به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، گروه بازرگانی دیجیتال بینالمللی علیبابا (AIDC) اعلام کرده که عامل آکیو (Accio Agent) با هدف ایجاد «انقلابی در بازرگانی بینالمللی» از طریق اتوماسیون ۷۰ درصد از کارهای سنتی وقتگیر و پرزحمت طراحی شده است.
این عامل هوش مصنوعی گامی رو به جلو در فرایند «خرید عاملمحور» (agentic purchase) خواهد بود که به معنای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای مدیریت تمام مراحل کار – از یافتن محصول تا خرید و تحویل آن – است، و میتواند روشهای سنتی و فعلی جستجوی کالا و تبلیغات و تجارت الکترونیک را بهکلی تغییر دهد.
طبق اعلام علیبابا، عامل جدید میتواند زمان مورد نیاز برای تحقیقات بازار و منبعیابی محصولات را از چند هفته به چند دقیقه کاهش دهد و به این ترتیب هزینهها نیز کمتر میشود.
به گفته یکی از مدیران ارشد AIDC، عامل آکیو برای کمک به کسب و کارها طراحی شده است و میتواند چندین کار را به طور همزمان انجام داده و مثل تیمی از متخصصان امور مختلف (از جمله منبعیابی، مهندسی و تحقیقات بازار) عمل کند.
این عامل بر پایه مدل کوئن علیبابا ساخته، و با حجم عظیمی از دادهها شامل یک میلیارد مشخصات محصولات مختلف و ۵۰ میلیون تامینکننده این محصولات آموزش داده شده است و علاوه بر منبعیابی محصولات موجود، میتواند به بازرگانان در طراحی محصولات خودشان نیز کمک کند. تنها کافیست که ایده مفهومی یک محصول جدید را به عامل آکیو بدهیم تا یک گزارش جامع و اختصاصی درباره طراحی محصول مورد نظر و نیز اطلاعاتی درباره بازار بالقوه آن و توصیههایی درباره قوانین و مقررات لازمالاجرای مرتبط با آن تهیه کند.
سال گذشته AIDC یک موتور جستجوی بنگاه به بنگاه (B2B) را هم تحت عنوان آکیو برای کمک به بازرگانان در منبعیابی آنلاین عرضه کرده بود که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون کاربر دارد.
چندی پیش نیز واحد نقشههای آنلاین و مسیریابی علیبابا (Amap) عامل هوش مصنوعی خود را راهاندازی کرد که پیشرفت بزرگی در سرویس مسیریابی آن به وجود آورد و میتواند با پردازش زبان طبیعی و در پاسخ به جملاتی مانند «من را به دفتر ببر» یا «یک محل آرام مشرف به دریاچه پیدا کن»، سفرهای کاربران را برنامهریزی کند و نقاط مناسب را برای بازدید به آنها پیشنهاد دهد.
هماکنون رقابت تنگاتنگی بین شرکتهای بزرگ فناور چینی به منظور بهبود بهرهوری عملیاتی و کاهش هزینهها با استفاده از هوش مصنوعی در جریان است.
منبع: scmp