• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
4

برنامه‌ریزی گسترده‌تر چین برای توسعه فناوری‌های شبیه نورالینک

  • کد خبر : 7408
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
برنامه‌ریزی گسترده‌تر چین برای توسعه فناوری‌های شبیه نورالینک
چین قصد دارد کمیته‌ای را برای تهیه پیش‌نویس استانداردها به منظور هدایت کاربرد رابط‌های مغز و رایانه تعیین کند. این تصمیم نشان از عزم پکن برای توسعه در این فناوری نوظهور دارد.

به گزارش بلومبرگ، چین طبق برنامه صادر شده از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، از کارشناسان صنعتی و فنی مرتبط شرکت‌ها، مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و سایر صنایع دعوت خواهد کرد تا بر یک سری استانداردها از جمله رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات مغز، ارتباطات داده‌ها و تجسم داده‌ها کار کنند.

رابط‌های مغز و رایانه یک حوزه نسبتاً جدید از تحقیقات فنی هستند که در آن سیگنال‌های مغز برای کنترل یک دستگاه خارجی – مثلاً یک اندام رباتیک – استفاده می‌شود. شاید شناخته‌شده‌ترین شرکت توسعه‌دهنده این فناوری، نورالینک باشد که ایلان ماسک آن را در سال ۲۰۱۶ تأسیس کرد. براساس وب‌سایت آن، شرکت در حال کار بر روی یک دستگاه کاشتنی است و به دنبال افراد مبتلا به فلج چهار اندام برای شرکت در یک کارآزمایی بالینی است.

اعلامیه دولت چین نشانه‌ای است مبنی بر اینکه این کشور قصد دارد توسعه فناوری‌های مشابه نورالینک را پس از تمرکز بیشتر تلاش‌های خود در زمینه‌های تحقیقاتی دانشگاهی، سرعت بخشد.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، از کشورش خواسته تا نوآوری‌های داخلی خود را افزایش دهد چراکه سایر کشورها بر برخی فناوری‌های استراتژیک تسلط دارند. به طور خاص، پکن میلیاردها دلار به صنعت نیمه‌هادی خود سرازیر می‌کند، زیرا ایالات‌متحده محدودیت‌های بیشتری را برای دسترسی چین به فناوری تراشه در نظر می‌گیرد.

تا به حال، تلاش‌های چین در زمینه رابط‌های مغزی-کامپیوتری عمدتاً به تیم‌های تحقیقاتی وابسته به دانشگاه محدود می‌شد. به تازگی یک بیمار مبتلا به فلج پس از دریافت دستگاهی به نام Neural Electronic Opportunity که توسط دانشگاه شینهوا در مغز او کاشته شده بود، مقداری تحرک را به دست آورد.

چین پیش از این دستورالعملی برای مطالعات رابط مغز و کامپیوتر منتشر کرده بود.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7408

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.