• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

آمریکا به دنبال تحریم شبکه تراشه‌های مخفی هوآوی

  • کد خبر : 6838
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
آمریکا به دنبال تحریم شبکه تراشه‌های مخفی هوآوی
دولت بایدن در حال بررسی لیست سیاه تعدادی از شرکت‌های نیمه هادی چینی مرتبط با شرکت فناوری هواوی است، این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که این غول مخابراتی در سال 2023 به یک پیشرفت مهم در فناوری دست یافت.

چنین اقدامی تشدید کمپین ایالات متحده برای محدود کردن جاه طلبی‌های هوش مصنوعی و نیمه هادی پکن را نشان می‌دهد. این امر باعث افزایش فشار بر شرکت قهرمان ملی چین می‌شود که علیرغم تحریم‌های موجود، پیشرفت‌هایی داشته است، از جمله تولید یک پردازنده گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۳ که بسیاری در واشنگتن فکر می‌کردند فراتر از توانایی‌های آن است.

بسیاری از نهادهای چینی که ممکن است تحت تأثیر این تصمیم ایالات متحده قرار گیرند، قبلاً از سوی انجمن صنایع نیمه‌رسانا مستقر در واشنگتن به‌عنوان تأسیسات ساخت تراشه که توسط هوآوی خریداری شده یا ساخته شده‌اند، معرفی گشته‌اند.

شرکت‌هایی که می‌توانند در لیست سیاه قرار گیرند شامل تراشه‌سازان Qingdao Si’En، SwaySure، و Shenzhen Pensun Technology Co یا PST هستند. مقامات آمریکایی همچنین در حال بررسی تحریم‌ها علیه شرکت فناوری‌های حافظه ChangXin، سازنده چیپ‌های حافظه پیشرو در چین هستند.

فراتر از شرکت‌هایی که تراشه تولید می‌کنند، مقامات ایالات متحده ممکن است شرکت فناوری پیشرفته Shenzhen Pengjin  و همچنین SiCarrier را نیز تحریم کنند. این نگرانی مطرح است این دو شرکت، که تجهیزات تولید نیمه هادی را تولید می‌کنند، به هوآوی در دستیابی به تجهیزات ممنوعه کمک می‌کنند.

دولت آمریکا به متحدان خود از جمله هلند، آلمان، کره جنوبی و ژاپن فشار می‌آورد تا محدودیت‌های دسترسی چین به فناوری نیمه هادی را تشدید کنند. هوآوی یکی از شرکت‌هایی است که در قلب این کمپین و همچنین تلاش‌های پکن برای کاهش اتکای خود به فناوری غربی قرار دارد.

مشخص نیست که وزارت بازرگانی ایالات متحده، که فهرست ممنوعیت‌های تجاری را مدیریت می‌کند، شواهد دیگری مبنی بر ارتباط این شرکت‌ها با هواوی دارد یا خیر. ایالات متحده این اختیار را دارد که مشاغلی را که در آینده در خطر آسیب رساندن به امنیت ملی آن هستند تحریم کند و لزوماً نیازی به اثبات فعالیت‌های مضر یا غیرقانونی گذشته ندارد.

هنوز قطعی نیست که مقامات آمریکا چه زمانی تصمیم نهایی را خواهند گرفت و این زمان بندی به وضعیت روابط بین واشنگتن و پکن بستگی دارد – که هر دو طرف در ماه‌های اخیر برای بهبود آن تلاش کرده‌اند. انتظار می‌رود جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، بار دیگر در سال ۲۰۲۴ به چین سفر کند و مقامات ارشد از تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور و شی جین پینگ، رهبر چین در بهار امسال سخن می‌گویند.

هوآوی در سال ۲۰۱۹ به لیست محدودیت‌های تجاری آمریکا اضافه شد، به این معنی که نمی‌تواند فناوری آمریکایی را خریداری کند مگر اینکه فروشندگان مجوز صادرات ویژه را از وزارت بازرگانی دریافت کنند. در حالی که این تحریم‌ها سال‌ها تجارت گوشی‌های هوشمند هوآوی را به زانو درآوردند، این شرکت در ماه آگوست ۲۰۲۳ از یک دستگاه میت ۶۰ مجهز به تراشه ۷ نانومتری ساخت چین رونمایی کرد.

این پردازنده توسط شرکت SMIC ساخته شده ولی با این حال هنوز به مقدار زیادی به فناوری خارجی وابسته است که شامل تجهیزات شرکت هلندی ASML  و تامین کنندگان آمریکایی می‌شود. استفاده از این ابزارها و تجهیزات که پیش از اعمال کنترل‌های صادراتی آمریکا و هلند خریداری شده، نشان می‌دهد که حتی با وجود تلاش پکن برای ایجاد یک زنجیره تامین نیمه‌رسانای داخلی کامل، چین هنوز نمی‌تواند به طور کامل قطعات خارجی را جایگزین کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6838

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.