• امروز : سه شنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 23 September - 2025
0

علی‌بابا و بیدو پیشتاز رونق فضای ابری هوش مصنوعی در چین

  • کد خبر : 11266
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
علی‌بابا و بیدو پیشتاز رونق فضای ابری هوش مصنوعی در چین
بیدو و علی‌بابا در سال گذشته بازار خدمات ابری عمومی پشتیبانی‌کننده از هوش مصنوعی در چین را رهبری کردند و این صنعت به سمت «نوآوری‌های تحول آفرین» در حوزه هوش مصنوعی مولد و عامل‌محور حرکت کرده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بازار ابری عمومی هوش مصنوعی در سرزمین اصلی چین در سال ۲۰۲۴ به ۱۹.۶ میلیارد یوان (۲.۷ میلیارد دلار) رسید که با رشد ۵۵ درصدی همراه است و ناشی از افزایش تقاضا برای آموزش و کاربردهای هوش مصنوعی بود.

دو بازیگر اصلی بازار هر کدام حدود ۲۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند و پس از آن تنسنت و هوآوی قرار داشتند.

«نوآوری‌های تحول آفرین» در هوش مصنوعی باعث رشد این بازار شده است. پیش از سال ۲۰۲۲، تقاضا برای خدمات ابری هوش مصنوعی عمدتاً از کاربردهای «سنتی» شامل تشخیص کاراکترهای نوری، بازرسی کیفیت و نظارت ناشی می‌شد.

از سال ۲۰۲۳، مدل‌های زبانی بزرگ – فناوری پشت چت‌بات‌های شبیه ChatGPT – شروع به تسلط بر بازار کردند. در نیمه دوم سال، خدمات هوش مصنوعی به شکل عامل‌محور توسعه یافتند و عصر جدیدی از تعاملات خودکار و هدفمند مبتنی بر هوش مصنوعی آغاز شد. این تغییرات باعث افزایش تقاضا برای خدمات ابری هوش مصنوعی شد که هم برنامه‌های هوش مصنوعی مولد و هم منابع آموزشی برای ساخت سرویس‌های اختصاصی هوش مصنوعی مشتریان را ارائه می‌دهد.

در میان پنج بخش خدمات ابری هوش مصنوعی، بزرگترین بخش «بینایی ماشین» بود که با رشد ۳۴ درصدی به ۸.۱ میلیارد یوان رسید و توسط تنسنت و بیدو هدایت شد. دومین بخش بزرگ و سریع‌ترین رشد مربوط به «یادگیری ماشینی» بود – سیستمی از هوش مصنوعی که می‌تواند از داده‌ها یاد بگیرد و بدون برنامه‌نویسی صریح عملکرد خود را بهبود دهد. در سال ۲۰۲۴، خدمات ابری یادگیری ماشینی ۱۶۴ درصد رشد کرد و به ۵.۳ میلیارد یوان رسید که توسط هوآوی و علی‌بابا هدایت شد.

ارائه‌دهندگان خدمات ابری باید معماری‌های ابری خود را بازسازی کنند تا از کاربرد کامل هوش مصنوعی در زندگی روزمره پشتیبانی کنند و رعایت اخلاق حرفه‌ای را اولویت قرار دهند تا شفافیت، پاسخگویی و کاهش تبعیض تضمین شود.

بازار کلی رایانش ابری چین امسال نیز روند رو به رشدی داشته است، به طوری که هزینه‌های سه‌ماهه اول سال نسبت به سال قبل ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسید.

علی‌بابا در سه‌ماهه مارس بازار ابری چین را در دست داشت و با سهم بازار ۳۳ درصدی در صدر قرار گرفت، در حالی که هوآوی با سهم ۱۸ درصدی در رتبه بعدی بود.

شرکت‌های بزرگ ابری چین همچنان در حال تقویت توانمندی‌های هوش مصنوعی خود هستند. معاون ارشد واحد ابری علی‌بابا، در ژوئن اعلام کرد که این شرکت خدمات هوش مصنوعی خود را امسال به مراکز داده خارج از چین گسترش خواهد داد و این بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری بلندپروازانه ۳۸۰ میلیارد یوانی در سه سال آینده است.

اوایل همین ماه، بیدو چندین «کارمند دیجیتال» مبتنی بر عامل‌های هوش مصنوعی معرفی کرد که توانایی‌های AI را با تخصص صنعتی ترکیب می‌کنند. این عامل‌ها می‌توانند به عنوان مدیران بازاریابی، دستیاران وام و کارکنان فروش خودرو فعالیت کنند تا عملیات شرکتی را بهینه کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=11266

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.