به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، مدلهای هوش مصنوعی ساختهشده توسط شرکتهای فناور چینی مانند دیپسیک و غولهای فناوری چون بایتدنس، بیدو و علیبابا، به گزینههای پرطرفدار میان خودروسازان بدل شدهاند.
مرسدس بنز آلمان، مدل الکتریکی CLA خود با فاصله محوری بلند را معرفی کرد که به سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر مدل زبان بزرگ Doubao (توسعهیافته توسط بایتدنس) مجهز است. این خودرو اولین محصول تولید انبوه برای بازار چین پس از توافق همکاری در آگوست ۲۰۲۴ است. طبق اعلام Volcano Engine (زیرمجموعه رایانش ابری بایتدنس)، دستیار هوش مصنوعی این خودرو تنها در ۰.۲ ثانیه فعال میشود.
بیامو نیز خودروی برقی آیندهاش با نام Neue Klasse را به نمایش گذاشت که از مدل هوش مصنوعی Qwen متعلق به علیبابا بهره میبرد؛ علیبابا این همکاری را «گامی مهم در جهت تحرک مبتنی بر هوش مصنوعی» توصیف کرده است.
نیسان و هوندا از ژاپن، اعلام کردند که در حال یکپارچهسازی مدل دیپسیک در سیستم کابین خودروهایشان هستند تا عملکرد چتبات و تعامل صوتی بهبود یابد.
سایک فولکسواگن (همکاری مشترک سایک موتور و گروه فولکسواگن)، اعلام کرد که در شاسیبلند جدید Teramont Pro از مدلهای Ernie (ایدو) و دیپسیک استفاده کرده است.
در حالی که شرکتهای چینی در نمایشگاه حضوری پررنگ داشتند، تسلا که به دنبال اخذ مجوز دولتی برای استفاده از سیستم رانندگی خودکار FSD در چین است، در این رویداد غایب بود. پیشرفت سریع مدلهای هوش مصنوعی بزرگ، قابلیت اجرای دستورات پیچیده را به کابینهای هوشمند افزوده است.
هوآوی، از راهاندازی سیستم کابین هوشمندHarmonySpace 5 با معماری ترکیبی متکی بر مدلهای دیپسیک و Pangu خبر داد که تجربه موسیقی و سرگرمی درون خودرو را بهبود میبخشد. شرکت iFlytek نیز پلتفرم هوش مصنوعی خودرو خود را معرفی کرد که از مدلهای متنباز پشتیبانی میکند و به خودروسازان اجازه میدهد تا سامانههای کابین را طبق نیاز خود شخصیسازی کنند.
این تحولات نشان میدهد در حالی که تسلا هنوز پشت درهای بسته مقرراتی چین مانده، شرکتهای چینی با قدرت در حال پیشبرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو هستند و حتی برندهای خارجی نیز به آنها روی آوردهاند.
منبع: scmp