• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

ایجاد ۵۰ مجموعه استاندارد هوش مصنوعی در چین تا سال ۲۰۲۶

  • کد خبر : 7527
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
ایجاد ۵۰ مجموعه استاندارد هوش مصنوعی در چین تا سال ۲۰۲۶
طبق پیش‌نویس سیاست جدید پکن، چین به دنبال ایجاد حداقل 50 مجموعه استاندارد هوش مصنوعی تا سال 2026 است  و این کشور تلاش می‌کند تا شکاف خود را با ایالات‌متحده در توسعه این فناوری کاهش دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، استانداردهای پیشنهادی به آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLM) – فناوری زیربنای خدمات هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT – همچنین به ایمنی، حاکمیت، برنامه‌های کاربردی صنعتی، نرم‌افزار، سیستم‌های محاسباتی، مراکز داده و الزامات فنی و روش‌های آزمایش برای نیمه‌هادی‌ها مربوط می‌شود.

بر اساس سندی که به تازگی از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) منتشر شد، انتظار می‌رود حداقل ۱ هزار شرکت فناوری چینی تحت پوشش این استانداردها قرار گیرند. در این سند همچنین آمده که چین در ایجاد حداقل ۲۰ استاندارد بین‌المللی هوش مصنوعی مشارکت خواهد داشت.

ابتکار استانداردسازی این وزارت خانه منعکس کننده قطعنامه تحت رهبری چین در سازمان ملل است که از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا یک محیط تجاری رایگان، باز، فراگیر و بدون تبعیض در میان کشورهای ثروتمند و در حال توسعه برای توسعه هوش مصنوعی ایجاد کند. این قطعنامه اخیراً در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد.

در این پیش‌نویس آمده است: هوش مصنوعی فناوری پایه و استراتژیک است که دور جدید انقلاب فناوری و تحول صنعتی را پیش می‌برد. با تسریع ادغام هوش مصنوعی در اقتصاد کشور، این فناوری الگوهای تولید صنعتی و توسعه اقتصادی را عمیقاً تغییر خواهد داد.

به این ترتیب، هوش مصنوعی «نقش مهمی» در افزایش قابلیت‌های تولیدی و قدرت اینترنت چین ایفا خواهد کرد.

این پیش‌نویس برای هدایت و ارتقای توسعه صنعت هوش مصنوعی چین به جای مقررات معمول فرماندهی و کنترل، رویکردی طرفدار بازار و قانون نرم اتخاذ کرده است. این یک رویکرد نظارتی مبتنی بر نوآوری و بازار پسند و بیشتر در مورد توانمندسازی و ترویج توسعه فناوری و اکوسیستم آن است.

پیش‌نویس سیاست‌گذاری وزارت صنعت و ارتباطات، در مجموع ۱۲ حوزه را به‌عنوان فناوری‌های حیاتی در سراسر زنجیره تأمین هوش مصنوعی فهرست کرده که شامل LLM ها، پردازش زبان طبیعی، بینایی رایانه‌ای و یادگیری ماشینی می‌شود؛ زیرشاخه‌ای از هوش مصنوعی که به سیستم‌هایی اشاره دارد که برای انجام وظایف پیچیده مشابه نحوه حل مشکلات انسان‌ها استفاده می‌شود.

طبق پیش‌نویس، زنجیره صنعت هوش مصنوعی چین از چهار لایه تشکیل شده است: پایه – از جمله قدرت محاسباتی، الگوریتم‌ها و داده‌های مورد نیاز برای آموزش LLMها – چارچوب، مدل و برنامه‌های کاربردی.

چندی پیش هولدینگ گروه علی‌بابا اعلام کرد چین در رقابت جهانی برای رهبری توسعه هوش مصنوعی دو سال از ایالات‌متحده عقب‌تر است، زیرا شرکت‌های سرزمین اصلی با محدودیت‌های صادرات فناوری واشنگتن دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7527

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.