• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
1

آغاز به کار شرکت ملی هسته‌ای چین بر روی بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی فراساحلی

  • کد خبر : 7153
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
آغاز به کار شرکت ملی هسته‌ای چین بر روی بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی فراساحلی
شرکت ملی هسته‌ای چین (China National Nuclear Power - CNNP)، به‌عنوان شرکتی دولتی، ساخت بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی فراساحلی این کشور را در چهارچوب تلاش‌ها در جهت تقویت تأمین انرژی کم‌کربن و کربن‌زدایی اقتصاد آغاز کرده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این پروژه پایلوت ۲ گیگاواتی در پهنه‌های گلی نزدیک به نیروگاه هسته‌ای این شرکت در تیانوان در شرق استان جیانگسو در حال اجراست.

این شرکت در گزارشی به بورس شانگهای اعلام کرد که این پروژه «پس از تکمیل، با نیروگاه هسته‌ای ادغام شده و یک پایگاه تولید انرژی پاک بزرگ‌مقیاس ۱۰ گیگاواتی تشکیل خواهد داد» و اضافه نمود این مزرعه خورشیدی در طول عمر ۲۵ ساله خود ۲.۲۳ میلیارد گیگاوات‌ساعت برق تولید خواهد کرد.

مزرعه خورشیدی مذکور دارای تأسیسات ذخیره انرژی ۰.۴ گیگاواتی خواهد بود. این پروژه در مجموع هزینه‌ای بالغ بر ۹.۸۸ میلیارد یوان (۱.۴ میلیارد دلار آمریکا) دربر خواهد داشت. پانل‌های خورشیدی این مزرعه فضایی به مساحت ۱۸.۸ کیلومتر مربع را اشغال خواهند کرد که اندکی بیش از مساحت منطقه تسونگ کوان او (Tseung Kwan O) هنگ‌کنگ می‌باشد.

شرکت CNNP، واحدی از شرکت دولتی نوکلیر نشنال چین (China National Nuclear Corporation)، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان و اداره‌کنندگان نیروگاه‌های هسته‌ای در چین، ۹۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد.

CNNP تا سال گذشته، اداره ۲۵ واحد تولید برق هسته‌ای را با ظرفیت تولید کل ۲۳.۸ گیگاوات برعهده داشته است، در حالی که ۱۵ واحد دیگر را با ظرفیت تولید کل ۱۷.۶ گیگاوات در دست ساخت دارد.

این شرکت همچنین از ظرفیت تولید ۱۸.۵ گیگاواتی انرژی پاک برخوردار است که عمده آن مزارع بادی و خورشیدی هستند. تنها در سال گذشته، این شرکت از طریق چنین پروژه‌هایی ۶ گیگاوات به ظرفیت خود اضافه کرده است.

از لحاظ حجم تولید، در سال ۲۰۲۳، برق هسته‌ای ۸۹ درصد از تولیدات این شرکت را تشکیل داده و باقی از منابع دیگر تأمین شده است. در سال گذشته، سود خالص CNNP بالغ بر ۱۰.۶ میلیارد یوان بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایشی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به‌گفته‌ انجمن برق چین، از مجموع برق تولیدی این کشور در سال گذشته، ۴.۸ درصد سهم برق هسته‌ای، ۸.۸ درصد برق بادی، ۴.۹ درصد سهم برق خورشیدی، و ۵۸.۴ درصد باقی‌مانده محصول نیروگاه‌های زغال‌سنگی بوده است.

انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. سیستم‌های انرژی ترکیبی هسته‌ای-تجدیدپذیر می‌توانند مزایای هر یک از این دو فناوری را در درون یک منبع انرژی واحد پایدار و قابل اتکا جمع کنند.

تولید ثابت در نیروگاه‌های هسته‌ای، که به‌طور معمول با ۹۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، می‌تواند خروجی متناوب مزارع خورشیدی را که به‌طور متوسط از ۲۹ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند، جبران کند.

در این میان، متوسط هزینه تولید انرژی مزارع خورشیدی در کل چرخه عمرشان ۳۳.۸۰ دلار آمریکا بر مگاوات‌ساعت است که بسیار پایین‌تر از هزینه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای پیش‌رفته با ۸۱.۷۰ دلار آمریکاست.

تحلیل‌گران معتقدند که با توسعه مشترک این دو نوع انرژی پاک و شاید تولید برق ترکیبی برای گرمایش و سرمایش مناطق، نمک‌زدایی آب دریا، و تولید هیدروژن سبز، صاحبان پروژه‌ها می‌توانند هم به امنیت انرژی و هم رقابت‌پذیری هزینه‌ای دست پیدا کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7153

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.