در کنفرانسی در پکن که با حضور صدها نماینده تجاری از ۸۲ کشور و منطقه برگزار شد، مقامات چین بخشهای اصلی دهه دوم استراتژی کمربند و جاده را بیان کردند.
افزایش و رشد دیوانهوار اقتصاد دیجیتال، تولید هوشمند و اقتصاد سبز نشاندهنده آینده اقتصاد جهانی است. همکاری بین چین و کشورهای کمربند و جاده در این زمینهها نویدبخش فرصتهای فراوانی است.
چین شرکتها را از همه کشورها تشویق میکند تا بر دادههای بزرگ، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک و انرژیهای جدید تمرکز، ایدهها را مبادله و پروژهها و سرمایهگذاریها را هماهنگ کنند تا طرح کمربند و جاده در دهه آینده هوشمندتر، سبزتر و سالمتر شود و همه مردم از مزایای آن بهرهمند گردند.
این امر با تلاشهای پکن برای مقابله با چالشهای تشدید مهار فناوری به رهبری ایالات متحده در دسترسی چین به فناوری پیشرفته و اقدامات غرب برای تنوع بخشیدن به زنجیرههای تامین از چین همسو است.
شرکتهای دولتی چین در ساخت مجموعهای از توسعههای کمربند و جاده پیشگام خواهند بود و در عین حال پروژههای سریع، هوشمند، اقتصادی و عملی را ایجاد خواهند کرد.
پکن در حال بررسی ۱۰ سال طرح کمربند و جاده است که برای اولین بار توسط شی در سفر به قزاقستان و اندونزی برای پوشش جاده ابریشم باستانی و مسیرهای دریایی که آسیا، آفریقا و اروپا را به هم پیوند میدهد، ترسیم شد. چین اکنون میخواهد مسیر دهه آینده آن را مشخص کند.
ژئوپلیتیک متزلزل و شکننده و اقتصاد جهانی به معنای باد مخالف بیشتر برای ابتکار کمربند و جاده است. استفاده بیشتر بینالمللی از یوان در برخی از پروژهها، و اولویت دادن به حمایت مالی انعطافپذیر برای پروژههای صنعتی با بازدهی قابل قبول در این مسیر میتواند کمک رساند باشد.
مقامات چین انتظار دارند که تولیدکننده و صادر کنندگان کشورشان در حوزههایی نظیر زنجیرههای تامین انرژی خورشیدی، باتری، ماشینآلات ساختمانی و سازندگان شیشه خودرو پیشرو سهم بازار جهانی باشند. علاوه بر این، حمل و نقل آسان تر و نرخ حمل و نقل پایین تر، تجارت بین چین و کشورهای کمربند و جاده را تسهیل میکند. به همین دلیل طرح کمربند و جاده از سال ۲۰۲۳ به بعد برای شرکتهای چینی اهمیت فزایندهای خواهد داشت.
منبع: scmp