به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، مدیر اجرایی Botinkit، یک شرکت رباتیک آشپزخانه گفت: در حالی که تحولات اتوماسیون و هوش مصنوعی در کارخانهها و انبارها جریان دارد، اما هنوز تاثیر معناداری در مورد آشپزی ایجاد نکرده است. آشپزخانه بزرگترین صنعت در جهان است، زیرا همه در همه جا نیاز به خوردن دارند. با این حال، امروزه هنوز هم یک صنعت بسیار سنتی است.
وی که به مدت ۸ سال رستورانی را اداره میکرد اما پیدا کردن یک سرآشپز خوب و حفظ کیفیت غذا برایش سخت بود، معتقد است رباتها به اطمینان از ثبات کیفیت غذاها در رستورانها کمک میکنند.
راه حل این استارت آپ، Omni است، رباتی که می تواند غذا را هم بزند، چاشنی اضافه کند و به تنهایی با مداخله دستی محدود تمیز شود. یک اپراتور، به جای یک سرآشپز با تجربه، میتواند به سادگی یک دستور غذا را انتخاب کند و مراحل نشان داده شده در صفحه لمسی را برای تکمیل غذا دنبال کند. همچنین این امکان وجود دارد که چندین ربات به طور همزمان کار کنند.
این شرکت از هوش مصنوعی برای دستیابی به دما و چاشنی مناسب در طول فرآیند پخت و پز استفاده میکند و همچنین در حال بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای تولید دستور العملهایی است که مطابق با تغییر سلیقه رستورانها و مشتریان باشد.
استقرار رباتهای آشپزی میتواند به رستورانها کمک کند تا هزینههای نیروی کار را تا ۳۰ درصد و همچنین ضایعات غذا را تا ۱۰ درصد کاهش دهند.
علاوه بر این، آشپزخانههای دیجیتالی و خودکار برای رستورانهایی که به دنبال گسترش در مقیاس جهانی هستند، ارزشمند هستند، زیرا کیفیت غذا را حفظ میکنند.
با این حال، راه حل کاملاً خودکار چیزی نیست که Botinkit دنبال آن است. تمرکز آن بر همکاری انسان و ماشین است. پخت و پز یک فرآیند جدا نیست و ذاتاً به تماس و حضور انسانی نیاز دارد.
اتوماسیون در صنایع غذایی با رباتهایی که وعدههای غذایی را تحویل میدهند و بازوهای رباتیک و انسان نماهایی که در آشپزخانهها آشپزی میکنند در حال افزایش است.
در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، تنظیمکننده بازار در پکن اولین مجوز خدمات غذایی برای انساننماها را برای استارتآپ محلی EncoSmart صادر کرد که این سرویس را در آشپزخانهها به کار میبرد.
در سطح جهانی، Botinkit با شرکتهایی مانند Miso Robotics مستقر در ایالات متحده رقابت میکند که از بازوهای رباتیک برای برگرداندن همبرگر، سرخ کردن چیپس، تهیه سالاد و غیره استفاده کردهاند.
به گفته Botinkit، این شرکت در حال حاضر در ۱۹ کشور فعالیت میکند که آسیا بزرگترین بازار آن است. این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۴ در اروپا و ایالات متحده راه اندازی شد و قصد گسترش فعالیت در بازراهای بینالمللی را دارد.
در حالی که بازار داخلی چین درک بهتری از آشپزخانههای دیجیتال دارد، بازارهای خارج از کشور با کمبود شدید نیروی کار مواجه هستند که میتواند با اتوماسیون برطرف شود.
در یک دهه آینده صنعت رستورانداری به سمت آشپزخانههای دیجیتالی تغییر خواهد کرد که در آن رباتها و سیستمهای هوشمند نقش پیشرو ایفا میکنند، در حالی که انسانها در مرحله نهایی بر روی دستور غذا و افزودن نکات شخصی به غذا تمرکز خواهند کرد.
منبع: scmp