• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
1

اقتصاد جدید چین با محوریت خودروهای پرنده

  • کد خبر : 7929
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
اقتصاد جدید چین با محوریت خودروهای پرنده
چین باهدف ایجاد یک محرک جدید برای رشد اقتصادی، عرصه را برای رونق پهپادها و بالگردها فراهم کرده است.

بازار پهپادها و هواپیماهای کوچک در چین به‌سرعت درحال‌رشد است و دولت مرکزی از این فناوری‌ها حمایت جدی می‌کند. اقتصاد «ارتفاع پایین» چین که شامل پروازهای تجاری زیر ۱۰۰۰ متر است، در سال ۲۰۲۳ به درآمد ۵۰۰ میلیارد یوان (۷۰٫۸ میلیارد دلار) رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۲ تریلیون یوان برسد. به عنوان یک مثال کوچک از این بازار در حال رشد، پهپادهای شرکت فونیکس وینگز با انجام ۸۰۰,۰۰۰ پرواز در سراسر چین، خدمات تحویل سریع غذاهای دریایی تازه را ارائه می‌دهند.

اقتصاد کم ارتفاع چین

تغییرات در قوانین هوایی و رشد پهپادها

برای دهه‌ها، فضای هوایی چین به‌شدت کنترل می‌شد، اما در سال ۲۰۲۳، قوانین جدیدی برای فضای هوایی زیر ۳۰۰ متر وضع شد که به پهپادهای کوچک اجازه پرواز با محدودیت‌های کمتر را می‌دهد. این تغییرات باعث افزایش استفاده از پهپادها شده است. در سال ۲۰۲۳، تعداد مجوزهای معتبر خلبانی پهپاد در چین به ۲۰۰,۰۰۰ رسید.

دولت مرکزی مفهوم «اقتصاد ارتفاع پایین» را در سال ۲۰۲۱ مطرح کرد و این مفهوم در دسامبر همان سال نامگذاری شد. تعداد شرکت‌های هوانوردی ارتفاع پایین چین در پنج سال گذشته حدود یک سوم افزایش یافته و به ۵۷,۰۰۰ شرکت رسیده است.

کاربردهای پهپادها در تحویل و گردشگری

پهپادها برای تحویل سریع کالاهایی مانند خون به بیمارستان‌ها و اسناد مهم به مدیران اجرایی بسیار مناسب هستند. شرکت (SF Express) از شرکت‌های حوزه حمل کالا، تخمین می‌زند که حدود ۱% از حجم سالانه ۱۰۰ میلیارد بسته در چین برای حمل و نقل با پهپاد مناسب است.

در ماه آگوست، شرکت میتوان (Meituan) خدمات تحویل پهپادی را برای گردشگران در دیوار بزرگ چین راه‌اندازی کرد. دولت پکن قصد دارد در سه سال آینده ۵۰۰۰ شرکت هوانوردی ارتفاع پایین را حمایت کند. همچنین، گردشگری و تفریحات هوایی با استفاده از پهپادها و بالگردها به سرعت در حال رشد است. دانشجویان و خانواده‌ها به دنبال تجربه‌های جدید و آموزشی هستند و پروازهای دیدنی و گردشگری با پهپادها و بالگردها به این نیاز پاسخ می‌دهند. در حال حاضر، تمرکز دولت مرکزی بر کاهش هزینه‌های این صنعت با ارائه سوبسیدهای مختلف به فعالان حوزه ارتفاع پایین چین می‌باشد.

ارسال محصولات کشاورزی با پهپاد

تورهای تفریحی هوایی

شرکت بالگردی ژینکنگ (Xinkong) مستقر در شانگهای در ماه آگوست خدمات شاتل بین فرودگاه شانگهای و شهر کونشان (Kunshan) در استان همسایه جیانگ سو را راه‌اندازی کرد. این سفر با بالگرد بل ۵۰۵ (Bell 505) ساخت آمریکا-کانادا، زمان سفر با ماشین یا قطار را از سه ساعت به یک ساعت کاهش می‌دهد و هزینه هر صندلی بین ۱,۶۰۰ تا ۱,۸۰۰ یوان است. این شرکت همچنین تورهای تفریحی با بالگرد ارائه می‌دهد. در زمینه هواپیماهای سبک و بالگردها، چین هنوز در حد رقبای بین‌المللی خود مانند بل و ایرباس (Airbus) ظاهر نشده است؛ اما شرکت‌های دولتی و خصوصی برای پر کردن این فاصله در تلاش هستند.

توسعه خودروهای پرنده

شرکت‌های چینی به‌سرعت در حال توسعه هواپیماهای برقی عمودبرخاست (eVTOL) هستند که می‌توانند مسافران و بارها را به‌صورت پایدارتر، ارزان‌تر و بی‌صداتر از بالگردهای متداول حمل کنند. این هواپیماها شبیه به پهپادهای بزرگ با کابین اضافه هستند و از فناوری‌های پیشرو چینی در زمینه پهپادها و باتری‌ها بهره می‌برند. یو تینگ‌تینگ (Yue Tingting)، معاون استارت‌آپ چینی ورتاکسی (Vertaxi)، گفت: «تفاوت بین بالگردها و eVTOL شبیه به تفاوت بین خودروهای بنزینی و برقی است.»

این هواپیماها می‌توانند ۶۰% صرفه‌جویی در انرژی، ۹۰% کاهش انتشار آلودگی و ۶۵% کاهش صدا داشته باشند. شرکت اتوفلایت (AutoFlight) در فوریه ۲۰۲۴ اولین پرواز بین‌شهری یک eVTOL از شنژن به ژوهای را انجام داد. قیمت بلیت حدود ۳۰۰ یوان بود که به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از پروازهای بالگردی شهری است و طی این پرواز، مسیری که به طور معمول با خودرو ظرف ۲ ساعت می‌شود، در مدت ۲۰ دقیقه طی گردید.

eVTOL شرکت ایهنگ

همچنین شرکت ایهنگ (EHang) مستقر در گوانگدونگ (Guangdong)، در سال ۲۰۲۳ اولین شرکتی بود که گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیمای برقی عمودی (eVTOL) دونفره خود از اداره هوانوردی چین (China’s aviation administration) دریافت کرد. این شرکت اعلام کرد که بیش از ۱,۲۰۰ سفارش پیش‌خرید از بازارهای خارجی مانند ژاپن، مالزی و اندونزی دریافت کرده است. ایهنگ پیش‌بینی می‌کند که تاکسی‌های هوایی در حدود پنج سال آینده به یک فناوری متداول تبدیل شوند شرکتی دیگر با نام ایکس‌پنگ آئروهت (Xpeng Aeroht) قصد دارد تولید انبوه و تحویل eVTOL را در سال ۲۰۲۶ آغاز کند و اولین پرواز عمومی آن در نمایشگاه هوایی ژوهای (Zhuhai) در نوامبر ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

چالش‌های فنی و آینده eVTOL

در مسیر توسعه تجاری eVTOL، چالش‌هایی نیز وجود دارد؛ باتری‌های eVTOL نیاز به چگالی انرژی بسیار بالاتری برای سفرهای طولانی‌تر و پرتقاضاتر نسبت به خودروها دارند. نگرانی‌های ایمنی ایجاب می‌کنند که بارها آزمایش قبل از تجاری‌سازی گسترده انجام گیرد. اولین آزمایش‌های استفاده تجاری منظم eVTOL برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است، اما کاربردهای تجاری بزرگ‌مقیاس تا سال ۲۰۳۵ رایج نخواهند شد. سرمایه‌گذاری‌های  خطرپذیر نیز به این حوزه سرازیر شده است و بیش از ۸۵% سرمایه‌گذاری‌های اقتصاد ارتفاع پایین چین به شرکت‌های eVTOL اختصاص یافته است. چهار شرکت فعال در این حوزه از جمله شرکت آئروفوگیا (Aerofugia) و ولنت آئروتک (Volant Aerotech) در سال ۲۰۲۳ موفق به تامین صدها میلیون یوان از سرمایه‌گذاران شده‌اند.

برای موفقیت بازار، مصرف‌کنندگان باید به‌اندازه سرمایه‌گذاران به پروازهای بالگردی برقی علاقه‌مند شوند. در پاسخ به نگرانی‌های ایمنی، اداره هوانوردی چین اصول راهنمایی برای آزمایش‌های هوانوردی پیشنهاد کرده است: «حومه‌ها قبل از شهرها، بار قبل از مسافران، و انزوا قبل از ادغام.» این بدان معناست که شرکت‌ها باید با پروازهای باری شروع کنند تا ساعات کافی از عملیات ایمن را جمع‌آوری کنند و سپس به‌تدریج به پروازهای مسافری روی‌آورند.

منبع: sixthtone

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7929

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.