• امروز : سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 24 September - 2024
0

تاخیر در پیری با داروی دیابت

  • کد خبر : 7868
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
تاخیر در پیری با داروی دیابت
دانشمندان چینی می‌گویند یک داروی بسیار در دسترس و کم هزینه که برای درمان و پیشگیری از دیابت استفاده می‌شود، می‌تواند در مقابله با اثرات پیری نویدبخش باشد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در یک مطالعه ۴۰ ماهه بر روی گروهی از میمون‌ها، محققان دریافتند که تجویز طولانی مدت متفورمین می‌تواند به طور سیستماتیک پیری اندام‌ها را در پستانداران به تاخیر بیاندازد، به ویژه اثرات پیری بر روی مغز را تا حدود ۶ سال به تاخیر بیندازد که این میزان  معادل ۱۸ سال در انسان می‌باشد.

به گفته تیمی از موسسه جانورشناسی و موسسه ژنومیک پکن آکادمی علوم چین (CAS)، این یافته‌ها می‌تواند راه را برای پیشرفت استراتژی‌های دارویی در برابر پیری انسان هموار کند. در حال حاضر یک سری روش‌ها و فناوری‌ها هستند که هدف آن‌ها پیشگیری، کاهش تأثیرات منفی پیری و بهبود کیفیت زندگی در سنین بالاتر است.

یکی از مهمترین استراتژی‌ها استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها است که در این روش با استفاده از داروها و مکمل‌هایی که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مؤثر در پروسه پیری است. و همچنین از هورمون درمانی و داروهای ممانعت از فرایند پیری در بهبود وضعیت سلامت و کاهش نشانه‌های پیری استفاده می‌کنند.

محققان  از مؤسسه جانورشناسی و ژانگ ویچی از مؤسسه ژنومیک – یافته‌های خود را در یکی از ژورنال‌های معتبر چاپ کرده‌اند. در این مظالعه آنها میمون‌های ۱۳ تا ۱۶ ساله – معادل انسان‌های ۴۰ تا ۵۰ ساله – را به دو گروه تقسیم کردند و آزمایشات مربوط به این مطالعه را انجام دادند.

گروه کنترل شامل ۱۶ میمون مسن‌تر و ۱۸ حیوان میانسال جوان بود، پس از مطالعه، نمونه‌هایی از ۷۹ نوع بافت و اندام در ۱۱ سیستم در سراسر بدن میمون‌ها تجزیه و تحلیل شد.

آنها مشاهده کردند که استفاده طولانی مدت از متفورمین بی خطر است. در همین حال، بسیاری از بافت‌های حیوانات روند پیری بیولوژیکی کُندی را نشان دادند، و آنها دریافتند که این دارو می‌تواند التهاب مزمن را کاهش دهد، که به طور گسترده اعتقاد بر این است که نشانه اصلی پیری است. دانشمندان چینی توجه خاصی به اثرات محافظتی متفورمین بر مغز داشتند.

بر اساس این نتایج، این یافته‌ها می‌تواند راه را برای پیشرفت استراتژی‌های دارویی در برابر پیری انسان هموار کند.

متفورمین برای بیش از ۶ دهه برای کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار گرفته است و محققان در سراسر جهان پتانسیل آن را برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و افزایش سن بررسی کرده‌اند.

اگرچه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که متفورمین می‌تواند پیری بیولوژیکی را در حیواناتی مانند کرم نخی، مگس میوه و موش به تاخیر بیاندازد، مطالعه چینی اولین بار است که نقش متفورمین را در کاهش روند پیری در پستانداران بررسی می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7868

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.