• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
1

آمریکا اعمال محدودیت‌ دسترسی چین به تراشه‌های حافظه مصنوعی را بررسی می‌کند

  • کد خبر : 7568
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
آمریکا اعمال محدودیت‌ دسترسی چین به تراشه‌های حافظه مصنوعی را بررسی می‌کند
ایالات متحده در حال بررسی اعمال محدودیت‌های یکجانبه علیه دسترسی چین به تراشه‌های حافظه هوش مصنوعی و تجهیزات تولید این نیمه‌‌رسانا تا همین ماه آینده است؛ اقدامی که بیش از پیش رقابت در حوزه‌ فناوری را بین بزرگترین اقتصادهای جهان تشدید می‌کند.

به گفته افراد مطلع، این اقدام برای جلوگیری از تامین تراشه‌های به اصطلاح حافظه با پهنای باند بالا یا اچ‌بی‌ام برای شرکت‌های چینی از سوی شرکت‌های فناوری میکرون (آمریکا)، شرکت بزرگ اس‌کِی هاینیکس کره جنوبی و شرکت سامسونگ الکترونیکس سازنده تراشه‌های حافظه طراحی شده است. افراد مطلع از این موضوع البته تاکید کردند که هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است. این سه شرکت، بر بازار جهانی حافظه با پهنای باند بالا تسلط دارند.

طبق گزارش بلومبرگ، دولت بایدن در حال کار بر روی اعمال چندین محدودیت است از قبیل اعمال محدودیت بر فروش تجهیزات ساخت تراشه، تا این فناوری حیاتی را از دستان تولیدکنندگان چینی دور نگه دارد. این قانون، مجموعه جدیدی از محدودیت‌ها را در برابر تراشه‌های حافظه برای هوش مصنوعی قرار می‌دهد؛ عرصه‌ای که تازه‌ترین زمینه رقابت ایالات متحده و چین است.

اگر این اقدام اجرایی شود، حافظه با پهنای باند بالا شماره ۲ (HBM2) و تراشه‌های پیشرفته‌تر از جمله حافظه با پهنای باند بالا شماره ۳ (HBM3) و HBM3E که پیشرفته‌ترین تراشه‌های حافظه هوش مصنوعی که در حال حاضر تولید شده‌اند و همچنین ابزارهای مورد نیاز برای ساخت آن‌ها را دربر خواهد گرفت. برای اجرای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی مانند آنچه توسط شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی انویدیا (Nvidia ) و اِی‌اِم‌دی (Advanced Micro Devices) ارائه می‌شوند، به تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا (HBM)  نیاز است.

شرکت میکرون تا حد زیادی تحت تاثیر اعمال محدودیت‌ها قرار نخواهد گرفت چرا که این تراشه‌ساز مستقر در شهر بویزی ایالت آیداهو از فروش محصولات حافظه با پهنای باند بالای خود به چین پرهیز کرده است پس از آنکه پکن در سال ۲۰۲۳ تراشه‌های حافظه این شرکت را از زیرساخت‌های حیاتی خود ممنوع کرد. افراد مطلع به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا درباره اطلاعات حساس دولتی صحبت کنند.

آنها گفتند که مشخص نیست ایالات متحده از چه اختیاری برای محدود کردن شرکت‌های کره جنوبی استفاده خواهد کرد. یک احتمال، قانون محصولات مستقیم خارجی یا FDPR است که به واشنگتن اجازه می‌دهد تا کنترل‌هایی را بر محصولات تولید شده خارجی که حتی از کوچک‌ترین میزان فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند، اعمال کند. هر ۲ شرکت اس‌کی هاینیکس و سامسونگ به نرم افزار و تجهیزات طراحی تراشه ایالات متحده از شرکت‌هایی مانند کیدنس دیزاین سیستمز (Cadence Design Systems)  و اپلاید متریال Applied Materials)) وابسته هستند.

وزارت بازرگانی از طریق یک سخنگوی در بیانیه‌ای گفت که «به‌طور مستمر در حال ارزیابی محیط تهدید در حال تحول و به‌روزرسانی کنترل‌های صادراتی خود است چرا که این کار برای محافظت از امنیت ملی ایالات متحده و حفاظت از زیست‌بوم فناوری ما ضروری است. ما به همکاری نزدیک با متحدانمان که ارزش‌های مشترکی با ما دارند، همچنان متعهد هستیم.»

نمایندگان شرکت‌های میکرون، سامسونگ و اس‌کی هاینیکس از انجام هرگونه اظهارنظر خودداری کردند.

چین گفت که با تلاش‌های آمریکا برای سرکوب صنعت نیمه‌رسانای چین قاطعانه مخالف است و واشنگتن را به نقض قوانین تجارت بین‌المللی متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال بلومبرگ گفت که «اقدامات ایالات متحده، پیشرفت فناوری چین را متوقف نخواهد کرد و تنها شرکت‌های چینی را تشویق می‌کند تا به خودشان اتکا کنند».

محدودیت‌های جدید احتمالا تا اواخر ماه آگوست به عنوان بخشی از یک بسته گسترده‌تر که شامل تحریم‌ها علیه بیش از ۱۲۰ شرکت چینی و محدودیت‌های جدید بر روی انواع تجهیزات تراشه‌ها است، با ایجاد محدودیت‌هایی برای متحدان کلیدی از جمله ژاپن، هلند و کره جنوبی رونمایی شود. این بدان معنا است که اقدامات در حوزه تجهیزات، در وهله اول شرکت‌های ایالات متحده را هدف قرار خواهد داد.

دولت رئیس‌جمهور جو بایدن قبلاً از سئول خواسته است تا صادرات فناوری تراشه به چین را با تمرکز بر تجهیزات تولید مهار کند و اقدامات کنترلی مشابه آنچه که ایالات متحده قبلاً انجام داده است را در پیش بگیرد.

همانطور که قبلا بلومبرگ گزارش داده بود، ایالات متحده به طور جداگانه به ژاپن و هلند که زادگاه دو شرکت از مهم‌ترین شرکت‌های تجهیزات نیمه‌رسانا است فشار می‌آورد تا این شرکت‌ها سرویس‌دهی به تجهیزات محدودی که پیش از این در چین مستقر بوده‌اند را متوقف کنند.

در حالی که اقدامات جدید، فروش مستقیم تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا به شرکت‌های چینی را محدود می‌کند، مشخص نیست که آیا تراشه‌های حافظه پیشرفته همراه با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی اجازه فروش در این کشور آسیایی را دارند یا خیر. بلومبرگ گزارش داده است که هم اکنون سامسونگ در حال ارائه حافظه با پهنای باند بالا شماره ۳ (HBM3) برای تراشه‌های اچ‌بی شرکت انویدیا است که شتاب‌دهنده با قدرت پایین‌تر هستند و اجازه ارسال به شرکت‌های چینی به آن داده شده است.

ایالات متحده به عنوان بخشی از محدودیت‌های جامع مرتبط با حافظه با پهنای باند بالا در بسته کنترل صادرات، قصد دارد آستانه و حد مورد نظر خود را برای آنچه که به عنوان حافظه پیشرفته با دسترسی تصادفی پویا یا DRAM واجد شرایط است، کاهش دهد. هر یک تراشه حافظه با پهنای باند بالا، دارای چندین حافظه پیشرفته با دسترسی تصادفی پویا است.

به گفته برخی از افراد، هدف محدودیت‌های جدید در تجهیزات مرتبط با حافظه با پهنای باند بالا و حافظه پیشرفته با دسترسی تصادفی پویا  (HBM و DRAM) این است که مانع شرکت “فناوری‌های حافظه شانگشین” سازنده تراشه‌‌های حافظه چین برای پیشرفت در این فناوری شود.

شرکت فناوری‌های حافظه شانگشین هم اکنون قادر به ساخت حافظه با پهنای باند شماره ۲ (HBM2) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.

دولت بایدن همچنین قصد دارند فهرستی از اجزای حیاتی که چین برای ادامه تولید نیمه‌رساناها به آنها نیاز دارد، تهیه کند. آن‌ها همچنین به چیزی که به آن قانون حداقلی صفر گفته می‌شود، توجه دارند؛ استانداردی حتی سخت‌گیرانه‌تر برای قانون محصولات مستقیم خارجی که بر اساس آن هر محصولی که دارای فناوری ایالات متحده باشد مشمول محدودیت‌های بالقوه خواهد بود. گروه بزرگی از متحدان ایالات متحده از جمله ژاپن و هلند از این اقدام مستثنی خواهند شد.

شرکت فناوری هوآوی اکنون تراشه‌های هوش مصنوعی اسند (Ascend) خود را به عنوان جایگزینی برای محصولات انویدیا و اِی‌ام‌دی ارائه می‌کند، درست زمانی که پکن در پاسخ به محدودیت‌های شدیدتر ایالات متحده به دنبال تقویت خودکفایی در فناوری‌های حیاتی است.

با این حال، مشخص نیست چه کسی حافظه با پهنای باند بالا همراه با تراشه‌های اسند هوآوی را تامین می‌کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7568

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.