• امروز : پنج شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 4 July - 2024
8

بهبود جایگاه شهرهای چین در رتبه بندی‌های علمی

  • کد خبر : 6471
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۳۴
بهبود جایگاه شهرهای چین در رتبه بندی‌های علمی
فهرست «200 شهر علمی پیشرو» - که توسط مجله دانشگاهی Nature منتشر می‌شود، تحقیقات و مقالات دانشگاهی منتشر شده در 82 مجله از تأثیرگذارترین مجلات علوم طبیعی جهان از سال 2015 تا 2022 را بررسی کرده است.

در مجموع ۳۲ شهر در سرزمین اصلی چین در فهرست سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند و تقریباً جایگاه همه آنها در مقایسه با فهرست سال گذشته صعود کرده است. پنج شهر از ۱۰ شهر برتر فهرست ۲۰۲۳ در سرزمین اصلی چین قرار دارند و پکن بار دیگر به عنوان برترین شهر علمی در جهان رتبه بندی شده است.

جایگاه پنج شهر برتر – پکن، نیویورک، شانگهای، بوستون و منطقه خلیج سانفرانسیسکو – در این فهرست بدون تغییر باقی ماندند. اما تغییرات قابل توجهی در بین بقیه شهرهای برتر وجود دارد. ۱۸ شهر دیگر سرزمین اصلی چین که در بین ۵۰ شهر برتر قرار گرفتند، نسبت به سال گذشته به رتبه بالاتری صعود کردند، در حالی که بیشتر شهرهای بزرگ خارج از چین، از جمله توکیو، پاریس و لندن در رده بندی سقوط کردند. تنها استثنا سئول بود که دو پله صعود کرد.

این شاخص دو امتیاز مختلف را اندازه گیری می‌کند – “شمارش” و “سهم”. هر شهر برای هر مقاله با حداقل یک نویسنده یک عدد دریافت می‌کند، مجموع این مقادیر امتیاز شمارش شهر است.

برای امتیاز سهم، به هر مقاله مقدار یک اختصاص داده می‌شود که به طور مساوی بین همه نویسندگان تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، برای مقاله‌ای با ۱۰ نویسنده، هر نویسنده ارزش سهام ۰٫۱ را دریافت می‌کند. امتیاز سهم هر شهر با جمع کردن ارزش سهام نویسندگان در آن شهر محاسبه می‌شود.

بر اساس هر دو شاخص، پکن به طور قابل توجهی از نیویورک شهر دوم این فهرست، برتری دارد. امتیاز سهام پایتخت چین در آخرین رتبه بندی ۳۷۳۴٫۶۲ و امتیاز شمارش آن ۷۸۴۱ بود، در حالی که این ارقام برای نیویورک به ترتیب ۱۹۲۴٫۵۳ و ۴۶۹۳ بود.

تعداد زیادی از شهرهای چین در مقایسه با سال قبل، حرکت رو به رشدی نشان دادند و دیگر مراکز تحقیقاتی بین‌المللی را کنار زدند.

به عنوان مثال، شهر شرقی نانجینگ از رتبه هشتم به ششم رسید و از بالتیمور-واشنگتن و منطقه شهری توکیو پیشی گرفت. کلان شهر جنوبی گوانگژو از رتبه دهم به هشتم صعود کرد و جای پاریس را گرفت که از رتبه نهم به یازدهم سقوط کرد.

شهر هفی در جنوب شرقی چین از نظر امتیاز سهم از لس آنجلس و لندن پیشی گرفت – عددی که در نهایت رتبه بندی شاخص نیچر را تعیین می‌کند – با سه پله صعود به رتبه سیزدهم در فهرست جدید رسید.

هنگامی که نیچر برای اولین بار رتبه بندی شهرهای علمی جهانی را در سال ۲۰۱۸ ارائه کرد، تنها ۱۰ شهر چین در میان ۵۰ شهر برتر قرار گرفتند. شش سال بعد، این تعداد دو برابر شده است.

پکن و سایر شهرهای آسیایی به سرعت در زمینه علم، فناوری و نوآوری در حال رشد هستند. شهرهای بزرگ چین سرمایه را به علم و فناوری سرازیر کرده‌اند که از نظر آنها یکی از نیروهای محرکه اصلی توسعه شهری است.

به عنوان مثال، سرمایه گذاری مالی هفی در علم و فناوری از ۴ درصد از هزینه عمومی عمومی شهر به ۱۴٫۲ درصد در دهه ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ افزایش یافته است. تعداد شرکت‌های ملی فناوری پیشرفته در این شهر نیز از ۶۱۵ به ۴۵۷۸ در مدت مشابه افزایش یافت.

بر اساس آخرین داده‌های رسمی، هفی اکنون دارای ۱۲ مرکز علمی بزرگ است و چهار آزمایشگاه کلیدی ملی در سال جاری مورد تایید قرار گرفته‌اند که مجموع این شهر را به ۶ می‌رساند.

هفی همچنین محل دانشگاه علم و فناوری چین (USTC) است، جایی که دانشمندان در تحقیقات و توسعه چین در فناوری کوانتومی رهبری می‌کنند. آزمایشگاه‌های این دانشگاه منجر به تأسیس چندین شرکت فناوری پیشرفته در شهر شده است.

در یکی دیگر از رتبه‌بندی‌های شاخص نیچر که در ماه ژوئن منتشر شد، USTC از نظر خروجی تحقیقات علمی با کیفیت بالا، دقیقاً پس از دانشگاه استنفورد در رتبه چهارم در بین مؤسسات جهانی قرار گرفت.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.