکاری‌های دیگر در حوزه‌هایی مانند انرژی بادی و خورشیدی هموار کند که افق مشارکت‌های ما در چین را بیش از پیش گسترش خواهد داد».

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7573

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.