• امروز : چهارشنبه - ۲۱ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 11 June - 2025
2

باتری‌های سدیم –یونی، موفقیت تازه شرکت باتری‌سازی چینی

  • کد خبر : 10292
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
باتری‌های سدیم –یونی، موفقیت تازه شرکت باتری‌سازی چینی
شرکت CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی باتری خودروهای برقی در جهان که از مشتریان اصلی آن می‌توان به تسلا و بی‌ام‌و اشاره کرد، اعلام کرده است تا پایان سال جاری تولید انبوه باتری‌های سدیم-یونی جدید خود با نام Naxtra  را آغاز خواهد کرد. این باتری‌ها قادر خواهند بود خودروهای برقی را تا ۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ جابجا کنند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، فناوری باتری‌های سدیم-یونی دیگر فقط یک دستاورد آزمایشگاهی نیست و اکنون به مرحله تولید انبوه رسیده است. این شرکت نه‌تنها در زمینه چگالی انرژی و کاهش هزینه‌ها به موفقیت دست یافته، بلکه راهکاری نو برای حفاظت از محیط زیست ارائه داده است.

محصول جدید این شرکت از سدیم به‌عنوان ماده اولیه ارزان‌تر استفاده می‌کند و جایگزینی برای فناوری‌های فعلی مبتنی بر کبالت و لیتیوم به شمار می‌رود. باتری جدید دارای چگالی انرژی ۱۷۵ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم است که به عملکرد باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) که عمدتاً در خودروهای چینی استفاده می‌شوند، نزدیک است.

اگرچه CATL هنوز هزینه نهایی این باتری‌ها و ظرفیت تولید آن را اعلام نکرده، اما آغاز تولید انبوه این محصول نشان‌دهنده تلاش شرکت برای تسلط بر بازار جهانی باتری‌های سدیم-یونی و مقابله با افزایش قیمت لیتیوم است که در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شد و هزینه تولید باتری‌های LFP را بالا برد.

باتری‌های سدیم-یونی ظرفیت جایگزینی نیمی از بازار جهانی باتری‌های LFP را دارند. CATL برای نخستین بار چهار سال پیش فناوری سدیم-یونی را معرفی کرد تا وابستگی به فلزات گران‌قیمت مانند کبالت و نیکل کاهش یابد. هرچند اجرای این پروژه با تأخیر مواجه شد، اما CATL اکنون نخستین تولیدکننده بزرگ باتری در جهان است که تولید انبوه این نوع باتری را آغاز می‌کند.

باتری‌های سدیم-یونی نسبت به نمونه‌های فعلی در بازار عملکرد بهتری در دماهای پایین و سرعت شارژ بالاتری دارند. افزایش چگالی انرژی نقش مهمی در برد حرکتی خودروهای برقی ایفا می‌کند. تحلیل‌گران در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده بودند که چگالی انرژی باتری‌های سدیم-یونی حدود ۱۴۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم خواهد بود، اما اکنون این میزان به ۱۷۵ وات‌ساعت رسیده است.

در آوریل ۲۰۲۳، شرکت چری به‌عنوان نخستین مشتری این باتری‌ها معرفی شد و توافقاتی با CATL برای خرید آن امضا کرد. CATL سود خالص ۱۳.۹۶ میلیارد یوان (معادل ۱.۹ میلیارد دلار) را برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ اعلام کرد که نسبت به سال قبل ۳۲.۹ درصد رشد داشته است. درآمد شرکت نیز به ۸۴.۷ میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته ۶.۲ درصد افزایش یافته است.

در دو ماه نخست سال ۲۰۲۵، CATL  حدود ۴۹.۶ گیگاوات‌ساعت باتری تحویل داده که ۳۸.۲ درصد از کل بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. در ماه مارس نیز CATL مجوز عرضه سهام در بورس هنگ‌کنگ را دریافت کرد و انتظار می‌رود بیش از ۵ میلیارد دلار از این عرضه اولیه جذب شود که بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در این شهر از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون خواهد بود. این شرکت اعلام کرده که قصد دارد از این سرمایه برای احداث کارخانه‌های جدید در بازارهای بین‌المللی استفاده کند.

شرکت CATL تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای ساخت کارخانه‌ای در مجارستان با ظرفیت ۱۰۰ گیگاوات‌ساعت سرمایه‌گذاری کرده است. یک گیگاوات‌ساعت ظرفیت تولید، توانایی تأمین باتری برای حدود ۱۳ هزار خودرو با برد ۵۰۰ کیلومتر را دارد. همچنین این شرکت در دسامبر گذشته اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه‌ای دیگر در شمال شرقی اسپانیا با مشارکت شرکت استالانتیس، مالک برند فیات، است که سومین پایگاه تولیدی آن در اروپا خواهد بود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.