• امروز : جمعه - ۱۶ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 6 June - 2025
1

استقبال خودروسازان آلمانی و ژاپنی از هوش مصنوعی چینی

  • کد خبر : 10200
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
استقبال خودروسازان آلمانی و ژاپنی از هوش مصنوعی چینی
خودروسازان آلمانی و ژاپنی به سرعت در حال ادغام مدل‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته در چین در سامانه‌های هوشمند کابین خودروهای خود هستند، در حالی که شرکت آمریکایی تسلا همچنان منتظر تأیید پکن برای عرضه قابلیت «رانندگی کامل خودکار» (FSD) در بازار چین است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، مدل‌های هوش مصنوعی ساخته‌شده توسط شرکت‌های فناور چینی مانند دیپ‌سیک و غول‌های فناوری چون بایت‌دنس، بیدو و علی‌بابا، به گزینه‌های پرطرفدار میان خودروسازان بدل شده‌اند.

مرسدس بنز آلمان، مدل الکتریکی CLA خود با فاصله محوری بلند را معرفی کرد که به سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر مدل زبان بزرگ Doubao (توسعه‌یافته توسط بایت‌دنس) مجهز است. این خودرو اولین محصول تولید انبوه برای بازار چین پس از توافق همکاری در آگوست ۲۰۲۴ است. طبق اعلام Volcano Engine (زیرمجموعه رایانش ابری بایت‌دنس)، دستیار هوش مصنوعی این خودرو تنها در ۰.۲ ثانیه فعال می‌شود.

بی‌ام‌و نیز خودروی برقی آینده‌اش با نام Neue Klasse  را به نمایش گذاشت که از مدل هوش مصنوعی Qwen متعلق به علی‌بابا بهره می‌برد؛ علی‌بابا این همکاری را «گامی مهم در جهت تحرک مبتنی بر هوش مصنوعی» توصیف کرده است.

نیسان و هوندا از ژاپن، اعلام کردند که در حال یکپارچه‌سازی مدل دیپ‌سیک در سیستم کابین خودروهایشان هستند تا عملکرد چت‌بات و تعامل صوتی بهبود یابد.

سایک فولکس‌واگن (همکاری مشترک سایک موتور و گروه فولکس‌واگن)، اعلام کرد که در شاسی‌بلند جدید Teramont Pro  از مدل‌های Ernie  (ایدو) و دیپ‌سیک استفاده کرده است.

در حالی که شرکت‌های چینی در نمایشگاه حضوری پررنگ داشتند، تسلا که به دنبال اخذ مجوز دولتی برای استفاده از سیستم رانندگی خودکار FSD در چین است، در این رویداد غایب بود. پیشرفت سریع مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ، قابلیت اجرای دستورات پیچیده را به کابین‌های هوشمند افزوده است.

هوآوی، از راه‌اندازی سیستم کابین هوشمندHarmonySpace 5  با معماری ترکیبی متکی بر مدل‌های دیپ‌سیک و Pangu خبر داد که تجربه موسیقی و سرگرمی درون خودرو را بهبود می‌بخشد. شرکت iFlytek  نیز پلتفرم هوش مصنوعی خودرو خود را معرفی کرد که از مدل‌های متن‌باز پشتیبانی می‌کند و به خودروسازان اجازه می‌دهد تا سامانه‌های کابین را طبق نیاز خود شخصی‌سازی کنند.

این تحولات نشان می‌دهد در حالی که تسلا هنوز پشت درهای بسته مقرراتی چین مانده، شرکت‌های چینی با قدرت در حال پیشبرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو هستند و حتی برندهای خارجی نیز به آن‌ها روی آورده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10200

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.