• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

منابع چین به سمت بخش‌های اولویت‌دار مانند تراشه و هوش مصنوعی سرازیر می‌شود

  • کد خبر : 6920
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
منابع چین به سمت بخش‌های اولویت‌دار مانند تراشه و هوش مصنوعی سرازیر می‌شود
حزب کمونیست حاکم چین نقش بیشتری در هدایت صنعت گسترده فناوری این کشور ایفا خواهد کرد و پکن قصد دارد نفوذ بیشتری بر بخش‌هایی از دومین اقتصاد جهان اعمال کند.

به گزارش بلومبرگ، در نشست دولت مرکزی به رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ، حزب مکانیسمی را تنظیم خواهد کرد که از طریق آن تصمیم گیرندگان ارشد کمیته مرکزی، امور فناوری را هدایت می‌کنند و به این ترتیب پکن نقش خود را در انتقال منابع به سمت بخش‌های اولویت‌دار مانند نیمه‌رساناها و هوش مصنوعی در رقابت فناوری با ایالات متحده افزایش خواهد داد.

سهام شرکت‌های تراشه‌ساز از شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا تا شرکت تجهیزات میکروساخت پیشرفته بیش از ۲ درصد کاهش یافته زیرا سرمایه‌گذاران در مورد پیامدهای کنترل بیشتر دولتی تردید دارند.

در دوران شی، حزب و بخش تحت حمایت دولت نقش فزاینده‌ای در صنایع از امور مالی گرفته تا بازارها و فناوری ایفا کردند، به‌ویژه زمانی که محدودیت شدید شرکت‌هایی مانند هلدینگ علی بابا و گروه آنت قدرت بخش خصوصی را محدود کرد. این تلاش در طول رکود پس از کرونا و بحران املاک متعاقب آن گسترش یافت، زیرا پکن به دنبال مهار آثار بخش املاک و محرک‌هایی برای احیای اقتصاد بود.

اما بسیاری هنوز دوران طلایی فناوری چین را دهه قبل از سال ۲۰۲۰ می‌دانند، زمانی که شرکت‌هایی از جمله علی بابا و تنسنت نوآوری‌هایی از پرداخت تا پخش زنده و ویدئوهای کوتاه ارائه کردند.

از زمانی که ایالات متحده شروع به کارزار تجاری برای محدود کردن چین کرد، دولت مرکزی چین تلاش گسترده‌ای برای ارتقای بخش دولتی و هدایت تحقیقات به سوی پیشرفت‌های علمی فناوری داشته است. شی پیش از این لیو هی، معاون ارشد خود را برای نظارت بر توسعه فناوری‌های تراشه چین انتخاب کرد.

این قبیل اقدامات نتایج متناقضی داشته است. تلاش برای افزایش ظرفیت تولید نیمه هادی به دلیل ناکارآمدی‌ها متوقف شد، اما سال گذشته شرکت فناوری هواوی با طراحی یک تراشه تلفن هوشمند پیشرفته برای چین، ناظران را شگفت زده کرد.

برای توسعه صنایع نیمه هادی/فناوری پیشرفته چین، پکن باید تمام منابعی را که در اختیار دارد به کار گیرد. در حال حاضر ظرفیت مازاد در خودروهای برقی، صنایع انرژی‌های نو و بسیاری از صنایع دیگر وجود دارد. این موارد نتایج سرمایه گذاری دولتی است. همچنین، سرمایه گذاری صندوق دولتی در بخش نیمه هادی‌ها از سال ۲۰۱۷ تا حد زیادی بی نتیجه بوده است.

شی و مدیرانش دائما از فعالان چینی خواسته‌اند تا تحقیقات علمی را سرعت بخشند و فناوری‌های خارجی را با جایگزین‌های داخلی جایگزین کنند. از آنجایی که واشنگتن محدودیت‌های دسترسی چین به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و تراشه‌ها را تشدید می‌کند، به ویژه آنهایی که توسط شرکا انویدیا برای تسریع آموزش هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، این موضع برای چین یک اولویت حیاتی محسوب می‌شود.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6920

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.