• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

ادغام شرکت‌ها و افزایش رقابت در صنعت پانل‌های خورشیدی چین

  • کد خبر : 7209
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
ادغام شرکت‌ها و افزایش رقابت در صنعت پانل‌های خورشیدی چین
رهبران صنعت مولتی‌میلیارد دلاری سلول‌های خورشیدی چین برای کنترل ظرفیت خواستار ادغام، تملیک و محدودیت‌های بیشتر رقبای داخلی شده‌اند، چرا که کشورهای غربی به‌ بهانه مازاد ظرفیت صنعتی در برابر صادرات چین مقاومت می‌کنند.

به گزاش ساوت چاینا مورنینگ پست، انجمن نیمه‌رسمی صنعت فوتوولتائیک چین در کانال وی‌چت (WeChat) خود اعلام کرد که این پیشنهادها در جلسه‌ای که این انجمن در پی کاهش قیمت‌ها و «فشارهای عملیاتی» در زنجیره تأمین چین برگزار کرده بود مطرح شده‌اند.

بر اساس بیانیه این انجمن، شرکت‌کنندگان در این جلسه، که مقامات دولتی محلی را شامل می‌شدند، در عین تشویق به ادغام شرکت‌های خورشیدی خواستار «پایان‌دادن به دور باطل رقابت» شدند تا شرکت‌ها راهی برای خروج آسان از بازار و برداشتن گام‌هایی برای حفاظت از دارایی‌های معنوی خود پیدا کنند.

بنا بر این بیانه، ۵۰۴ عضو انجمن همچنین تلاش می‌کنند مدل‌های شاخص قیمت ایجاد کنند و با استفاده از روش‌هایی چون قراردادهای آتی، «مکانیزم‌های قیمت‌گذاری معقول‌تری را در داخل و خارج چین» بررسی نمایند.

سه حوزه‌ پانل‌های خورشیدی، خودروهای برقی، و باتری‌های لیتیوم-یون «سه حوزه نوین» چین شناخته می‌شوند، چرا که نمایانگر فاصله گرفتن این کشور از سه حوزه صادراتی قدیمی پوشاک، مبلمان، و لوازم خانگی هستند.

اتحادیه اروپا پیش از این خودروهای برقی چین را زیر ذره‌بین قوانین ضدیارانه برده است و ایالات متحده نیز طرحی برای وضع تعرفه‌های بالا بر محصولات ساخت چین در دست اقدام دارد. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده در روز ۲ خرداد (۲۲ می) پیشنهاد کرد افزایش‌های تصویب‌شده برای امسال از تاریخ ۱۱ مرداد (۱ آگوست) اجرایی شوند و افزایش‌های تصویب‌شده برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ از تاریخ ۱۱/۱۲ دی (۱ ژانویه) سال‌های مربوطه به اجرا گذاشته شوند.

تعرفه‌های پیشنهادی ایالات متحده بر کالاهای چینی

آیتم تعرفه کنونی (٪) برنامه زمانی
قطعات باتری ۷.۵ ۲۵٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
خودروهای برقی ۲۵ ۱۰۰٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
ماسک صورت ۰ – ۷.۵ ۲۵٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
باتری‌های EV لیتیوم-یون ۷.۵ ۲۵٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
باتری لیتیوم-یونی خودروهای غیربرقی ۷.۵ ۲۵٪ از ۱۱ دی ۱۴۰۴
دستکش‌های پزشکی ۷.۵ ۲۵٪ از ۱۱ دی ۱۴۰۴
گرافیت طبیعی ۰ ۲۵٪ از ۱۱ دی ۱۴۰۴
مواد معدنی حیاتی دیگر ۰ ۲۵٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
آهنرباهای دائمی ۰ ۲۵٪ از ۱۱ دی ۱۴۰۴
نیمه‌رساناها ۲۵ ۲۵٪ از ۱۲ دی ۱۴۰۳
جرثقیل‌های ساحلی ۰ ۲۵٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
سلول‌های خورشیدی ۲۵ ۵۰٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
محصولات فولادی و آلومینیومی ۰ – ۷.۵ ۲۵٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
سرنگ و سوزن ۰ ۵۰٪ از ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

 

وزارت صنعت چین رایزنی در خصوص چگونگی تنظیم بهتر ظرفیت باتری لیتیوم-یونی این کشور را آغاز کرده است.

چین مدعی است در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۱۷ گیگاوات به ظرفیت فوتوولتائیک (PV) خود اضافه کرده است که تقریباً معادل ۲.۵ برابر سال ۲۰۲۲ و بیش از نیمی از ظرفیت PV جدید جهان است.

آلبرتو وتورتی (Alberto Vettoretti)، مدیر عامل شرکت مشاور مدیریت کسب و کار دژان شیرا و شرکاء (Dezan Shira & Associates) می‌گوید: «ادغام و تملیک در صنعت فوتوولتائیک می‌تواند در کاهش مشکلات مربوط به ظرفیت مازاد و ایجاد فرصت‌های جدید برای تحکیم و توسعه صنعت تأثیر داشته باشد. صرفه‌جویی در مقیاس باعث کاهش قیمت به سطح معقول‌تر بدون ایجاد جنگ قیمت برای ارزان‌ترین پیشنهاد خواهد شد. رقابت با قیمت پایین می‌تواند سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در پژوهش و نوآوری را محدود کرده و بر رقابت‌پذیری درازمدت صنعت اثر بگذارد.»

شرکت رتبه‌بندی فیچ بوهوا (Fitch Bohua) تخمین می‌زند که سلول‌های باتری، ویفرها، قطعات، و ماژول‌های خورشیدی ساخت شرکت‌های چینی ۷۵ تا ۹۵ درصد (بسته به نوع خاص محصول) از کل تولید جهان را تشکیل می‌دهند.

مشکلات مربوط به مازاد ظرفیت در برخی از صنایع در ماه دسامبر از سوی رهبران ارشد چین مطرح شده بود، اما در هفته‌های اخیر، مقامات این کشور، غربی‌ها را به «بزرگنمایی» مساله ظرفیت متهم می‌کنند. رهبران غربی هم می‌گویند که خطر اشباع بازارهای آنها توسط محصولات صادراتی کم‌قیمت چینی با مازاد ظرفیت وجود دارد.

مقامات اتحادیه اروپا از دو شرکت چینی بابت اتهام دریافت یارانه‌های خارجی برای پروژه‌های خورشیدی در رومانی تحقیق و تفحص انجام دادند، که هر دو شرکت چینی از این پروژه کنار رفتند.

دولت ایالات متحده در ماه جاری اعلام کرد که امسال بر سلول‌های خورشیدی چینی تعرفه‌هایی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد وضع خواهد کرد.

پیشنهادهای انجمن خورشیدی در پی ارائه پیش‌نویس دستورالعمل تنظیم ظرفیت باتری‌های لیتیوم-یونیدر ماه جاری از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، از نگرانی‌های جدید پکن خبر می‌دهد. پیش‌نویس دستورالعمل باتری پروژه‌هایی را که تنها با هدف افزایش ظرفیت تولید انجام می‌شوند کاهش می‌دهد.

در میان تب تقاضای جهانی برای انرژی‌های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۲، ۸۰ درصد کل تجهیزات فوتوولتائیک جهان از چین صادر شد و بنا به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ و با دو برابر شدن ظرفیت تولیدات فوتوولتائیک در جهان، سهم چین به ۹۰ درصد برسد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7209

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.