به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس سندی که توسط کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات (NDRC) منتشر شده، شبکه توسعهیافته جدید بیش از ۳۰۰ میلیون کیلووات ظرفیت شارژ عمومی فراهم خواهد کرد که پاسخگوی نیاز بیش از ۸۰ میلیون خودروی برقی خواهد بود.
این برنامه اقدام ملی همچنین نصب ۱.۶ میلیون شارژر سریع جریان مستقیم (DC) در مناطق شهری تا سال ۲۰۲۷ را هدفگذاری کرده است که از این میان ۱۰۰ هزار دستگاه از نوع پرقدرت (High-Power) خواهند بود.
برای افزایش کارایی و قابلیت اطمینان شبکه، این برنامه شامل بهروزرسانی یا جایگزینی تجهیزات قدیمیتر از هشت سال و همچنین شارژرهای کمتر از ۸۰۰ ولت نیز میشود.
کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات در بیانیهای جداگانه تأکید کرد: «زیرساخت شارژ چین همچنان با مشکلاتی مانند توزیع نامتوازن شبکههای عمومی، طراحی و کارکرد غیربهینه تجهیزات، کمبود خدمات شارژ در مناطق مسکونی، ضعف پشتیبانی برقرسانی و ناکارآمدی در بهرهبرداری و مدیریت روبهروست.»
این نهاد عالی برنامهریزی اقتصادی افزود که این ابتکار بخشی از طرح پکن برای تقویت مصرف داخلی از طریق تحریک تقاضا در بخش خودرو است؛ طرحی که در ماه مارس معرفی شد.
خودروهای برقی به عنوان یکی از محصولات شاخص صنعتی چین، بهسرعت در داخل کشور رواج یافتهاند و در عین حال به رشد صادرات نیز کمک کردهاند. بر اساس دادههای انجمن فروشندگان خودروی چین (CADA)، تا ماه سپتامبر خودروهای نوانرژی (اعم از تمامبرقی و هیبریدی) ۵۷.۸ درصد از فروش خردهفروشی خودروهای سواری داخلی را تشکیل دادهاند.
با وجود رشد سریع شبکه شارژ – که تا پایان اوت به ۱۷.۳۵ میلیون واحد رسیده و نسبت به سال گذشته ۵۳.۵ درصد افزایش یافته – همچنان شکافهای قابلتوجهی در زیرساختها وجود دارد. کمبود ایستگاه شارژ در مناطق بینراهی، گردشگری و روستایی همچنان ادامه دارد و این مسئله موجب افزایش «اضطراب بُرد» در میان دارندگان خودروهای برقی شده است.
برای پر کردن این شکافها، کمیسیون وعده داده است تا پایان سال ۲۰۲۷ حدود ۴۰ هزار شارژر فوقسریع (Ultra-fast) با ظرفیت بالای ۶۰ کیلووات در مناطق خدماتی بزرگراهها در سراسر کشور احداث یا ارتقا دهد. تمامی این مناطق – به جز نواحی مرتفع یا بسیار سرد – به ایستگاه شارژ مجهز خواهند شد.
همچنین قرار است در ۱۴ هزار شهرک فاقد ایستگاه عمومی، شارژرهای جریان مستقیم (DC) نصب شود تا پوشش کامل در مناطق روستایی تحقق یابد.
در بخش مسکونی، برنامه شامل پروژههای پایلوت در ۱۰۰۰ مجموعه مسکونی خواهد بود تا برنامهریزی، ساخت و نگهداری زیرساختهای شارژ خصوصی بهصورت یکپارچه و منسجم انجام گیرد.
این طرح همچنین بر گسترش آزمایشهای بزرگمقیاس فناوری «خودرو به شبکه» (V2G) تأکید دارد. بیش از ۵۰۰۰ دستگاه شارژ و تخلیه دوطرفه نصب خواهد شد که قادرند بیش از ۲۰ میلیون کیلوواتساعت برق را به شبکه بازگردانند.
کمیسیون توسعه و اصلاحات همچنین وعده داده است ارتقای شبکه توزیع برق، بهبود خدمات شارژ آنلاین از طریق اپلیکیشنها و وبسایتها و استانداردسازی مکانیزم قیمتگذاری را برای افزایش شفافیت و بهبود تجربه کاربری تسریع کند.
برای اجرای مؤثر طرح، از دولتهای محلی خواسته شده تا برنامههای اقدام سهساله متناسب با شرایط منطقهای خود را تدوین کنند. کمیسیون همچنین بر برخورد برابر با همه شرکتهای فعال در این ابتکار و جذب گستردهتر سرمایهگذاری بخش خصوصی در این حوزه تأکید کرده است.
منبع: scmp


