• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1

بخش فناوری و وسایل نقلیه الکتریکی عامل افزایش تقاضای برق در چین

  • کد خبر : 7880
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
بخش فناوری و وسایل نقلیه الکتریکی عامل افزایش تقاضای برق در چین
داده‌های شورای برق چین نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 2024 مصرف برق این کشور در صنعت خدمات داده (data services) و نیز خدمات شارژ و تعویض باتری خالی با باتری پر به‌شدت افزایش یافته که ناشی از رشد بخش‌های فناوری و وسایل نقلیه الکتریکی بوده است.

بر اساس داده‌های گزارش شده در چاینا دیلی، مصرف برق در مراکز داده، کلان‌داده و محاسبات ابری در بازه ژانویه تا ژوئن سال جاری ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بیشتر شده، و در بخش خدمات شارژ و تعویض باتری خالی با باتری شارژ شده هم ۷/۶۳ درصد افزایش یافته است.

طیق اعلام این شورا انتظار می‌رود تقاضای برق در چین امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۵/۶ درصد افزایش پیدا کند.

مطابق پیش‌بینی‌ها، مجموع ظرفیت نصب شده جدید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی متصل به شبکه به حدود ۳۰۰ میلیون کیلووات خواهد رسید و در مجموع ظرفیت نصب شده انرژی بادی و خورشیدی برای اولین بار از ۴۰ درصد کل ظرفیت تولید برق فراتر می‌رود.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در سال ۲۰۲۳ تقاضای برق در چین ۴/۶ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش مصرف در بخش‌های خدمات و صنعت بود؛ و مصرف سرانه برق در این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ از میزان مصرف سرانه اتحادیه اروپا عبور کرد و انتظار می‌رود باز هم افزایش پیدا کند.

در این گزارش آمده که تولید فزاینده پنل‌های خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی و فراوری مواد مرتبط با آنها می‌تواند افزایش مداوم تقاضای برق در چین را جبران کند.

با وجود رشد مداوم تولید برق با زغال‌سنگ، چین در نیمه اول سال جاری به نقطه عطف مهمی در حوزه انرژی پاک دست یافت و با افزایش تولید برق آبی، خورشیدی و بادی، برای نخستین بار سهم زغال‌سنگ در تولید برق به کمتر از ۶۰ درصد رسید.

البته به دلیل تقاضای روزافزون برق در این کشور، میزان تولید برق زغال‌سنگی هم مثل سایر منابع تولید انرژی افزایش یافت؛ ولی درصد افزایش برق آبی و خورشیدی بسیار بیشتر از درصد افزایش تولید برق با زغال‌سنگ بود.

منبع: oilprice

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.