بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی صنعت پرداخت The Nilson Report، در سال ۲۰۲۲، UnionPay چین از ویزا پیشی گرفت و به محبوبترین ارائه دهنده کارتهای اعتباری در جهان تبدیل شد. UnionPay که یک شرکت خدمات مالی دولتی مستقر در شانگهای است، موفق شد کمی بیش از ۴۰ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد، در حالی که ویزا ۳۸٫۷۸ درصد و Mastercard هم ۲۱ درصد از سهم جهانی بازار را به خود اختصاص دادند.
این یک شاهکار قابل توجه برای شرکتی است که بیش از یک دهه پیش، سهم ناچیزی از بازار جهانی را در اختیار داشت. در همین حال، بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، سهم ویزا از تراکنشهای کارت اعتباری از چهار تراکنش از هر پنج تراکنش، به کمتر از دو مورد از هر پنج تراکنش کاهش یافت.
در سال ۲۰۲۲، ۶۲۴٫۸۶ میلیارد تراکنش با استفاده از کارتهای اعتباری، نقدی و پیشپرداخت مختلف از سوی Visa، UnionPay، Mastercard، American Express و سایر ارائهدهندگان اصلی کارت بانکی انجام شد که کارتهای اعتباری ۶۳٫۸ درصد از این تعداد را تشکیل میدهند.
کارتهای UnionPay در حال حاضر در ۱۸۱ کشور و منطقه در سراسر جهان پذیرفته میشود و این شرکت در ۷۹ کشور از این کشورها کارت صادر میکند. این شرکت اغلب با مشارکت مؤسسات محلی یا منطقهای به این مهم دست مییابد. شرکتهای فعال در این حوزه در سالهای اخیر بر کشورهایی با زیرساختهای پرداخت توسعه نیافته مانند میانمار، اندونزی، قزاقستان و جمهوری دموکراتیک کنگو متمرکز شدهاند.
اما ظهورUnionPay به عنوان یکی از بزرگترین گروههای کارت بانکی در جهان بیشتر به توانایی آن در ایجاد انحصار در داخل چین وابسته بود، چون در سال ۲۰۱۷، تنها ۰٫۵ درصد از بازار جهانی خارج از چین را به خود اختصاص داده بود. در حالی که UnionPay در سالهای اخیر به وضوح راه درازی را پیموده است، تا کنون تنها بر اساس همین معیار تراکنشهای کارت اعتباری است که این شرکت در سطح جهانی پیشروی محدودی را به دست آورده است. همانطور که گزارش نیلسون نشان میدهد، ویزا هنوز با ۳۸٫۷ درصد از سهم بازار در رتبه اول تراکنشهای نقدی و کارت اعتباری قرار دارد و UnionPay همچنان با ۳۴ درصد در پی آن است.
با این وجود این یک رقابت نفسگیر است، به طوری که مسترکارت که سومین غول در این عرصه است معاملات کل آن به زیر یک چهارم کاهش یافته است و شرکتهای کوچکتر مابقی را تشکیل میدهند.UnionPay نیز قرار است در سالهای آینده به گسترش سریع خود در خارج از چین ادامه دهد، و این در شرایطی است که رقبای اصلی آمریکایی آن همچنان برای ورود به بازار داخلی چین تلاش میکنند.
در همین حال، بسیاری از کاربران چینی اصلاً از کارتهای اعتباری استفاده نمیکنند و سیستمهای پرداخت موبایلی ارائه شده توسط غولهای اینترنتی علیبابا و تنست را ترجیح میدهند.
منبع: thechinaproject