• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
8

چین و چالش مازاد ظرفیت تولید در بازار انرژی

  • کد خبر : 6812
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۱
چین و چالش مازاد ظرفیت تولید در بازار انرژی
صادرات 1 تریلیون یوان (139 میلیارد دلار) خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیومی و سلول‌های خورشیدی چین می‌تواند با دور جدیدی از چالش‌ها در سال جاری روبرو شود، زیرا سیاست‌گذاران غربی نسبت به ظرفیت مازاد بر بازارهایشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران، اقدامات قانونی و افزایش تعرفه‌ها توسط ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا علیه عرضه بیش از حد محصولات ارزان‌قیمت می‌تواند مانعی برای بخش مهمی از دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد، مگر اینکه چین از غرب دور شود و همچنین تقاضای داخلی را افزایش دهد.

سؤال کلیدی این است که چگونه این صنایع با مشکلات مبارزه می‌کنند، مشکلاتی که نه‌تنها به یافتن فرصت‌های تجاری جدید، بلکه به ایجاد تعادل در برابر خطرات ژئوپلیتیکی و سیاست تجاری نیز مربوط می‌شود.

کمیسیون اروپا تحقیقات ضد یارانه‌ای را در مورد خودروهای برقی چینی و یک سازنده قطار آغاز کرده است، وزارت بازرگانی ایالات‌متحده برای ایجاد محدودیت بر کالاهای ساخت چین، عوارض وارداتی را برای سازندگان پنل‌های خورشیدی که محصولات را در جنوب شرقی آسیا تکمیل می‌کنند، تعیین کرده است. دولت ایالات‌متحده در حال حاضر مواد باتری خودروهای برقی چین را به عنوان یک نهاد نگران‌کننده خارجی ممنوع کرده است. جنگ اوکراین نیز عاملی است که بر روابط چین با بازارهای غربی تأثیر می‌گذارد، به طوری که دولت بریتانیا بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعلام کرد که شامل سه شرکت الکترونیکی چینی می‌شود.

تولیدکنندگان چینی می‌توانند در سال ۲۰۲۵، ۴۸۰۰ گیگاوات ساعت باتری بسازند که چهار برابر تقاضای سازندگان خودروهای الکتریکی است. ظرفیت عرضه سالانه پنل‌های خورشیدی در سال گذشته به ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ گیگاوات رسید که بسیار بیشتر از تقاضای جهانی پیش‌بینی‌شده برای حدود ۳۰۰ گیگاوات است.

دولت‌های محلی در چین برای شرکت‌های خودروهای الکتریکی، سرمایه‌های مخاطره‌آمیز و معافیت‌های مالیاتی زمین ارائه می‌کنند. پکن دریافته که تقاضای داخلی ناکافی یک چالش اقتصادی کلیدی است. با این حال، گسترش تقاضای داخلی یک اقدام دشوار است که به زمان، تلاش و شاید مهم‌تر از همه اصلاحات داخلی نیاز دارد.

رهبران ارشد چین در کنفرانس سالانه کار اقتصادی مرکزی در ماه دسامبر ۲۰۲۳، مازاد ظرفیت در برخی صنایع را یک چالش بزرگ برای سال ۲۰۲۴ خواندند. چین می‌تواند با راه‌اندازی کارخانه‌هایی در ایالات‌متحده یا اروپا یا در آسیای جنوب شرقی، ظرفیت مازاد را کاهش دهد و از نگرانی کشورهای غربی بکاهد.

تولیدکنندگان همچنین می‌توانند سخت‌افزار خود را به هند یا سایر نقاط جهان که با ایالات‌متحده یا اروپا همسو نیستند، بفروشند و بازارهای غیر غربی می‌تواند به جبران کاهش تقاضا کمک کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6812

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.