با رشد سریع اقتصاد ارتفاع پایین در چین، تقاضا برای هواگردهای عمومی و پهپادها رو به افزایش است. در همین راستا، شرکت موتورهای هوایی چین (Aero Engine Corp of China) که بزرگترین تامینکننده پیشرانههای هوایی این کشور محسوب میشود، سبد گستردهای از محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. تازهترین مدل ارائهشده، موتور ایتیپی۱۲۰ (ATP120) با توان ۱۲۰۰ کیلووات است که پهپادهای باری بزرگ مشتری اصلی آن محسوب میشوند.
کاربردهای گسترده از هواپیمای آموزشی تا پهپادهای شناسایی
موتور ایتیپی۱۲۰ قادر است هواگردهای عمومی، هواپیماهای آموزشی و پهپادهای شناسایی را به حرکت درآورد و حتی میتواند برای سامانههای پیشرانش هیبریدی یا پیشرانش مبتنی بر هیدروژن نیز سفارشیسازی شود. طراحی ماژولار، عمر عملیاتی طولانی و سازگاری با محیطهای سخت، از جمله عملکرد در ارتفاعات بالا از ویژگیهای مهم این موتور بهشمار میرود. شرکت سازنده تاکید دارد که هزینههای عملیاتی و نگهداری پایین، کاهش مصرف سوخت، استانداردهای بالای ایمنی و قابلیت اطمینان از نقاط قوت این پیشرانه است.
صرفهجویی بزرگ با جایگزینی پهپاد بهجای پروازهای سرنشیندار
پیش از این، انتقال بارهای سبک عمدتا با هواپیماهای سرنشیندار انجام میشد که هزینه بیشتری داشت. اکنون، استفاده از پهپادهای مجهز به موتورهایی مانند ایتیپی۱۲۰ میتواند هزینههای عملیاتی را بهطور چشمگیر کاهش دهد. بر اساس اطلاعات ارائهشده، یک موتور ایتیپی۱۲۰ قادر است هواگردی با حداکثر وزن برخاست ۸ تن را به پرواز درآورد و استفاده از دو موتور، امکان پرواز هواگردی ۱۶ تنی را فراهم میکند.
تاکنون دو شرکت خصوصی با شرکت موتورهای هوایی چین قرارداد همکاری برای استفاده از این موتور در پهپادهای باری خود امضا کردهاند. سال آینده یکی از این پهپادهای بدون سرنشین با دو موتور ایتیپی۱۲۰ نخستین پرواز خود را انجام خواهد داد و با آغاز بهرهبرداری، خلاء سالها نبود یک موتور توربوپراپ ۱۲۰۰ کیلوواتی ساخت داخل در چین برطرف میشود.
هواگردهای عمومی چین در سال ۲۰۲۴ مجموعا ۱.۳۴ میلیون ساعت پرواز ثبت کردهاند. بر اساس پیشبینیها، تا پایان سال ۲۰۴۵ ناوگان هوانوردی عمومی کشور به ۱۳ هزار فروند خواهد رسید و نیاز به نزدیک به ۱۰ هزار موتور جدید ایجاد خواهد شد.
منبع: chinadailyasia


