• امروز : یکشنبه - ۱۱ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 2 November - 2025
0

برتری کارخانه‌های کشتی‌سازی چین نسبت به رقبا

  • کد خبر : 11650
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
برتری کارخانه‌های کشتی‌سازی چین نسبت به رقبا
پیامدهای مناقشه میان آمریکا و چین بر سر تعرفه‌های بندری همچنان در سراسر بخش کشتیرانی جهانی در حال گسترش است و شرکت‌ها برای سازگاری با شرایط جدید در تکاپو هستند. با این حال، در میان این تنش‌ها، فعالان صنعت هنوز انتظار دارند چین جایگاه برتر خود را به‌عنوان پیشتاز جهانی کشتی‌سازی حفظ کند، به‌ویژه اگر این بخش در مسیر گذار سبز و کاهش انتشار کربن پیش برود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ایالات متحده به تازگی، در چارچوب تلاش گسترده‌تر برای مهار تسلط چین بر صنعت جهانی کشتی‌سازی، تعرفه‌های سنگینی بر کشتی‌های مرتبط با چین که وارد بنادر آمریکا می‌شوند، وضع کرد. پکن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، هزینه‌های مشابهی را برای کشتی‌های متعلق به آمریکا یا تحت مدیریت آن اعمال کرد.

اما شرکت Seaspan  یکی از بزرگ‌ترین مالکان و اپراتورهای کشتی‌های کانتینربر جهان، با این وجود، رأی اعتماد خود را به صنعت کشتی‌سازی چین اعلام کرده است. از میان بیش از ۱۷۰ کشتی‌ای که این شرکت در چهار سال گذشته سفارش داده، ۱۵۸ فروند آن در کارخانه‌های چینی ساخته شده‌اند که در مجموع ۲۰.۸ میلیارد دلار هزینه داشته است. اگر عوامل ژئوپلیتیکی را کنار بگذاریم، کارخانه‌های کشتی‌سازی چین از نظر ظرفیت، قیمت، کیفیت و قابلیت اطمینان در تحویل، برتری آشکاری دارند.

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، این کشور در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۵ همچنان بزرگ‌ترین سازنده کشتی جهان بوده و ۵۳.۸ درصد از تولید جهانی، ۶۷.۳ درصد از سفارش‌های جدید و ۶۵.۲ درصد از کل سفارش‌های در دست اجرا (بر حسب تناژ وزنی مرده) را در اختیار داشته است.

چین می‌تواند با پیشرفت تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن و گذار به سوخت‌های سبز، برتری خود را بیش از پیش تقویت کند. صنعت کشتیرانی در سال‌های اخیر برای جایگزینی سوخت‌های نفتی سنتی با گزینه‌های کم‌انتشارتر مانند گاز طبیعی مایع (LNG) و متانول تلاش کرده است و هدف دارد در آینده از متانول سبز — یعنی متانولی که از انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن بازیافتی تولید می‌شود — در مقیاس صنعتی استفاده کند.

با وجود اینکه ایالات متحده مانع از پیشرفت طرح جهانی «صفر خالص» در بخش کشتیرانی شده است، بسیاری از شرکت‌ها همچنان برنامه‌های گذار سبز خود را پیش می‌برند. با توجه به منابع گسترده انرژی تجدیدپذیر در چین — از جمله ظرفیت عظیم نصب‌شده برق خورشیدی و بادی و منابع فراوان زیست‌توده — این کشور می‌تواند متانول سبز را با قیمتی تقریباً نصف اروپا تولید کند.

عصر جدید انرژی فرصتی برای چین فراهم می‌کند تا امنیت انرژی خود را تقویت کرده و بر عرضه و قیمت انرژی جهانی نفوذ بیشتری پیدا کند.

شرکت سی‌اسپن نوسازی و بازسازی کشتی‌های موجود را یکی از اولویت‌های راهبردی خود قرار داده تا ناوگان فعلی‌اش از نظر عملکرد کم‌کربن بهینه شود و برای استفاده از سوخت‌های سبز آماده باشد. تقریباً تمام این بازسازی‌ها در کارخانه‌های کشتی‌سازی چین انجام شده‌اند.

غول کشتیرانی چین، شرکت چین کاسکو شیپینگ (China Cosco Shipping Corporation) نیز، سبزسازی ناوگان خود را به‌عنوان بخش کلیدی از برنامه‌های خود در نظر گرفته است.

کاسکو شیپینگ همچنین قصد دارد از طریق همکاری با بنادر بزرگ از جمله شانگهای، سنگاپور و روتردام، مسیرهای سبز دریایی، مراکز لجستیکی سبز و ایستگاه‌های سوخت‌گیری با سوخت سبز ایجاد کند.

با این حال، در صنعت کشتیرانی هنوز شکاف‌هایی درباره برنامه‌های کاهش انتشار و عدم قطعیت در مورد مسیرهای سوخت آینده وجود دارد.

در ۱۷ اکتبر، سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل (IMO) اعلام کرد که رأی‌گیری درباره چارچوب «صفر خالص» پیشنهادی خود را به مدت یک سال به تعویق می‌اندازد. این چارچوب شامل یک سازوکار جهانی قیمت‌گذاری کربن برای دستیابی به انتشار خالص صفر از کشتی‌ها تا سال ۲۰۵۰ یا حوالی آن است.

پیش از برگزاری نشست کلیدی اخیر IMO در لندن، دولت دونالد ترامپ هشدار داده بود که کشورهایی را که از این چارچوب حمایت کنند، با تعرفه‌ها و تحریم‌ها هدف قرار خواهد داد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=11650

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.