به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکتهایی از گروه FAW (قدیمیترین خودروساز چین) تا SAIC موتور (بزرگترین خودروساز کشور تا سال ۲۰۲۳)، گامهایی برای استفاده از فناوریهای بومی مانند نرمافزار رانندگی خودکار و سیستمهای کابین دیجیتال برداشتهاند تا سهم بازار خود را افزایش دهند.
در حالی که امکانات دیجیتال و فناوریهای هوشمند به عوامل تعیینکننده در رقابت خودروها تبدیل شدهاند و جذابیت برندهای خارجی در چین کاهش یافته است، خودروسازان دولتی تلاش میکنند تا عقبماندگی خود را از رقبای خصوصی نظیر بیوایدی و جیلی جبران کنند.
مصرفکنندگان جوان دیگر از طراحی و عملکرد برندهای خارجی قانع نمیشوند. سلیقه جدید آنها باعث شده که خودروسازان دولتی برای جلب نظر خریداران، از شرکتهای فناوری چینی و همتایان کوچکتر کمک بگیرند.
بر اساس دادههای انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، تنها چهار شرکت دولتی در میان ۱۰ خودروساز برتر خودروهای برقی چین از نظر فروش در سال جاری قرار دارند.
شرکت بیوایدی – بزرگترین خودروساز برقی جهان – در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵، حدود ۲.۸۳ میلیون دستگاه خودرو به مشتریان داخلی و خارجی تحویل داده است؛ ۲۱.۹ درصد بیشتر از سال قبل، و با سهم ۳۱.۶ درصدی از بازار چین.
جیلی که شرکت مادر آن مالک برند ولوو است، با بیش از یک میلیون دستگاه تحویلی و ۱۱.۲ درصد سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد.
در رتبه سوم، چانگان اتومبیل با فاصله زیاد قرار گرفته است. این شرکت از ژانویه تا اوت حدود ۵۴۸ هزار خودرو برقی تحویل داده و ۶.۱ درصد از بازار را در اختیار دارد.
در مجموع، ۵۱ درصد از خودروهای تحویلی در چین بین ژانویه تا اوت ۲۰۲۵ یا تماماً برقی بودهاند یا هیبریدی قابل شارژ که میتوانند مسافتی را با باتری طی کرده و سپس از سوخت بنزین استفاده کنند.
برخی از خودروسازان دولتی بهزودی با مدلها و برندهای جدید برقی بازخواهند گشت. هنوز بسیاری از مصرفکنندگان باور دارند که شرکتهای بزرگ و باسابقه میتوانند خودروهای ایمنتر و باکیفیتتری برایشان بسازند.»
رشد سریع خودروسازان برقی چین، که از یارانههای دولتی و تمایل مصرفکنندگان به فناوریهای نوین بهرهمند شدهاند، باعث شده است آنها در طراحی و تولید از رقبای خارجی پیشی بگیرند. طبق آمار انجمن CPCA، سهم بازار برندهای خارجی از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.
دو دهه پیش، برندهای خارجی از جمله فولکسواگن، بامو، جنرال موتورز و فورد بیش از ۷۰ درصد از بازار خودروی چین را در اختیار داشتند. شرکای چینی آنها – که عمدتاً شرکتهای دولتی بودند – به دلیل محبوبیت خودروهای بنزینی با نشان VW و GM، سودآوری بالا و رشد باثباتی را تجربه میکردند.
اما اکنون شرایط دگرگون شده است. شرکتSAIC در همکاری با هوآوی، نخستین مدل تحت برند جدید Shangjie را رونمایی کرد. این برند مشترک با هدف جبران شش سال افت فروش SAIC در بازار داخلی راهاندازی شده است.
مدلShangjie H5 SUV که به کابین هوشمند و سیستم رانندگی کمکی هوآوی مجهز است، با قیمت پایه ۱۵۹,۸۰۰ یوان (حدود ۲۲,۴۷۰ دلار) عرضه میشود — یعنی ۴۰ درصد ارزانتر از مدل Y تسلا که در شانگهای تولید میشود.SAIC اعلام کرد که تنها در یک ساعت نخست پس از باز شدن ثبت سفارشها، بیش از ۱۰ هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده است.
هوآوی، غول تجهیزات مخابراتی چین، در سالهای اخیر به خودروسازان داخلی مانندSeres وAvatr، تراشههای خودرو، حسگرها و فناوریهای دیجیتال عرضه میکند تا خودروهایی نیمهخودران و متصل به اینترنت بسازند.
شرکتVoyah ، زیرمجموعه برقی شرکت دولتی دانگ فانگ مدل جدیدDream MPV را معرفی کرد که به سیستم رانندگی خودکار پیشرفته هوآوی به نام Qiankun ADS مجهز است. قیمت پایه این خودرو ۳۵۹,۹۰۰ یوان تعیین شده است.Voyah اعلام کرد که در کمتر از یک روز بیش از ۱۰ هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده است.
در همین حال، شرکت FAW در حال برنامهریزی برای خرید ۱۰ درصد از سهام خودروساز برقی لیپموتورز است — شرکتی که با حمایت استالانتیس فعالیت میکند — تا ظرفیت طراحی و تولید خود را در بخش خودروهای برقی تقویت کند.
این سرمایهگذاری مسیر را برای توسعه مشترک مدلهای جدید برقی، بهبود مدیریت زنجیره تأمین و گسترش بازارهای خارجی هموار میکند.
منبع: scmp


