• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
3

افزایش فاصله چین و آمریکا در تراشه‌های هوش مصنوعی با پردازنده‌های جدید انویدیا

  • کد خبر : 7410
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
افزایش فاصله چین و آمریکا در تراشه‌های هوش مصنوعی با پردازنده‌های جدید انویدیا
پس از آنکه  بنیانگذار و مدیر اجرایی انویدیا، از پردازنده‌های نسل جدید برای آنچه او عصر جدیدی از هوش مصنوعی و رباتیک در صنایع نامید، رونمایی کرد، شکاف بین چین و ایالات متحده در فناوری تراشه‌های هوش مصنوعی (AI) بیشتر خواهد شد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، انویدیا قصد دارد هر سال شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی خود را ارتقا دهد – پردازنده‌هایی که برای پردازش کارآمد وظایف هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، و انتظار می‌رود نسل جدید Blackwell Ultra سال آینده عرضه شود و جایگزین تراشه‌های پلتفرم بلک‌ول که در ماه مارس رونمایی شد، خواهد بود.

پیش بینی می‌شود تراشه‌های پلتفرم بلک‌ول به زودی وارد بازار شوند و کمتر از ۱۰ درصد از بازار واحد پردازش گرافیکی پیشرفته (GPU) را به خود اختصاص دهند.

انویدیا به طور فعال فناوری‌های هوش مصنوعی خود را برای پاسخگویی به تقاضای جهانی به کار می‌گیرد. روبین، معماری تراشه جدید انویدیا، از فرآیند ۴ نانومتری شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) استفاده می‌کند. بسیاری از نیمه هادی‌ها و سرورهایی که پیشرفت‌های هوش مصنوعی را امکان پذیر می‌کنند توسط TSMC مونتاژ یا ساخته شده‌اند.

انویدیا مستقر در سیلیکون ولی در مسیر پیشی گرفتن از اپل به عنوان دومین شرکت باارزش فناوری جهان قرار دارد و سهام آن از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته و به ۱۰۹۵٫۹۵ دلار رسیده است.

با این حال، تجارت این طراح تراشه در چین به دنبال محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده بر روی فناوری پیشرفته نیمه‌رسانا و افزایش رقابت از سوی شرکت‌های محلی به رهبری  هوآوی با چالش‌هایی مواجه شده است.

قدرتمندترین خط تولید بلک‌ول انویدیا، از جمله B100، B200 و GB200، به مدل‌های GPU اضافه می‌شود که توسط ایالات متحده از ارسال به چین، سومین بازار بزرگ این شرکت از نظر درآمد در سال گذشته، منع شده‌اند.

به گفته تحلیلگران و متخصصان صنعت، تحریم واشنگتن و پیشرفت مداوم فناوری انویدیا، چین را از پیشروی زیرساخت‌های هوش مصنوعی بازخواهد داشت.

در حالی که چین ۳۴۴ میلیارد یوان (۴۷٫۵ میلیارد دلار) برای آخرین مرحله از صندوق سرمایه گذاری نیمه هادی تحت حمایت دولت برای سرعت بخشیدن به خودکفایی ملی خود در نظر گرفته است، بسیاری از متخصصان این صنعت می‌گویند انتخاب‌های محدود GPU، عدم دسترسی به تولید تراشه‌های پیشرفته، و اکوسیستم نرم افزاری توسعه نیافته، تکیه بر راه حل‌های هوش مصنوعی داخلی را دشوار کرده است.

هوآوی و استارت‌آپ چینی بایرن که برخی از معتبرترین تراشه‌های هوش مصنوعی داخلی کشور را تولید می‌کنند، هر دو در لیست سیاه تجاری ایالات متحده هستند و ناچارند تا برای تولید تراشه‌های خود با استفاده از فرآیندهای تولید کمتر پیشرفته، به ریخته‌گری‌های داخلی مراجعه کنند.

برترین کارخانه ریخته گری چین، شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی (SMIC)، که توسط ایالات متحده نیز تحریم شده است، در افزودن ظرفیت‌های پیشرفته‌تر مورد نیاز برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی با تنگناهایی مواجه است.

تراشه Ascend 910B هوآوی که در صنایع مختلف چین مورد استفاده قرار گرفته است، طبق آزمایش‌های محاسباتی متعدد، تنها قادر به دستیابی به حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از عملکرد Nvidia A100 است.

بسیاری از تراشه‌های تولید داخل چین از نظر عملکرد و پایداری عقب‌تر از انویدیا هستند. هوآوی در تلاش است تا فناوری خود را بهبود بخشد. این غول فناوری مستقر در شنجن که سال گذشته با استفاده از تراشه‌های تولید شده توسط SMIC به بازار گوشی‌های هوشمند ۵G بازگشت، در حال توسعه یک گره فرآیند ۵ نانومتری با استفاده از سیستم‌های لیتوگرافی فرابنفش عمیق و فناوری موسوم به الگوی چهارگانه خود تراز است.

فناوری‌های پیشرفته‌تر ساخت تراشه می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد و مصرف انرژی تراشه‌های سطح بالا را کاهش دهد. با این حال، دستیابی به تولید تراشه‌های ۷ نانومتری برای چین آسان نبوده و تنها احتمال کمی وجود دارد که چین بتواند به سرعت به سمت گره‌های پیشرفته ۵ نانومتری یا ۳ نانومتری حرکت کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7410

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.