• امروز : شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 5 July - 2025
2

بزرگ‌ترین کشتی حمل خودرو جهان در چین ساخته شد

  • کد خبر : 10045
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
بزرگ‌ترین کشتی حمل خودرو جهان در چین ساخته شد
بزرگ‌ترین کشتی حمل خودرو جهان توسط شرکت کشتی‌سازی China Merchants Jinling  در نانجینگ ساخته و به خودروساز چینی بی‌وای‌دی تحویل داده شد. این کشتی که بی‌وای‌دی شنجن (BYD Shenzhen) نام دارد، به افتخار شهر شنجژن (محل استقرار دفتر مرکزی بی‌وای‌دی، تولیدکننده پیشتاز خودروهای برقی جهان) نام‌گذاری شده است. کشتی مذکور دارای سیستم سوخت دوگانه است و می‌تواند با گاز طبیعی مایع (LNG) و سوخت متداول کار کند.

به گزارش maritimeducation.com، بی‌وای‌دی شنجن با ظرفیتی بیش از ۹٬۱۰۰ واحد معادل خودروی استاندارد (CEU) رکورد پیشین متعلق به شرکت نروژی Höegh Autoliners  را پشت سر گذاشته است. این کشتی ۲۱۹ متر طول و ۳۷.۷ متر عرض دارد و می‌تواند تا ۹٬۲۰۰ خودرو را حمل کند. این نخستین کشتی از این نوع است که برای شرکت بی‌وای‌دی ساخته شده و دارای ۱۶ طبقه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۹ گره دریایی می‌رسد.

این غول دریایی مجهز به فناوری‌های سبز پیشرفته‌ای است که شامل موتورهای اصلی با بهره‌وری بالا و صرفه‌جویی در انرژی، سیستم هیبریدی باتری، ژنراتور محور، سامانه بازیابی گاز تبخیری (BOG)، اتصال برق ساحلی ولتاژ بالا، فناوری کاهش انتخابی کاتالیزوری  (SCR)و پوشش‌های ضدخزه و کاهش‌دهنده اصطکاک است. این قابلیت‌ها موجب افزایش کارایی انرژی و تطابق کامل با جدیدترین استانداردهای کاهش آلایندگی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) شده‌اند.

بی‌وای‌دی شنجن چهارمین کشتی حمل خودروی شرکت بی‌وای‌دی است که به سه کشتی Ro-Ro موجود این شرکت می‌پیوندد. در سال ۲۰۲۲، بی‌وای‌دی طرح سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یوانی برای سفارش ساخت هشت کشتی Ro-Ro  تا سال ۲۰۲۶ را اعلام کرد؛ هر یک از این کشتی‌ها ظرفیت حمل بیش از ۷٬۰۰۰ خودرو را دارند و به سامانه پیشرانه سوخت دوگانه مجهز هستند. این شرکت تاکنون سه کشتی دیگر از همین مدل را از شرکت China Merchants Industry  سفارش داده که همگی قرار است در سال جاری تحویل شوند. با این کشتی‌ها، ناوگان بی‌وای‌دی به ظرفیت سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید.

مشخصات رکوردشکن بی‌وای‌دی شنجن:

  • ظرفیت: ۹٬۲۰۰ فضای استاندارد حمل خودرو
  • ابعاد: ۲۱۹.۹ متر طول، ۳۷.۷ متر عرض، دارای ۱۶ طبقه
  • سرعت: ۱۹ گره دریایی
  • پیشرانه دوگانه (LNG و سوخت معمولی) مطابق با استانداردهای آلایندگی Tier III سازمان IMO
  • سیستم هیبریدی باتری و ژنراتور محور برای افزایش بهره‌وری
  • فناوری‌های صرفه‌جویی در انرژی شامل: SCR، بازیافت گازهای خروجی (EGR) و برق‌گیری از ساحل برای آلایندگی صفر در بندر

حرکتی راهبردی در جهت گسترش جهانی بی‌وای‌دی

این کشتی بخشی از سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یوانی (۶۸۷ میلیون دلار) شرکت بی‌وای‌دی در توسعه ناوگان هشت‌فروندی Ro-Ro تا سال ۲۰۲۶ است. تحویل‌های قبلی شامل:

  • BYD Explorer No.1  (ژانویه ۲۰۲۴)
  • BYD Changzhou  (دسامبر ۲۰۲۴)
  • BYD Hefei  (ژانویه ۲۰۲۵ – نخستین کشتی PCTC  متعلق به BYD)
  • BYD Changsha  (راه‌اندازی در مارس ۲۰۲۵)

وانگ جون‌بائو، مدیرکل امور شرکتی بی‌وای‌دی، این کشتی را «پل دریایی» میان تولید هوشمند چین و بازارهای جهانی توصیف کرد.

گام بعدی:

بی‌وای‌دی شنجن قرار است به‌زودی نخستین سفر دریایی خود را آغاز کند؛ در حالی که تازه‌ترین کشتی بی‌وای‌دی با نام BYD Xi’an  نیز در آوریل ۲۰۲۵ به آب انداخته شده است.

منبع: maritimeducation

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.