• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

افزایش ۶ برابری پتنت‌های هوش مصنوعی مولد چین نسبت به آمریکا

  • کد خبر : 7206
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
افزایش ۶ برابری پتنت‌های هوش مصنوعی مولد چین نسبت به آمریکا
بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی یکی از آژانس‌های سازمان ملل منتشر شد، چین با ثبت اختراعات هوش مصنوعی مولد (GenAI) از ایالات متحده پیشی گرفت و در دهه 2014 تا 2023، این تعداد 6 برابر بیشتر شده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس داده‌های منتشر شده سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، ۳۸٫۲۱۰ درخواست ثبت اختراع یعنی حدود ۷۰ درصد از ۵۴ هزار پرونده ثبت شده در ۱۰ سال گذشته مربوط به حوزه هوش مصنوعی چین بوده است. ایالات متحده با ۶۲۷۶ ثبت اختراع در رتبه دوم قرار دارد.

پس از آنها کره جنوبی، ژاپن و هند قرار دارند که بالاترین میانگین رشد سالانه ثبت اختراع را با ۵۶ درصد داشتند.

پس از اینکه OpenAI تحت حمایت مایکروسافت، ChatGPT را در اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی کرد، پتنت‌های GenAI به شدت افزایش یافتند و بیش از ۲۵ درصد از این پتنت‌ها تنها در سال ۲۰۲۳ ثبت شدند.

رشد مدل‌های GenAI در چین با گسترش ثبت اختراع جهانی در این زمینه همزمان شد. شرکت‌های چینی بیش از ۲۰۰ مدل زبان بزرگ را به بازار معرفی کرده‌اند که نتیجه‌ی موج ایجاد شده ChatGPT است و باعث شد گروهی از شرکت‌های محلی فناوری بزرگ و استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی به دنبال پاسخ خود برای چت ربات ایالات متحده باشند.

رقابت در مسابقه هوش مصنوعی، شرکت‌های چینی را وادار کرده تا بیشترین ثبت اختراعات را درخواست کنند و ۶ نفر از ۱۰ متقاضی برتر ثبت اختراع GenAI را تشکیل دهند. این شرکت‌ها شامل تنسنت غول رسانه اجتماعی و بازی‌های ویدئویی چینی، علی بابا، بایت دنس، موتور جستجو و غول هوش مصنوعی بیدو و پینگ می‌شود.

تنسنت مستقر در شنژن با ۲۰۷۴ پرونده به عنوان برترین متقاضی ثبت اختراع GenAI در جهان رتبه بندی شد. بیدو، علی بابا و بایت دنس به ترتیب با ۱۲۳۴، ۵۷۱ و ۴۱۸ در رتبه‌های ۳، ۶ و ۹ فهرست قرار گرفتند.

سایر متقاضیان عبارتند از آی بی ام مستقر در ایالات متحده، الفابت مالک گوگل و مایکروسافت و سامسونگ الکترونیکس کره جنوبی.

با توجه به گستردگی فناوری‌هایی که می‌توان آنها را بخشی از GenAI در نظر گرفت، سازمان جهانی مالکیت فکری از اصطلاحات متعددی برای شناسایی این پتنت‌ها استفاده کرد، از جمله «شبکه مولد رقابتی»، «مدل‌های زبان بزرگ» و «مدل انتشاری».

بر اساس گزارش WIPO  فناوری‌های تحت پوشش در بین پتنت‌های GenAI برای استفاده در طیف وسیعی از زمینه‌ها طراحی شده‌اند که شامل علوم زیستی (که بیشترین پرونده را داشته)، مدیریت اسناد، راه حل‌های تجاری، صنعت و تولید، حمل و نقل، امنیت و مخابرات می‌شود.

این سازمان پیش‌بینی کرد GenAI برای تسریع در توسعه داروهای جدید، خودکارسازی وظایف مدیریت اسناد و کمک به ربات‌های خدماتی استفاده خواهد شد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7206

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.