به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، از زمان آغاز تولید انبوه تاکسی خودران نسل ۷ این شرکت که خبرش اوایل ماه ژوئیه اعلام شد، تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه از این خودروها به بازار عرضه شدهاند و رسیدن به هدف تولید هزار دستگاه تا پایان سال کاملا در دسترس به نظر میرسد.
به این ترتیب پونی ایآی به نقطه سربهسر (به ازای هر دستگاه خودرو) خواهد رسید.
حالا مدیران این شرکت به بازارهای جدید در اروپا چشم دوختهاند و هماکنون آزمایش جادهای خودروهایش در لوکزامبورگ در حال انجام است.
پونی ایآی مجوز ارائه خدمات تاکسی خودران در کره جنوبی را هم دریافت کرده و مشغول آزمایش فناوری خود در این کشور است، و همچنین با سازمان راه و ترابری (RTA) دبی و نیز با شرکت اوبر برای استقرار و بهکارگیری خودروهایش در منطقه خاورمیانه همکاری دارد.
مدیر عامل اجرایی این شرکت در مورد بازارهای خارجی میگوید: فکر میکنم تا یک یا دو سال دیگر، زمانی که مقررات لازم تدوین و مشتریان محلی آماده پذیرش تاکسیهای ما شوند، آن بازارها نیز بهشدت رونق خواهند گرفت.
در ماه اوت امسال، رقیب پونی ایآی یعنی بایدو آپولو گو (Baidu Apollo Go) قراردادی را با پلتفرم آمریکایی همسفری (ride-hailing) و اشتراک دوچرخه «لیفت» برای استفاده از تاکسیهای خودران در اروپا امضا کرد که از سال ۲۰۲۶ با آلمان و انگلیس آغاز خواهد شد و در حال حاضر در انتظار دریافت تاییدیههای قانونی است.
به نظر میرسد علیرغم نگرانیها و اعتراضات سال گذشته اهالی شهر ووهان درباره ناوگان تاکسی خودران آپولو گو، نهادهای نظارتی چین دیدگاه مساعدتری در مورد فناوری رانندگی خودکار پیدا کردهاند. در ووهان رانندگان تاکسی که نگران از دست دادن شغلشان بودند اعتراض کردند و مردم نیز از ترافیک و راهبندانها گلایه داشتند.
در ماه ژوئیه شانگهای مجوز فعالیت تجاری در منطقه پودونگ را به برخی شرکتها از جمله پونی ایآی و آپولو گو اعطا نمود و به چهارمین شهر در چین (بعد از پکن، شنژن و گوانگژو) تبدیل شد که مجوز فعالیت تاکسیهای خودران را صادر کرده است.
مدیر عامل پونی ایآی این اقدام را گامی بزرگ در مسیر تبدیل تاکسیهای خودران به یک کسب و کار «واقعی» میداند.
این شرکت چندی پیش میزان درآمد خود در سه ماهه دوم سال را اعلام کرد که نشان میدهد درآمد خدمات تاکسی خودران با افزایش ۱۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵/۱ میلیون دلار رسیده است.
اما شرکتهای فعال در این بخش هنوز تا رسیدن به هدف صدها روبوتاکسی تجاری راه درازی در پیش دارند. به گفته مدیر ارشد مالی پونی ایآی، کشورهای دیگر (غیر از آمریکا و چین) برای بهکارگیری تاکسیهای خودران در مقیاس گسترده آماده نیستند؛ و محدودیتهای فعلی باعث میشود که طراحی یک مدل کسب و کار پایدار برای ارائه خدمات در ازای دریافت کرایه به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
وی میافزاید که راهاندازی یک ناوگان کامل تاکسی بدون راننده به سطح بسیار بالاتری از ایمنی و دقت عملیاتی نیاز دارد و بالا بردن مقیاس – از دهها به صدها تاکسی خودران – با پیچیدگیهای بسیار زیادی همراه است.
منبع: scmp