• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا در بخش تجهیزات پزشکی چین

  • کد خبر : 7238
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا در بخش تجهیزات پزشکی چین
کمیسیون اروپا تحقیقاتی را درباره دسترسی شرکت‌های اروپایی به بازارهای بخش تجهیزات پزشکی چین آغاز خواهد کرد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این تحقیقات اولین مورد ابزار تدارکات بین‌المللی اتحادیه اروپا یا IPI است که یک سلاح اقتصادی جدید محسوب می‌شود.

این تحقیقات به گروه تحقیقاتی که بروکسل در هفته‌های اخیر به راه انداخته، افزوده خواهد شد که با افزایش ناامیدی علیه سیاست‌های اقتصادی پکن و عدم تمایل این کشور به تغییر مسیر خود آغاز شده است.

سازوکار IPI در ژوئن ۲۰۲۲ تصویب شد اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف آن بازارهای تدارکاتی پرسود است که به روی شرکت‌های اتحادیه اروپا بسته است. در این اقدام شرکت‌های کشورهایی که بازارهای مناقصه آنها به روی شرکت‌های اروپایی بسته است، جریمه خواهند شد.

موضوع تجهیزات پزشکی توسط مقامات اتحادیه اروپا با همتایان خود در پکن به طور مکرر مطرح شده است. آنها به دسترسی نسبتاً رایگان شرکت‌های چینی به مناقصه‌های عمومی در بازار اروپا، در مقابل محدودیت‌هایی که رقبای اروپایی در چین با آن مواجه هستند، اشاره می‌کنند.

روسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ و نخست وزیر لی کیانگ در اواخر سال گذشته با یکدیگر ملاقات کردند. پس از این گفتگوها، طرفین توافق کردند که در مورد دسترسی به بازار بزرگ تجهیزات پزشکی چین به گفتگو ادامه دهند، اما طرف اروپایی از عدم پیشرفت در این زمینه ناامید شده است.

برخی مقامات اروپایی نسبت به عدم دسترسی به بازار برای شرکت‌های اروپایی در چین انتقاد کردند.

تحقیقات تحت IPI می‌تواند در پی شکایات کشورهای عضو یا به ابتکار خود کمیسیون آغاز شود. این تحقیقات شامل مشورت با دولت چین خواهد بود و باید ظرف ۹ ماه از زمان شروع به پایان برسد.

اگر در طول تحقیقات مشخص شود که موانعی برای شرکت‌های اتحادیه اروپا وجود دارد، شرکت‌های چینی می‌توانند درخواست‌هایشان را برای مناقصه در بازار کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است با حذف از مناقصه در اتحادیه اروپا مواجه شوند.

کمیسیون اروپا برای اولین بار IPI را در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد کرد، اما قبل از تبدیل شدن به قانون، یک دهه مذاکرات دشوار بین کشورهای عضو و اعضای پارلمان اروپا در این باره صورت گرفته بود.

این اقدام بدون شک تنش بیشتری را به روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا که از قبل ضعیف شده، خواهد افزود.  در ماه‌های گذشته، اتحادیه اروپا تحقیقات زیادی را علیه شرکت‌های چینی آغاز کرد. چین به شدت نگران اقدامات تبعیض آمیز اتحادیه اروپا است.

بروکسل در حال بررسی یارانه‌ها در بخش خودروهای برقی چین با هدف اعمال تعرفه‌های موقت بر واردات این خودروها است. سه تحقیق تحت مقررات یارانه‌های خارجی بر کمک‌های دولتی که به شرکت‌های چینی در بخش‌های راه آهن، انرژی خورشیدی و توربین‌های بادی داده می‌شود، تمرکز دارند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7238

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.